C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GROSSEUR     
FEW IV grossus
GROSSEUR, subst. fém.
[T-L : grossor ; GD : grosseur ; DEAF, G1487 gros (grossor) ; AND : grossur1 ; FEW IV, 275a : grossus ; TLF : IX, 549b : grosseur]

I. -

[Idée de dimension, correspond à gros I] "Volume de ce qui est épais, gros, grosseur, grande taille"

A. -

[D'une chose] : Si cheminay longuettement, En regardant com gentement Li vergiers estoit compassés ; Car d'arbres y avoit assés, Mais de groisseur et de hautesse Furent pareil et par noblesse Planté, si que nuls ne savoit Com plus de l'un a l'autre avoit. (MACH., D. Lyon, 1342, 166). ...car ilz ne nous pourront veoir pour la grosseur de la tour et ne pourront rien ouyr pour le bruit et impetuosité de l'eaue d'un mollin qui est de l'autre costé. (BUEIL, I, 1461-1466, 79). Item par les trois doigs desquelz est soustenu et pendu comme en une balance la grosseur et pesanteur de toute la terre. (Somme abr., c.1477-1481, 125). Item unité en quantité fait les choses equales selon qu'elles sont d'une longueur, d'une laieur et d'une grosseur. (Somme abr., c.1477-1481, 127). Et croy que jamais homme ne vit passer artillerie de telle grosseur ne à telle diligence par les lieux où passa ceste-cy. (COMM., III, 1495-1498, 210).

 

-

"Taille" : Et qui estriqueroit d'estrique, qui ne fust de le grosseur devant dicte, ja fust-ce que enseignie fust de le dicte enseigne, il queroit en forfait de vint s. (Vie urbaine Douai E., t.4, 1392, 677). Ou moys de Decembre oudit an, le roy, pour tousjours acroistre son artillerie, voult et ordonna estres faictes XII grosses bombardes de fonte et metail de moult grande grosseur et longueur, et voult icelles estre faictes c'est assavoir trois à Paris, trois à Orleans, trois à Tours et trois à Amiens. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 63). ...chacun de nous deux portera lances de telle grosseur qu'il luy plaira, sauf qu'elles seront de mesure et de longueur, et à mesurer depuis l'arrest jusques au bout de la pointe de la lance, desquelles lances je bailleray la mesure (Faits Lalaing K., c.1470, 80).

 

-

À la grosseur de qqc. "De la taille de qqc." : En ceste chambre a ung pertruis comme reont, a la grosseur d'une teste de homme (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 78).

 

-

"Épaisseur" : ...au molin d'olle ung bloc portant 4 estampes et 2 hyes de longueur et grosseur ainsi qu'il appartiendra (Doc. 1417. In : Y. Coutant, Terminol. du moulin médiév. dans le comté de Flandre, 1994, 647). ...illec assemblez pour adviser de mectre ordre, forme, et moison, longueur, largeur et grosseur sur le fait de thieulles, quarrons et pavemens que l'on vendra doresnavant en ceste ville de Dijon (Anc. corp. dijonn. C., 1490, 441).

B. -

[D'une pers., d'un animal, d'une partie du corps] : Et sachiés que sa grosseur ne sa grandeur [de l'éléphant] ne vous sauriens nous pas bien proprement escripre, mais la lictiere qu'on lui fait pour lui gesir a bien deux piez a mains de hault et plus, et si a bien .XXV. piez de long, et de large environ douze. (Voy. Jérus., c.1395, 62). Quant les Françoys le virent ainssy membrés, ilz furent tous esbahis de la grandeur et grosseur de luy, car, quant il fut desarmez, c'estoit l'un des beaulx hommes qui fut jamais (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 68). L'une couschera de monsieur, Et l'autre d'une creature Qui a cul de bonne grosseur - Mais il ne vient pas de nature ! L'une dit que c'est enfanture, L'autre dira qu'il n'en est rien, Et pour oster la conjecture Chascune fait taster le sien (COQUILL., Oeuvres F., 1478-p.1494, 235).

 

-

[Dans un cont. grivois] : ...et tantost qu'elle la sent aussi dure et de grosseur tresbonne, s'escrye, disant que son escu n'estoit assez puissant pour recevoir les horions de si gros fust. (C.N.N., c.1456-1467, 498). ...elle demande tous les jours de quelle grosseur et grandeur est son chose et voir s'il est bien aussy grand et sy long que son bras, qui monstre qu'elle a deja grand faim d'estre au mestyer de vous aultres vielles mariees. (Lettre de Philippe de Savoie, c.1480. In : G. Mombello, Le M. fr. (6e Colloque, Milan), t.1, 1991, 234).

C. -

"Tumeur, enflure" : Les signes de la declination est quant [var. Declinacion est quant] la grosseur commence a estre diminuee ou transmuee. (Chirurgie Chauliac B.-T., p.1472, 302). [la déclination étant la 4e phase de l'évolution des apostumes]

II. -

[Idée d'intensité ou d'importance, correspond à gros II]

A. -

[Correspond à gros II B] "Qualité grave (d'un son)" : Et les autres mettoient le contraire et avoient plus grant couleur, car la grosseur du son ensuit la quantité ou grandeur des corps qui sonent avecques leur figure, mais la force de son ensuit l'isneleté du mouvement, ceteris paribus. (ORESME, C.M., c.1377, 480).

B. -

[Correspond à gros II C] "État de ce qui est dense, compact" : Si pouez donques par ceci veoir que le vin blanc et le rouge sont moins convenables que les aultres, mais le blanc tient plus de humeur et d'eaue que le rouge, et le rouge atient plus a terrestré et a grosseur que le blanc. (Rustican H., 1373-1374, 117). Le vin de nulle odeur si assemble et retient la grosseur de sa fumosité, et sa griefté, et son indigistibilité ; et pour ce il engendre tres mauvaise nourriture, et fait gros sang, et trouble et obscur ; si est cause de tristesse (Rustican H., 1373-1374, 119). Se les vapeurs estoient toutes d'une grosseur, elles couverroyent trop l'air et empecheroyent les rays du solail a passer (EVR. CONTY, Probl. Aristote, 1380, XXV, 17, 196 v°). ...soit fleume pour cause de viscousité, soit melancolie par cause de sa groisseur (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 16). Note que sang et sanie qui viennent de la vecie et ne sont pas meslés, ains sont separés, c'est pour la grosseur du sang et sa turbulance (GORDON, Prat., c.1450-1500, VI, 11). ...le somme incontinent fait aprés la viande est cause de mal faire digerer la viande, et les viandes mal digerees engendrent grosses humeurs et grosses fumees qui opilent par leur grosseur les voies et conduis de l'oye et font l'esperit auditif gros et inep pour oyr. (Rég. santé corps C., 1480, 124). L'autre est de Aristote appellee a sub le descendant et est engendree de fumees grosses, chauldes et seiches en la souveraine partie [de] la moyenne region de l'air et a autant de long que de large et est enflambee par le feu et par le mouvement du firmament, et descent aval pour le froit qui est entour et pour la grosseur de sa matiere. Celles impressions sont celles que le peuple dit que ce sont estoilles qui cheent du ciel ou qui y montent. (CORBECHON, Propr. choses, 1485-1486 [1372], l.XI, chap.2 [BnF/Gallica]).

 

-

[Correspond à gros II D] La grosseur de qqc. "Ce qui a l'importance, la valeur de qqc."

 

.

[Dans l'expression d'une valeur minimale] : ...elle ne feroit pas pour moy La grosseur de mon petit doigt (Maistre Ant. P.N., [1619], 98).

III. -

[Comme défaut, idée de grossièreté, de médiocrité, correspond à gros III]

 

-

"Médiocrité" : ...tant pour la rudesse de mon engin, grosseur d'entendement, labile memoyre et langaige mal ordonné (COL, Resp. deux traités H., 1402, 89). ...d'escripre et perfournir ce present opuscule selond la capacité, grosseur et rudité de mon debile entendement (PIERRE DESREY, Chevalier au cygne, éd. L.S. Crist, 1499. In : Mél. J. Lods, 1978, 167).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre