C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
FROIDEUR
  Tri :
21 exemples
 1 Lors prist un anel en son doy, Bel, bon, chier, precieus et riche, Et doucement en mien le fiche. Et je qui encor sommilloie, Nom pas fort, car bien entendoie Ce qu'elle avoit chanté et dit En rime, en musique et en dit, Senti la froideur de l'anel... (MACH., R. Fort., c.1341, 76).
 2 ...aussi pour la froideur des membres generatifz, le sperme ne peut estre eschauffé ne assemblé deuement en la marrix ; aussi quant les membres sont trop chaux, ilz ne pevent estre deuement assemblez. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 88).
 3 Le melancolique a les condicions et qualitez de la terre qui sont froideur et secheur. (CIB., p.1451, 219).
 4 Dame, sauf vostre reverence, De mon ombre n'ai pas doubtance. Mais je ne say quele chalour Qui s'est convertie en froidour M'a seurpris et me tient au cuer Si soudeinnement qu'a nul fuer Ne porroie dire en quel point Sui, ne comment elle me point, Car j'ay chaut et froit si ensamble Que tout a un cop sue et tramble... (MACH., R. Fort., c.1341, 114).
 5 Tu voiz, sire, que preste suy D'endurer travail et annuy, Froideur, famine et lasseté. (Mir. mère pape, c.1355, 380).
 6 ...Dont l'amoureuse ardour, Qui fait en moy demour, Et suer sans chalour Et trambler sans froidour Me fait par sa vigour Et par humble tenrour, M'a, quant bien l'assavour De mercy la savour. (MACH., Vez ci, 1364, 274).
 7 Non pas qu'ilz fascent longue chasce par yaues ne a force, quar la froidour de passer les yaues et du temps leur pourroit fere grant mal. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 148).
 8 Je le dis pour ce que jusquez a present avons parlé et racompté les fais de maint preu et vaillans hommes en armes selon l'apparence de leurs fais que paravant avons recordé, mais pour ce qu'il y a a grant difference entre le verdeur de jennesse et la meurison de viellesse, combien qu'il y ait grant distance entre les fais de ceulx dont nous avons parlé du tamps de jennesse envers cellui advenir selon ce que chascun sent en lui par la froideur et amoindrissement de viellesse. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 482).
 9 Et quant Bonniface congnut la froideur de son compaignon, il adventura vigoureusement le surplus, et, en marchant près, il habandonna sa hache et prit la hache de messire Jaques par le bout d'embas, de sa main senestre, et de la dextre main il tira sa dague et haulsa la main dextre comme s'il contendist après le visaige de messire Jaques. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 99).
 10 ...et quant le chevallier veit et congneut la froideur et la hardiesse de l'escuyer, il gecta la main senestre à la hache de son compaignon, et la tint (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 166).
 11 ...oncques puis que son filz du roi de France arriva en la maison de ce prince le duc de Bourgogne et que par nulle voye ne l'en pouoit retraire, oncques puis ne moustra amour ne semblant d'amistié envers cele, ains et plus haynes, indignations et froideurs, non fondees toutevoies en desserte, sy non par volenté, comme mieulx et plus clerement apperra tantost, la ou toutes cestes attaines et povretéz de cuer prendront fin par mort (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 278).
 12 ...et de fait ne visa, ne à mal, ne à fraude, ne à utilité privée qui fust au monde en ce cas droit-cy, mais tant seulement à servir et à renforcier le bien publique de ce royaume et à mettre paix entre le père et le fils, qui tant et si longuement avoient esté en froideur ensemble. (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 211).
 13 ...le vin doit estre pur, car pour sa chaleur il remest la froideur de la matiere, et la digere et subtille (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 182).
 14 ...et ainsi en advient a toutes se froideur ne leur a mis en oubly les plaisirs du jenne eage. (Ev. Quen., II, c.1466-1474, 135).
 15 Pimalions qui moroit pour amer Pria ses dieus par tele affection Que la froideur de l'image tourner Vit en chalour et sa dure fasson Amolir, car vie avoit Et char humeinne et doucement parloit. Mais ma dame de ce trop m'i confont Qu'adès la pri et riens ne me respont. (MACH., L. dames, 1377, 183).
 16 Mais, par aventure, ausi bien pourroit l'en dire que tele chose a en soy principe de son alteracion et semblablement, car quant une eaue ou une pierre est par violence eschaufee et mise hors de sa fredeur naturele et empeeschement est osté, elle retourne toute par soy a sa propre nature et a plus grant fredure que ne est celle de l'aer circunstant (ORESME, C.M., c.1377, 680).
 17 ...trop grant chaleur ou froideur ou air pestilencial ou air de cavernes et de minieres (GORDON, Prat., c.1450-1500, IV, 8).
 18 Tiercement note que chault et froit sont contraires, touteffois ilz peuvent convenir en ung effect, sicomme en cardiaque, car l'ung et l'autre affoiblit vertu, mais c'est par diverses manieres, car froideur le fait en comprimant et chaleur le fait en exalant et quant c'est par sueur, on l'appelle cardiaca diaforetica (GORDON, Prat., c.1450-1500, IV, 11).
 19 C'est assavoir par l'alteracion des premieres qualités qui sont chaleur et fredeur et moisteur et sec, quar si comme il appert ou premier livre De generacione, generacion est fin d'alteracion et la generacion d'une chose est corrupcion d'autre. (ORESME, C.M., c.1377, 252).
 20 ...car chaleur et froideur ne peuent ensemble estre assemblez en leurs propres natures, ne sec et moiste aussy, ains est chose par nature impossible (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 4).
 21 Le flegmatique qui est au colerique contraire pour ce quil a les qualitez de leaue qui sont froideur et moiteur est communement graue et tardif (CIB., p.1451, 219).
DMF 2020Robert Martin
Fermer la fenêtre