C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORFAITURE     
FEW III 351 facere
FORFAITURE, subst. fém.
[T-L : forfaiture ; GD : forfaiture ; GDC : forfaiture ; AND : forfaiture ; FEW III, 351 : facere ; TLF : VIII, 1078a : forfaiture]

A. -

[Correspond à forfaire >A]

 

1.

"Méfait, mauvaise action, crime" : Et en vinrent les complaintes à Jakemon d'Artevelle qui se tenoit à Gand. Pour quoi li dis d'Artevelles fu durement courouciés, et dist et jura que ceste fourfaiture seroit amendée ou pays de Tournesis. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 4). S'en respondi li contes qu'il seroit bien amendet, et que li royaumes de France estoit grans assés pour avoir ent satisfation de toutes ces fourfaitures. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 26). Li saudoiier de Saint Amand avoient arse l'abbeye de Hanon, et s'estoient mis en painne d'ardoir Vicongne, et avoient fait pluiseurs despis as frontières de Haynau, pour quoi li dis contes voloit contrevengier ces fourfaitures. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 65). Et en vinrent les complaintes à Jakemon d'Artevelle qui se tenoit à Gand. Pour quoi li dis d'Artevelles fu durement courouciés, et dist et jura que ceste fourfaiture seroit amendée ou pays de Tournesis. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 4). Toutesfois, on mist hors de Castelet un jour pluiseurs hommes de Paris jugiés à mort pour leurs fourfaitures et pour esmouvement de commun. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 80). Helas ! Vierge, en ce dur effort Ou je suis condampnee a mort, Grant impatïence me mort De l'injustice. Injustement, sans aulcun vice, Sans forfaicture ne malice, Fault il mourir ? (Myst. jeune fille L., c.1413-1445 [c.1530], 55). Bien soyez venu, je procure, Des Anglois qui vous ont tenu, Tel en paiera la forfaiture Qui n'en sera en riens tenu. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 523). Et, après son procès fait par messire Tristan l'Ermite, acompaigné d'aucuns seigneurs de la court de Parlement et autres notables gens de conseil à ce commis, par ledit messire Tristan fut condempné à estre decapité comme criminel de lese majesté, pour aucunes forfaittures, traïsons, violences et autres crimes par luy commis et perpetrez, lesquelz estoient sy grans et abhominables que quasi l'air seroit infect de les proferer, sans en ce comprandre plusieurs efforcemens de femmes et filles qu'il avoit faictz, dont cy dessus est fait mencion. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 212).

 

-

"Action contraire au droit, exaction" : A dire ne vous sçay pour vray la fourfaitture Pour quoy la guerre fut (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 460).

 

-

"Manquement grave à son devoir" : Vela comment maulvais gouvernement A fait et fait de la Chose publicque. Sotz gouvernee m'ont contre nature Comme voyez, habillee follement Et affollee par leur grant forfaicture Et mise au bas ainsi totalement. (Sots mal., c.1480, 85).

 

-

"Infraction, transgression" : Supplie humblement et se complaint Chasteté, vostre feale subjette, que remede soit mis et provision briefve sur les forfaitures intollerables, lesquelles m'a fait et ne cesse fere ung qui se fait nommer le Fol Amoureux. (CHR. PIZ., Déb. R. Rose H., 1401-1402, 119).

 

-

Infraction à un règlement : Et se aucun emporte du rain de ladicte forest boiz ou mesrien, chacun desdiz parroiciens le peult prendre à cause de forfaiture, en laquelle celui qui fait l'arrest doit avoir la moittié (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 223). [FEW : «"délit commis par ceux qui dérobent le bois dans les forêts ou y font quelque dégât" Trév 1771» ; ce sens plus étroit convient parfaitement à l'ex.]

 

.

Cas de forfaiture : Pour la délivrance de XX quesnes prins en lad. forest hors la vente dud. Pastart, lesquieulx avoient esté arrestés en cas de forfaicture par les officiers du Roy pour le tiers et danger, non paié, en plusieurs parties, tant au sergant que a Jehan Gouel, lieutenant du maistre des eaues et des forestz, paié IX l. XIIIIs. Vd., et pour deulx bonnés de escarlate donnés a Estienne Branlestre pour solliciter une supplicacion baillée a sire Jehan Hardouin, trésorier de France, affin de non paier led. tiers et danger (Comptes Archev. Rouen J., 1463-1464, 334).

 

-

[En amour] "Faute, infidélité, trahison" : Je vous di que la forfaiture De dame est si aspre et si dure En cuer d'amant, et si perverse, Que, quant elle y est bien aherse, Jamais jour ne s'en partira. (MACH., J. R. Nav., 1349, 197).

 

-

"Mauvaise vie (luxure, gourmandise...)" : ...tous [les médecins ayant pratiqué l'autopsie] d'un commun accord et par certain jugement prononcèrent qu'en luy n'avoit poyson nulle, fors seulement vraye mort naturelle procédée d'excès vieux et de forfacture, et par lesquels il ne pouvoit venir à longs jours. (CHASTELL., Chron. K., t.2, c.1456-1471, 76).

 

2.

"Péché" : ...son fil, qui vint muer No guerre en paix (...) Et pardonner d'Adam la forfaiture (Mir. Theod., 1357, 129). ...en la croiz le vit souffrit morsure Et de son sanc paier la forfaiture Du fruit veé (Mir. Berthe, c.1373, 255).

B. -

[Correspond à forfaire >B]

 

1.

DR. FÉOD. "Confiscation d'un fief pour cause de forfaiture" : Lesquelles choses sont à nous avenuez, acquises et confisquées, pour la fourfaiture des diz sire de Breçuere, Guillaume et Pierre Aymar, et de chascun d'eulx, pour ce qu'il tiennent, en commettant contre nous le crime de lese majesté (Doc. Poitou G., t.4, 1369, 11). Sire, dist Remondin, dictes moy, s'il vous plaist, vit il nul homme en ces marches qui, pour le temps que vostre frere regnoit, fut en la court en auctorité ? Par foy, dist Alain, si fait, et n'en y a que un, et cellui propre tient tout l'eritaige de mon frere, car le roy lui donna la fourfaicture. (ARRAS, c.1392-1393, 54). Mais encores plus a plain il appert de la forfaiture et confiscation faicte par les roys d'Engleterre qui se disoyent avoir droit en la duchié de Normendie, et non mie seulement de Normendie, mais de tout ce qu'ilz tenoyent ou royaulme de France, car il y eult ung roy Henry d'Engleterre, c'est asçavoir [ celluy ] qui fit morir saint Thomas, le quel si fit guerre mortelle au roy, et si fit son filz Richart (JUV. URS., T. crest., c.1446, 88). ...ladite haie de Morville avoit esté à feu Messire Hue de Morville qui se forfist et que par sa forfaicture et confiscation la chose estoit venue au Roy nostre dit Seigneur (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1451, 274). ...le roi de sa grâce, en modérant la confiscation et forfaiture dessus déclarées, veut, déclare et lui plaist en tant qu'il touche les biens meubles qui furent audit d'Alençon, ils soient et demeurent à la femme et enfants d'icelui, réservé au roy l'artillerie, harnois et aures habillemens de guerre. (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 487).

 

-

Choir en forfaiture (et confiscation) : ...ou cas que il départiroit le dit dommaine de la Broce d'o le dit dommaine de les Dobiaye, il ne pourroit porter point de l'usement de la dicte forest au dit domaynne de la Broce, que il ne cheist en forfecture, nez gressuns nez autres chouses de les Dorbiaye. (Cartul. Laval B., t.2, 1332, 167). Par quoy appert qu'il ne fut oncques doubte que la duchié de Normendie ne feust tenue en foy, hommage, ressort et souvraineté du roy de France, et pooit cheoir en forfaiture et confiscation, comme dit sera cy aprés. (JUV. URS., T. crest., c.1446, 73).

 

-

"Confiscation des biens d'un criminel (ou crime ?)" : De la vendue d'un cheval Jehan dou Four Dey, de Troyes, advenu au roy à cause de forfaiture pour ce qu'il avoit tué un homme... (Comté Champ. Brie L., t.3, 1340-1341, 276).

 

2.

"Chose confisquée" : ...et pour en fere venir ens les amendes et exploix qui par son rapport y sont mises, il [le sergent fieffé] en doit avoir le Xe denier, soit en fait de forfaitures ou amendes. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 25).

 

-

"Fief confisqué" : ...pour la fiefferme de Milly Le Malerbe et la forffaicture Rogier Thirel assise en la paroisse de Vascongne (Doc.1457. In : Brunel-Tardy, Paris, l'Église et le roi, 2016, 84).

 

3.

"Amende qui punit un délit" : ...il y ung bois pres d'Aubepierre (...) ouquel bois, toutefoiz que on y fait cercles, le roy y a le quart, et ainsi sont toutes les amendes et forfaitures desdits bois au roy (Comté Champ. Brie L., t.2, 1368, 555). Cedit jour, ont esté leues certeinnes lettres de revocation des dons fais ou à faire des confiscations ou forfaictures de ceulx qui font guerre contre la defense du Roy pour le duc d'Orleans (BAYE, II, 1411-1417, 30). Et fu conclu, ou regard de la reste du temps passé, que ycelle reste seroit paiée sur la moitié des confiscacions et forfaitures des biens meubles dez rebelles (FAUQ., I, 1417-1420, 356). Ce jour, la Court a commis Jehan Hugo à recevoir de Guillaume Breteau, receveur des confiscations et forfaitures appartenant au Roy, jusques à la somme de IIIJc livres parisis et au dessoubz, pour convertir ou paiement des gaiges des conseilliers du Roy en ycelle Court. (FAUQ., I, 1417-1420, 369). MISERICORDE. Helas, Justice, il vous suffist S'aultruy paye la forfaicture (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 41). Forfaictures, espaves et waresc, durant le temps de ce present compte : neant.Comptab. Dieppe M., 1474-1475, 121 (Comptab. Dieppe M., 1474-1475, 121). ...monsieur le chancelier et les secretaires du roy soubz luy (...) donnans graces et remissions ainsi qu'en France, aubaines et forfaictures (LA VIGNE, V.N., p.1495, 258).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre