C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FOYER     
FEW III focarius
FOYER, subst. masc.
[T-L : foier ; GDC : foier ; AND : feuier ; FEW III, 649a : focarius ; TLF : VIII, 1184b : foyer]

A. -

"Espace aménagé dans une pièce pour y faire le feu, âtre" : Et messires Jehans Chandos demora (...) et estoit entrés en une grande cuisine et trais ou fouier, et là se caufoit de feu d'estrain que ses hiraus li faisoit. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 198). Et dit que alors elle donna audit Haussibut une poignie de chenevuys que elle tenoit en sa main. A une autre fois, lui donna une poignie de cendres que elle print en son fouyer. Et dit, sur ce requise, que il ne venoit pas devers elle qui parle à chascune fois que elle l'appelloit et requeroit qu'il venist parler à lui par la maniere que dit est. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 295). ...puis print ledit suppliant dedens le foyer ung baston ferré de quoy l'on attise le feu (Doc. Poitou G., t.11, 1473, 341).

 

-

P. méton. "Lieu où vit qqn" : ...ledit suppliant (...) poursuyvit ledit Jourdain jusques au fouyer dudit Jehan Lespicier, et ainsi que icellui suppliant cuidoit frapper ledit Jourdain, le coup cheut sur le bras du varlet dudit Espicier (Doc. Poitou G., t.11, 1473, 341).

B. -

MAR. "Feu entretenu sur la côte, pour diriger les navires" : ...commis de par le roy nostre seigneur a garder le fouier du Quief de Caux es frontieres de la mer (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1370, 221).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre