C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GEHINE     
FEW XVI *jehhjan
GEHINE, subst. fém.
[T-L : jehine ; GD : gehine ; GDC : gehine ; DEAF, G425 gehir (gehine) ; AND : gehine ; FEW XVI, 282 : *jehhjan ; TLF : IX, 145b : géhenne]

A. -

DR. "Torture judiciaire" : ... Liquiels Guillaume (...) ycelle meymes nuyt (...) ladite Dannière et sa compaigne il fit geter et bouter ors de ladicte chambre et de son ostel (...) Laquelle Danniere pour l'aspre jeyne qui par le devantdit Guillaume et ses devantdis complices li avoit esté donnée, morut tantost celle meymes nuyt. (Titres Bourbon H.-B., t.1, 1348, 436). ...le dit Pierre pour le fait dessus dit a esté detenu prisonnier par l'espace d'un an ou environ et ancores est, en grant povreté et misere, en vile et oscure prison, en la quele il a esté gehynez, tourmentez et questionnez très durement et inhumainement, et telement que pour doubte de la dicte gehine et tourment que souffri le dit Pierre, a fait autre confession que le cas dessus exprimez (Doc. Poitou G., t.5, 1382, 188). Et, ce fait, et aussy qu'il ot juré aus sains Euvangiles de Dieu de dire verité, et sanz aucune force ou contrainte de gehaine, et en la presence des dessus nommez, continua et persevera en ycelle confession cy-dessus escripte (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 474). Lequel, de sa bonne, pure, franche et liberal voulenté, sans aucune contrainte, ou pourforcement de gehaine ne autre, congnut et confessa [ceci] (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 2). Et finablement interrogué sur les choses dessus dictes, a congneu et confessé sans gehine, après pluseurs denyemens, icelles derrenieres lettres avoir refaictes et resignées en la maniere que dit est (Doc. Poitou G., t.6, 1399, 340). ...on lui ot recordé (...) comment on avoit le varlet demené Par forche de gehine le sien corps tourmenté (Cip. Vignevaux W., p.1400, 88). ...ledit Gossuyn fu pour ceste cause emprisonné en nostre Chastellet de Paris, où il a esté par gehine et question tres durement traveillié de son corps (Paris domin. angl. L., 1435, 353). Item, que doresenavant le premier examen des criminels sera fait en autre lieu que en la chambre de la question en laquelle l'en a acoustumé faire les tortures et gehaines. Et après icelui premier examen fait, se lesdits criminels depposent ou confessent le crime dont ilz seroient detenus, ilz pourront estre menez en lad. chambre de question pour faire leur procès de vive voix et les exposer auxd. tortures et gehaines selon la discretion des juges. (Echiq. Normandie S., 1497, 161).

 

-

Par gehine. "Sous la torture" : ...en ce temps furent prins caymens, larrons et meurtriers, lesquelx par jehaine ou autrement confesserent avoir emblé enfens (Journal bourgeois Paris T., 1405-1449, 389). ...il en sot la propre verité, non mie par gehine ne par force (Bouciquaut L., 1409, 425). ...il le feist venir devant les hommes desja tout prest pour le juger, s'il confessoit par geheyne ou aultrement l'orrible cas dont il estoit chargé (C.N.N., c.1456-1467, 159).

 

-

Mettre qqn en/à gehine. "Soumettre qqn à la torture pour le faire avouer" : Se je tenoie ja en la moye saisine Chelui qui vous a mis en si tresgrief gehine, Au gibet yert pendus (Flor. Rome W., c.1330-1400, 222). Ordrené est (...) que, veue la lettre, se elle est raise, il soit mis en gehine (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1337, 139). Si fit lesdictes fames metre en une chambre de sondit ostel, et après ce (...) les fit metre en geyne (Titres Bourbon H.-B., t.1, 1348, 436). Et la dame avoit la char tendre ; Si souffroit mervilleus martyre ; Des yeux pleure, dou cuer souspire. Et certes c'estoit grant durté, Et très grant inhumanité, De creature femenine Faire estendre et mettre à gehine. (MACH., P. Alex., p.1369, 261). ...par pluseurs fois noz dis ennemis le meissent pour lez choses dessus dictes en très cruele gehyne et inhumaine question (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 123). ...au IIJe jour que il fu emprisonné, les gens de la justice du lieu, desquieulx il ne scet les noms, le firent mettre à question et en gehaynne par une fois, en laquelle gehaynne, et dehors, il dist et confessa ce que cy-dessus a dit et confessé (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 463). Mais facent de moy leur voulenté, car je prens sur Dieu et sur l'ame de moy que ce que j'ay dit n'est pas vray, ne jà, se Dieu plaist, l'ame de moy n'en sera encoulpée ; et tant de fois comme il me vouldront mettre en gehine, je leur accorderay ce qu'ilz vouldront. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 551). Cil Robert le fist tost prendre et emprisonner Et fit mettre a gehine et fort questionner. (Cip. Vignevaux W., p.1400, 85). ...a ycellui pour avoir reforgié les piés des andiers de la salle du tinel dudit hostel (...) pour avoir fait cing colliers de fer et le bougon et IIII melles de cayne appartenans audit collier ou l'en met les prisonniers en geinne (Comptes Archev. Rouen J., 1405-1406, 60). ...premierement, le prindrent et l'enmenerent prisonnier jusques au lieu de Lyoffans et batirent tres villainnement et le mirent en jehenne (Ecorch. Ch. VII, T., 1438-1451, 331).

 

-

Bailler gehine à qqn. "Soumettre qqn à la torture" : ...vous ne contés mie Que le forte gehine que on lui ot baillie Lui faisoit recongnoistre ce qu'il ne brassa mie. (Cip. Vignevaux W., p.1400, 104).

 

-

[Sens affaibli] Estre es gehines. "Être malmené" : Or bien congnus aux signes, Elaine, son couraige, Car sans estre es gehines Prist a Porrus peaige Dont il fut es saisines (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 1102).

 

-

P. méton. "Salle où l'on soumet qqn à la torture" : ...et est assavoir que en icelui edifice ou appentis sont, c'est assavoir une chambre ou souloit gesir le queux d'iceuls religieux, qui joint audit jardin, et un autre lieu ou est la gehine de la juridicion d'icelle eglise (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1388, 584). Item, les diz mariés seront tenus et promistrent de refaire a leurs coux la gehine de la juridicion de la dicte eglise (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1388, 585). ...paié a maistre Jehan Coullombel, promoteur de mondit seigneur, pour plusieurs mises et réparacions par lui faictes pour le vuidage des latrines des prisons dud hostel de Rouen, asseoir les sièges d'icelles, refaire les sièges de la gehine (Comptes Archev. Rouen J., 1423-1424, 95). ... et pour reparer la gehine et le degré de dessus icelle [cuisine], pour clou, late, queville, pierre, caulx, sablon, festures (Mense épisc. Cout. D., 1440, 63).

B. -

"Supplices, tourments (de l'enfer)" : Et semblablement aux autres parqués ensuivans, et aux deux hystoires ensuivans, c'est assavoir, en la XXJe et XXIJe, sont autres divers tormens, fornaises et gehinnes, et a la fin, est le puis d'enfer, lesquelles pevent apparoir en les considerant et pensant. (Déclar. Hyst. S., a.1449, 180).

 

-

Mettre qqn en gehine : Ceulx aussi qui avoient esté justiciers et souverains au monde estoient moult riguereusement mis en gehaine et a tourment. (Horloge de sapience S., c.1389, 104).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Hiltrud Gerner

Fermer la fenêtre