C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FRAUDULEUX     
FEW III 769b fraus
FRAUDULEUX, adj.
[T-L : fraudelos ; GDC : fraudeleus/frauduleux ; AND : fraudeleuse ; FEW III, 769b : fraus ; TLF : VIII, 1231b : frauduleux]

(Synon. de fraudeux)

 

-

[D'une pers.] "Qui cause du tort à qqn en le trompant, qui fraude, qui trompe, qui déçoit" : Maintenant que ["qui"] n'est frauduleus, Roige, cault et malicïeux, Il n'amassera jamais rien. (Pouvre peuple H., c.1450-1492, 210).

 

.

Empl. subst. : Maudit est le fraudeleux qui a le masle en son tropeau et offre le feble a Nostre Seigneur ! (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 172). …car le malicieux, tout ainsi comme le chat est longuement en agait et puis, quant il voit la souris qu'il veult prendre et haper, il lui houle la queue, ainsi le frauduleux avise et gaite son point de longue main… (CHR. PIZ., Corps policie K., 1406-1407, 85). [Titre] Des faulsaires et frauduleux. (RIVIÈRE, Nef folz D., 1497, 677).

 

-

[D'un comportement, d'une chose] "Qui est de nature à causer du tort à qqn en le trompant, qui trompe, qui déçoit, frauduleux" : ...pour cause de ce et des proffiz et usures, par pluseurs et divers comptes et contraux usuraires et fraudeleus, il convint que il se obligast et se obliga au dit Baudin Vinteguerre, demourant à Lodun, en cincq cens livres bonne fort monnoie, c'est assavoir petiz tournois, ou en florins d'or à l'escu, chascun compté pour seize soulz et huit deniers en l'eslection du dit Baudin (Doc. Poitou G., t.2, 1347, 365). Et qu'il convint que les diz espoux confessassent et confesserent, ès lettres passées sur les diz contraus et comptes qui sont et furent usuriers et frauduleux, eulz avoir eu et receu du dit lombart et li devoir toutes les dictes sommes et rentes suscessivement, respectivement, à cause de loyal et bon prest et des vencions dessus dictes (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 67). ...je diz qu'elle n'est seullement pareille à usure, ains est tyrannique et frauduleuse, tellement que je doubte s'elle se doit plus tost appeller violente proye ou exaction frauduleuse. (ORESME, Monnoies W., c.1365, LIII). Il usoient de tricheries de usures et de marchiés frauduleux, et par ce il attrayoient a eulz la substance des povres. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 216). ...baras et bourdes Frauduleuses (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 25). ...mais il [Tullius] les esmeut [les Voltes] a sa voullenté par frauduleuse et insidieuse raison. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 36). Et aussi vouloient iceulx Cueurs faire vuyder le fraudeleux appel qu'ilz avoient par avant intergetté pour raison de laditte sentence contre eulx donnée, jaçoit ce qu'ilz avoient eu trestous de leur franche volunté ledit arrest pour aggreable. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 158).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre