C.N.R.S.
 
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     HABIT     
FEW IV habitus
HABIT, subst. masc.
[T-L : abit ; GD : habit ; GDC : habit ; AND : habit ; FEW IV, 371a : habitus ; TLF : IX, 629b : habit]

A. -

"Habitus"

 

1.

"Manière d'être, état, qualité" : Santé est un habit corporel et vertu est habit de l'ame. (ORESME, E.A.C., c.1370, 276). ...il discerne et enquiert la substance des choses, la quantité, la relacion, la qualité, le siege, le lieu, le temps, le habit, le faire et le souffrir (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 161). [Nombreux ex. ds ce texte, cf. gloss. de l'éd.] Habit est une qualité de l'ame de une personne, par quoy elle est encline a operacion. Et pour ce, une vertu, un vice, une science et chescune tele chose est habit. Et cest mot est commun en science morale. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 372). Substance (...) Qualité (...) Quantité (...) Relacion (...) Action (...) Passion (...) Habit (...) Lieu (LEGRAND, Archil. Sophie B., c.1400, 74).

 

-

"Manière d'être, état d'une personne, de son coeur..." : Selon les philosophes stoïques iniquité et injustice est un habit de cuer et de pensee qui destruit et gette du tout hors de la region et habitacion de bones meurs et banist justice et equité. (FOUL., Policrat., IV, 1372, 82). Triumpher c'est ung grant abiz [pour qqn]. (CHAST., Temps rec. D., 1451, 78). Jhesus est autant a dire comme sauveur (...) ; selon ce qu'il est dit de l'abit de sauver [Var. ds VIGNAY, ms. BNF fr. 241, a.1348 : sauveur], ainsi luy fut il mis de l'ange (BATALLIER, Lég. dorée D.-L., 1476, 196). Toutes gens sont au jour d'uy resolus Vivre en bobans et toute vanité, En dis, en fais, en abit [dissolus], Sans pencer fors qu'a la mondanité. (Cene dieux, c.1492, 110).

 

-

"Manière d'être habituelle d'une personne, de ses facultés, disposition habituelle, disposition" : C'est a savoir, droite raison selon les habis intellectuels (ORESME, E.A.C., c.1370, 330). Quant, dit il, on l'avra establi prince, celui qui se cognoistra et recognoistra en forme et habit de religion et charité d'affeccion comme frere de tout le peuple, il ne montepliera pas ne assemblera chevaux pour soy, par quoy il soit a charge a ses sougiéz pour trop grant nombre. (FOUL., Policrat., IV, 1372, 57). Et mesmement teles gens sunt excercités et aptes as choses appartenantes a batailles ou as guerres selon leur habis. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 263). Et pour ce que je li ai dit L'afaire de vous et l'abit, La proece et la grant vaillance, Elle y a pris si grant plaisance Que... (FROISS., Méliad. L., t.1, 1373-1388, 67). Car Vertu est ung habit de coraige (TAILLEV., Psaut. vil. D., a.1440, 116). Car quant auras vertu par habit eue, Tu verras que le vice subit tue (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 84). Se tu vouldras scavoir comment Dieu scet les choses mauvaises, il est a noter qu'il advient que par deux manieres on congnoist aucune chose. L'une est par l'espece et forme propre de la chose ou par forme estrange et d'aultre chose. Par la premiere, on congnoist les habits ou les habitudes, comme les habits du couraige ou d'entendement ou du corps. Comme sapience et science et vertu sont habits de l'ame, force, vigueur, beaulté des membres et la disposition d'iceulz et la composition du corps sont habits corporelz. (Somme abr., c.1477-1481, 165).

 

Rem. Scheler, Gloss. Geste Liège, 11 (v.21993 : ...onques on ne veit Plus beal homme de luy, ne de plus saige abit).

 

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Habit de qqc. "Disposition à qqc." : Et semblabement en notre propos, il a grant difference entre le habit de vertu et l'operacion. (ORESME, E.A., c.1370, 125). Et prudence n'est pas du tout ceste puissance demotique, mais prudence n'est pas senz elle ; car l'abit de prudence n'est pas fait en l'ame ne adjousté a cest voiement, c'est a dire, a ceste puissance cognitive qui est demotique senz vertu moral. (ORESME, E.A., c.1370, 357). Ceste condicion resgarde l'abit de vertu, qui doit estre ferme et immouvable et non pas de legier variable. (ORESME, E.A.C., c.1370, 156). Item il donne grace aux justes en donnant l'habit de vertu et le mouvement de vertu, afin que par le premier il face l'homme agreable a Dieu et digne de la vie eternele. (Somme abr., c.1477-1481, 179).

 

-

Au plur. "Moeurs, habitudes" : [On ne connaît rien quand on n'a pas voyagé] De la creance, des habis, Des vivres, des divers estas (...) : Il ne scet rien qui ne va hors. (DESCH., Oeuvres R., t.7, c.1370-1407, 69). Il exposoit parfondement Nos habis ! (Myst. Incarn. Nat. L., t.2, c.1454-1474, 300).

 

2.

"Apparence, forme extérieure de qqn, de qqc." : ...et il vit l'abit et la forme d'Ercule qui li sembla estre plus grant et plus autentique que humanité ne requert (BERS., I, 1, c.1354-1359, 7.9, 12). ...car certes l'abit et la fourme d'Italie li eust semblé tout autre que cellui d'Ynde (BERS., I, 9, c.1354-1359, 17.17, 32). ...il estoit deceu de l'erreur des paians en croiant que les personnes qui sont en enfer sont toutes de telle forme et habit et maniere que ils estoient quant il vivoient sur terre (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 195). Mais faussement le deçoipt en li donnant esperance de repos quant par paroles et habit il li ment en soy disant estre Samuel. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 196). [Nombreux ex. ds ce texte, cf. gloss. de l'éd.] Mais un escript Truis qui descript De Jhesu Crit Qu'il convenoit que il souffrist Pour entrer en sa gloire, Et qu'il venist Et descendist Et qu'il preïst, Dame, en vous nostre humain habit. Certes, c'est chose voire. (MACH., Lays, 1377, 400). ...il [les contemplatis] se sont traiz et mis en l'espicial partie de Dieu et non pas a li servir de cuer ou par dedans seulement, mais en habit et estat par dehors singuliérement (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 228). ORILLART. Se semble ung mouton qu'on escorche, La peau s'en vient avec l'abit. CLAQUEDENT. Tant a il plus nouveau l'abit Ses playes luy sont bien ramentues. (Yci le mettent tout nud) (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 386). [La rime avec habit au sens de "vêtement" tend à prouver que habit au sens de "habitus" paraît un mot différent]

B. -

En partic. "Apparence vestimentaire, manière de se vêtir, tenue vestimentaire" : Quant elle a son amy perdu Par mort, le cuer si esperdu A, que jamais n'avera joie, Eins quiert lieu, temps, et gens, et voie, Ou il ait tout adès tristesse, Humble habit en lieu de richesse, Tenebres en lieu de clarté, Et en lieu de joliveté Pour porter chapelès de flours Ist de son chief larmes et plours (MACH., J. R. Nav., 1349, 194). ...mes pour verité nulle chose ne les cela tant, feust semblance de lengue, estrangeté d'abit ou fiction d'armez, comme fist ce que il par simulacion disoient impossible et que c'estoit horreur a oïr que nuls homs estranges osast jamés entrer et soy embatre dedens les saulx et forés ciminins. (BERS., I, 9, c.1354-1359, 36.6, 66). Veoir poras pluseurs, vesves anchois qu'elles soient mariees, maleureuses en conscienche, tant seulement porter l'abit de viduité, qui vont teste levee et comme jouant des piés alant mignotement... (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 354). Ne pense pas, bele, qu'en vain me plaigne : Voy mes cheveus, voy ma barbe grifaingne ; Voy mon habit Qui de ma mort te moustre vraie enseingne ! (MACH., F. am., c.1361, 167). ...Qu'abit onques ne vi si cointe (MACH., Voir, 1364, 214). ...en l'abit de dueil et de vesvage (NESSON, Lay guerre P.D., c.1424-1429, 61). Mais mon habit je changeray, De peur que je ne soye congneu. (Myst. Viel test. R., t.4, c.1450, 156).

 

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De vil habit. "Mal habillé ; habillé de façon misérable, négligée" : Et en ce mesmes temps fut pris par justice a Lille et mené a Tournay ung herese (...). Estoit lait et de vil abit. Alloit deschaulz et a nuz piéz (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 226).

 

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De l'habit de qqn. "Qui porte la tenue (militaire) de (d'un grand seigneur)" : Et quant il fut a la porte de son logis, il dit au cappitaine de la garde qu'il ne menast que un peu de gens, tous les barons, et les cent hommes de son habit. Tantost ledict cappitaine ce mit devant avec cent hommes d'armes (Jehan de Paris W., 1494-1495, 76).

 

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Habit desconnu / desguisé / dissimulé / mesconnu. "Tenue déguisée (pour ne pas être reconnu)" : ...en habit desguisé (CH. D'ORLÉANS, Chans. C., c.1415-1440, 245). La se tinrent moult longuement sans en yssir hors de dedens une fosse, sinon l'un d'eulx qui avoit a nom Malcus, qui aloit et venoit en la cité en habit mescongneu pour avoir leur necessité. (MANSEL, Fleur hist., c.1446-1451. In : Chrestom. R., 114). ...en abit dissimulé (Myst. Viel test. R., t.2, c.1450, 296). ...que souventesfoiz en abit dissimulé la yroit veoir (LA SALE, J.S., 1456, 301). ...si seray en habit si descogneu que vostre veille ne ame du monde n'ara garde de moy cognoistre. (C.N.N., c.1456-1467, 259). Elle fut prinse a tout l'abit dissimulé par son mary qui l'avoit poursuye [La femme déguisée en moine] (C.N.N., c.1456-1467, 374). ...la quelle Gondobondus son oncle bannyt de son païs et l'envoya en abit dissimulé. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 4). ...Comme ceulx cy mal advisez Qui en leurs habitz desguisez Estoient venus par devers moy. (Sots gard., a.1488, 109).

 

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[Dans un cont. allég.] : Et premierement elle print ung habit qui se nommoit dissimulacion : il me estoit avis que ce estoit familiere prodicion ou trayson. (GERS., Noël, p.1404, 305).

 

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Habit de + subst. désignant celui qui typiquement porte un tel vêtement : Si s'en alerent la en abit de pasteurs, armez de javeloz rustiques et agrestez et de faulx (BERS., I, 9, c.1354-1359, 36.6, 66). ...l'abit du menestrier (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 239). Lors abit de femme laissames, Conme hommes nous habituasmes (Mir. fille roy, c.1379, 112). ...icellui homme, qui estoit en habit d'omme marchant de village (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 134). ...et ce que aussi il est homme vacabond et de mauvaise vie et gouvernement, et avoit nagueres prinse à Chailliau une joine fille et icelle vestue en habit de homme pour la mener par le païs et en faire sa volunté (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 525). ...à cause de quoy [maistre J. Chanteprime] venoit quant ly plaisoit ceans et seoit avecques les autres seigneurs en habit de conseiller, comme par avant. (BAYE, II, 1411-1417, 172). Hoster vois fere mes cheveulx Et vestiray ung habit d'omme, Grace ou quel g'yray en personne Visiter les povres de Dieu Crestiens, lesquelx en ce lieu Sont boutez pour tenir sa foy. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 137). ...et vist que les aulcuns estoient en abit de chevallier et grans princes, les aultres en abit de chanoisnes, les aultres en abit de moysnez. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 190). Dy luy aussi pareillement [à Jeanne d'Arc] Qu'elle se veste en abit d'omme ; Je luy donray le hardiment Pour mieulx que le cas se consonne. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 290). Cestui, congnoissant la nativité de son superior Sardanapalus, pour experimenter icelle, ung jour lui ala porter aucuns reddevers que de sa terre avoit receuz, et le trouva habitué en habit de damoiselle, fillant et faisant petites pouppées (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 38 r°).

 

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Prendre (l')habit de : ...[il] cogneut et confessa par serement qu'il est nez de la ville d'Estrepigny, homme chartier et de labour, et que, puis VJ ans ençà, a prins l'abit d'ermite par devocion. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 312). Et quant il le sceust, il prinst habit de pellerins qui alloient en Egipte (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 28).

 

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Habit à : Flateur pourra icy dire : "Reprens tu les habiz a roynes, a damez, a damoiselles ? Veulz tu qu'ellez soient vestues comme femmes de village ou comme beguinez ?" Response : je ne reprouve que l'excez et l'abuz et l'orgueil et le mal acquest (GERS., Annonc., a.1400, 238).

 

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En partic. Habit de moine / de prestre / de religieux : ...ycellui evesque, seul estant en sadite chambre, lonc vestu, n'est record s'il avoit housse ou habit de prestre qui vueille chanter messe, ne de quel drap il estoit vestu, lui donna, en la saison de karesme, en un jour de mercredi, tonsure de clerc (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 94). ...un nommé Guerquin (...) doibt aler et repairer en Flandres, comme à Gravelines, à Durbarque, à l'Escluse, et doit retourner en habit dez moisnes de Saint-Vremet. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 388). ...fut prinse conclusion par eulx tous ensemble que chacune d'elles aroit habit de religieux (C.N.N., c.1456-1467, 373).

 

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Habit + adj. de relation : ...il changa son abit royal en abit de saquement (CHART., Q. inv., 1422, 53). Ung riche abbit imperial... (Myst. Viel test. R., t.6, c.1450, 193). ...en habit nupcial (MOLINET, Chron. D.J., t.1, 1474-1506, 218). ...nostre pasteur Devest abis episcopaux (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 391).

C. -

[Surtout au plur.] "Vêtement (de dessus)" : ...une escarlate vermeille entière de Broixelles, contenant XXIIIJ aulnes (...) pour faire les habiz qui s'ensuivent (...) XIIIJ aulnes, pour faire une robe de IIIJ garnemens pour le Roy nostredit seigneur (...) et IIIJ aulnes pour faire deux courtes houppellandes à chevauchier (...) et VJ aulnes pour faire chausses (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 126). ...trois assez honnestes compaignons court vestus, n'est recorde des couleurs ne des fourrures ou doubleures de leurs habis (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 263). Sendaulx, samis et atabis Et tous draps, dont l'en fait abis De soye riche, cointe et noble Y a plus qu'en Constantinnoble. (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 138). ...les paremens et habis Tant riches et beaulx (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 261). ...pour avoir advis et deliberacion en quel estat et en quelz habis ilz [les conseillers du Parlement] seroient au premier advenement du Roy, que on atendoit prochainement à Paris. (FAUQ., II, 1421-1430, 345). Ce jour, vint en la Court le recteur et pluseurs des maistres de l'Université en leurs abitz acoustumés (FAUQ., III, 1431-1435, 101). ...et le mena desaérmer en une chambre et le vesti de moult nobles habis. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 348). ...quand vint au departir, elles vestirent leurs habiz qu'on leur avoit appareillez, et en cest estat s'en retournerent devers leurs hostelz et s'en allerent devestir, et mettre jus leurs habiz de devocion [Des femmes s'habillent en moines pour retrouver leurs amants au monastère] (C.N.N., c.1456-1467, 374). Or alons donc a nostre maison, Et tous mes abis muarey. (Pass. Auv., 1477, 139). ORILLART. Se semble ung mouton qu'on escorche, La peau s'en vient avec l'abit. (...Yci le mettent tout nud) (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 386). ...Vestuz d'abiz moult sumptüeusement Tres bien fourrez de martres subelines (LA VIGNE, V.N., p.1495, 216).

 

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Habit de chef / de teste. "Ce qui sert à couvrir la teste" : ...les dames sont prestes D'entrechangier aux jours communs, aux festes, L'abit des chiefs en estrange maniere [les femmes changent constamment de coiffure] (DESCH., Oeuvres Q., t.6, c.1370-1407, 201). ...cinq paulmes et demy dudit veloux, pour faire ung habit de teste pour envoyer à madame de Lorraine l'aisnée (Comptes roi René A., t.2, 1478, 66).

 

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Habit du siecle. "Vêtement séculier ; p. méton., genre de vie séculier" : Bien tost aprés ce qu'el fut veuve L'abit du secle delessa [elle prit l'habit monacal] (Tomb. Chartr. Trois contes S., c.1337-1339, 91). ...mais pour l'amour de nostre Seigneur (...) desiroit fervament d'estre serviteresse d'auculnes bonnes et devotes religieuses ; et de fait pour ce desir accomplir, elle existant encore en abit du siecle, elle ala humblement presenter en aulcun monastere de dames de religion (PIERRE DE REIMS, Vie ste Colette U.A., 1447, 15).

 

Rem. Autre ex. pour le sens de "genre de vie séculier", communiqué par G. Roques : c.1300, ms. fin XVe s., ds Rev. Et. Franciscaines 22, 449.

D. -

En partic. "Vêtement de religieux, vêtement monacal" : ...a vous toutes deux nous envoie Dire que vous mettez a voie De venir (...) Prendre nostre religion Et nostre habit. (Mir. femme, 1368, 230). ...pour prandre l'abit de Sainct François et devenir Cordelier de l'observance (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 190). ...mais la profession, c'est jurer de garder les saints veux et estatus de la sacree religion, en laquelle il se submet, par sacree ordre aussi recepvoir, et par la susception de l'habit de la religion. (Sacr. mar., c.1477-1481, 54).

 

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Porter l'habit : Requis à il qui parle comment il scet que les deux qui se disoient jacobins estoient d'icelle ordre, dit que il le scet parce que ilz se disoient telz et en portoient l'abit, c'est assavoir que ilz estoient vestus de leurs chappes noires, fendues devant, et dessoubz vestuz de blanc. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 464). ...Voulant porter l'abit devostement. (LA VIGNE, S.M., 1496, 371).

 

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Estre en habit et tonsure / en habit et tonsuré. "Être clerc ; appartenir à un ordre religieux" : Et il estoit vray que li dis Symon estoit mariéz, se ne savoient s'il estoit en habit et tonsure, et pour che, requeroient leur dit bourgois estre restablis. (Hist. dr. munic. E., t.3, 1374, 416). Et ce jour mesmes vint l'official de Magalonne qui me requist ledit Morasgnes comme clerc marié. Et après que je fu informé qu'il estoit en habit et tonsuré, je le rendi audit monseigneur l'évesque de Magalonne et à son official, à la charge de ladicte somme et luy fis deffense qu'il ne procédast à la délivrance et eslargissement dudit Morasgnes sans mon ordonnance (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 212).

 

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Estre en habit et possession de tonsure : ...il est clert, en habit et possession de tonsure, non tenu de respondre par davant ledit mons. de l'accusacion dessus dite (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 294).

 

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Prov. L'habit ne fait pas le moine : Li abbit ne fait pas le moynne. (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 51). Voirement dit on voir : l'abbit Ne fait pas le religieux (Mir. Theod., 1357, 107). ...l'abit ne fait pas le moyne. (MARTIN LE FRANC, Champion dames IV, D., 1440-1442, 97). L'abit le moyne ne fait pas (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 362). L'abit ne fait mie le moisne. (MIÉLOT, Prov. U., 1456, 196). ...l'abit ne fait pas le moyne. (BUEIL, I, 1461-1466, 101). De ceste solennité de veu, il fault noter que aucuns dient en trois manieres de veu sans estre solennisié par propre profession, car l'habit ne fait pas le moyne, mais la profession (Sacr. mar., c.1477-1481, 52).

 

Rem. Morawski, 1053 ; Prov. H., 132 [H1].

 

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Prov. : L'abit et la profession Ne font pas la religion. (Tomb. Chartr. Dix-huit contes K., c.1337-1339, 280).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

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