C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GOUVERNANCE     
FEW IV gubernare
GOUVERNANCE, subst. fém.
[T-L : governance ; GD : governance ; DEAF, G1092 governance ; AND : governance ; FEW IV, 300a,301b : gubernare ; TLF : IX, 380a : gouverner (gouvernance)]

I. -

[Correspond à gouverner I.] "Action de conduire, de diriger (dans l'espace ou bien au fig.)"

A. -

[Correspond à gouverner I.A] "Action de diriger dans l'espace ; en partic. action de piloter une embarcation" : Et s'estoit mis en mer à un aultre port, en le gouvrenance d'un maronnier que on clamoit monsigneur Richart le Flamench. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 120).

B. -

[Correspond à gouverner I.B.] "Action de conduire, de diriger (au fig.)"

 

1.

"Exercice du pouvoir politique" : Si deïrent en leur presence, Devant tous et en audience : "Sire, cil est mors qui traitié Avoit l'acort et le traitié ; Si que cils qui a la puissance Dou soudan et sa gouvernance Dit qu'il ne le vuet pas tenir. Pour ce nous a fait ci venir, Et vuet qu'autre traitiés se face Qui cestui-si planne et efface..." (MACH., P. Alex., p.1369, 203). ...à grant joie et à grant deduit, L'an mil CCCLXVIIJ., Se parti, moult bien m'en remembre, Vingt huit jours dedens septembre, Pour aler faire l'ordenance Dou païs et la gouvernance Qui à son hoir li est donnez Ligement et abandonnez. (MACH., P. Alex., p.1369, 223). Par mon chief, pour le plus brief, il faut ma niepce marier. Or lui querez un mary qui soit digne de gouverner son royaume, car, quant a moy, j'ay assez pays a gouverner, je ne quier pas a avoir la gouvernance de cestui. (ARRAS, c.1392-1393, 188). Lors manda Thierry, son frere, a Parthenay, qu'il venist parler a lui, car il l'amoit forment. Quant Thierry ouy le mandement de son frere, si monta a cheval, et erra tant qu'il vint a Lusegnen, ou Gieffroy le receupt moult liement, et lui dist qu'il lui vouloit laissier son pays en garde et gouvernance, car il vouloit aler a Romme confesser de ses pechiez au Pere Saint, et aussi qu'il ne fineroit mais d'errer tant qu'il auroit trouvé son pere, se il se puet bonnement faire. (ARRAS, c.1392-1393, 274). ...ce fu grant mescance Et pités qu'à tel fait aplica sa sustance ; Car mout fu nobles hons d'estat de gouvernanche (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 261). Mout estoit saiges hons d'estat et de gouvernanche. (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 312). Pour bien entendre ceste lettre et ystoire, fault recourre au iiime livre de Vallerius et au chappiltre de force, ou il parle a plain de la gouvernance du royaume de Perse et des mages qui gouvernerent, et comment celle gouvernance failly, et comment les mages furent ochiz ; dont, après ce, Dairès en fut roy, par sa [l. la] subtillité et cautelle d'un scien varlet (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 30).

 

-

"Façon d'exercer le pouvoir, régime politique" : Selon les lays de Socrates, l'ordenance et la gouvernance de la cité ne seroit pas democracie ne olygarchie, mes elle seroit une gouvernance moienne laquelle l'en appelle par nom commune policie et en laquelle, selon Socrates, ceulz qui portent armes ont princey ou seigneurie. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 89). Or fu en autre gouvernance Romme que n'ot esté ainçois (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 192). Pour bien entendre ceste lettre et ystoire, fault recourre au IIIme livre de Vallerius et au chappiltre de force, ou il parle a plain de la gouvernance du royaume de Perse et des mages qui gouvernerent, et comment celle gouvernance failly, et comment les mages furent ochiz (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 30).

 

-

[D'une région, d'un site] Estre en la gouvernance de qqn. "Être sous l'autorité, le pouvoir de qqn" : Si trouvèrent une ville en leur chemin en Poito c'on dist Saint Maxiien, qui se tenoit englesce, car li chastiaus qui siet au dehors de le ville estoit en le gouvrenance d'Englès. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 80). ...li comté d'Artois estoit en la main et gouvernance de nostre amé et feal frere, le duc de Bourgongne (Hist. dr. munic. E., t.1, 1347,,, 335).

 

-

P. méton. ADMIN. "Circonscription à caractère militaire, judiciaire et administratif sous l'autorité d'un gouverneur" : De messire Charles de Lens, chevalier, gouverneur de l'Alleue et de la Gorghe, pour son rest de son compte des explois de ladicte gouvernance de ladicte Renenghe (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 26). Et, entre les aultres, ung compaignon aventureux nommé Ruele (...) se adressa au lieutenant de la gouvernance de Lisle, à messire Baulduin de Lannoy et, finablement, à monseigneur Philippe de Clèves ausquelz, pour agensir son fait, disoit que les villes des frontières estoyent fort depopulées de gens d'armes (...) et que jamais on n'aroit sy belle au jeu (MOLINET, Chron. D.J., t.1, 1474-1506, 571). ...les appellacions des sieges de la Gouvernance de Lille, Douay et Orchies se releveront en la Chambre de Flandres comme ressort immédiat (Hist. dr. munic. E., t.1, 1482,,, 11). ...la ville de Caignicourt, appartenant aux hoirs de feu le seigneur de Manville, est tenue de la terre d'Oisy et de la gouvernance d'Arras (Lettres Ch. VIII, P., Pièces justif., t.1, 1483, 369).

 

2.

"Commandement, administration (d'une troupe)" : Li rois de France l'avoit retenu et ja moult avancié et donné en carge et en gouvrenance grant fuison de gens d'armes. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 45). Après en l'avant garde sont li mareschal de France, de Flandres, de Bourgongne, et ont en leur gouvrenance douse cens hommes d'armes et set cens arbalestrers. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 5). ...li quens de Hainau ara en gouvrenanche Quatre cens homes d'armes pour fait d'aséuranche, Afin que s'il veoit par quelque mescance L'une partie faire à l'autre nesune destourbanche, Il aidera celui cui on fera nuysanche. (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 353). ...le roy le vouloit mener premier avecques luy à son entrée à Rouen, qui se faisoit le XIIe d'aoust LXI. Et de fait l'y mena coste à coste de luy, par un singulier honneur à luy fait après sa prison. Dont le peuple de Rouen fut tant esjouy et en telle exultation de coeur qu'à peine leur estoit plus de luy que du roy. Car onques homme tant aymé ne se trouva en ville, ne en marche comme cestui en Rouen, tant y avoit noblement vescu, et tant s'estoient amendés et mieux valus de luy et de sa gouvernance. (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 230). Messeigneurs, dont puis qu'ainsi est, Et que ce soit vostre plaisir, L'acompliray puis qu'il vous plaist A mon povoir sans deffaillir. Non pourtant, j'auroye desir Ung autre en eust la gouvernance. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 219). Mon amy Tarquin, je vous baille L'arriere -garde et gouvernance. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 153).

 

3.

"Action de diriger qqn, de lui imposer une ligne de conduite, de l'influencer ; domination, influence sur qqn"

 

-

Avoir qqn en (sa) gouvernance : Car au gré Dieu avez en gouvernance Touz vraiz amans pour donner bon salaire. (Mir. prev., 1352, 278). Jeunesse sur moy a puissance, Mais Vieillesse fait son effort De m'avoir en sa gouvernance (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 133).

 

-

Bailler qqn en gouvernance à qqn. "Confier qqn (un enfant) à un maître, à qqn qui va l'éduquer" : Tant fist Melusigne qu'elle ot tout prest. Et ot quatre barons, que de Poictou que de Guienne, a qui elle bailla ses enfans en gouvernance. (ARRAS, c.1392-1393, 84).

 

-

Estre d'estroite gouvernance. "Exercer une autorité sévère" : On parle de religion Qui est d'estroicte gouvernance, Et par ardant devocion, Portent mainte dure penance (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 158).

 

-

Estre en la gouvernance de qqn. "Dépendre de l'autorité, de la direction de qqn" : ...ains lui semble qu'elle n'est plus enfant pour estre en sa gouvernance et correction (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 105).

 

-

Prendre qqn en (sa) gouvernance : ...Et quant Amours m'ot a ce mis Que pris fui et loiaus amis, Elle congnut bien ma juenesse, Mon innocence, ma simplesse. Et pour ce qu'estoie en enfance, Me prist elle en sa gouvernance ; Si me moustra la droite voie, Comment ma dame amer devoie, Servir, oubeïr, honnourer... (MACH., R. Fort., c.1341, 6). ...Et qu'adès, de près et de loing, Desir, penser eüsse et soing De s'amour et sa grace acquerre, Sans autre desirer ne querre, Et que loiaus fusse et secrez. Ce sont les poins et les degrez Qu'Amours m'enseingna et aprist, Quant en gouvernance [var. gouvernement] me prist ; Et je les ay si bien apris Que puis en un seul ne mespris. (MACH., R. Fort., c.1341, 7).

C. -

[Correspond à gouverner I.C.] "Action de gérer, de diriger des choses"

 

1.

"Gestion (des affaires d'un pays)" : De la prudence du roy Charles, comme il fust perfait ameur de ses subgiez, avisoit en toutes manieres de les tenir en amour et dilection vers lui, pour ce voult vers eulx tenir tel maniere que de touz estas se tenissent pour contens des ordenances, qui estoient neccessaires et convenables à faire en la gouvernance des fais du royaume (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 28).

 

2.

"Action d'administrer les biens d'une personne et de pourvoir à ses besoins" : Comme nous, pour la fielve gouvernance et port de damoiselle Jehanne, damoiselle d'Assy, eussiens pourveu par nostre grant consel certains administreurs a ladite damoyselle, (...) pour ly administrer tous vivres neccessaires et toutes autres neccessitez et pour torner en paie tout le sourplus des revenues (Trés. Reth. L., t.4, 1331, 177).

 

-

P. méton. "Approvisionnement, subsistance, nourriture" : ...Einsois estoient mal traitiez, Lassé, foulé et travillié, Mal peü et mal abillié, Pour le chaut et pour la bataille. Et si n'avoient pas vitaille, Ne gouvernance à leur plaisir, Qu'il n'avoient temps ne loisir D'eaus aisier, ne de l'aler querre, Ou de l'avoir en mer n'en terre. (MACH., P. Alex., p.1369, 95).

 

3.

"Action de conduire, de diriger, de faire fonctionner qqc." : Mon pere, en qui tout bien habonde Et soubz cui haulte providence Le monde prent sa gouvernance Et nature son fait conduyt, Le terme est ja comme desduyt Et le temps bien pres revolu Que vostre bonté a voulu Former une conclusion Au fait de la provision De mes disciples bien améz (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1053).

II. -

[Correspond à gouverner II.] "Règle de vie, façon de se conduire, manière plus ou moins habituelle d'agir, mode de vie" : ...or debvez sçavoir aucune chose de sa gouvernance (LE BEL, Chron. V.D., t.1, 1352-1356, 101). ...il [le conte] appella Guyonnet par devant son pere. Et (...) luy dist ainsi : "Beau filz Guyonnet, il est vray que je vous ay aussi que nourry, et tant pour l'amour de vostre pere que pour le bien que j'espoire qui au plaisir de Dieu encores sera en vous (...). Or soyés de telle gouvernance que j'aye toute cause de vous amer de mieulx en mieulx ; car pour la grant amour que j'ay en vous, vueil que vous soyés a elle [ma fille] comme a la riens du monde que je plus ayme." (Guy Warwick, c.1400-1450. In : Chrestom. R., 95). Li ung a l'aultre dist : "Vëés la consïance : Li ung frere vent l'aultre par folle gouvernance !..." (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 324).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre