C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FIENTE     
FEW III 544a *fimita
FIENTE, subst. fém.
[T-L : fiente ; GDC : fiente ; DEAF, F388 fiente ; AND : fiente ; FEW III, 544a : *fimita ; TLF : VIII, 845a : fiente]

"Excréments" : Et pour conclusion de l'abomination de luxure, elle est comparee a fiente et a boe pour sa tres grant vileté, car tout ainsi que le pourciau se delicte a reposer en la boe et le cheval en sa fiente, tout ainsi les luxurieux perseverans souventefois muerent en leur pechié. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 291). Item, ayez ung drappel moullié en viez oint, et mectez ou font du pié, et de la fiente avec (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 140). ...si s'arresta sus ces poins et comenca a ouvrer en sa fiente en la faisant sechier au feu et faire poudre et la fin en fu qu'il puoit comme charoigne et chascun le fuoit et se moquoit on de lui qui cuidoit faire de fiente or (CHR. PIZ., Avision T., 1405, 139). Quant lez bonnes viandes voyez, vous dittes que bien serez disné. Quant tout est bien cuyt a vostre dit, on apporte ung plat d'argent tout plain de fiente d'omme, clere et trés puant, puis on met ce rost dedens, après on le poudre, en lieu de sel, de charongne puante, grosses yraignes, crappaux et aultre venimeuse puasine ; quant ce verrez, je cuide que n'arez cure de telle viande, mais l'abhominerez et serez mal content de ceulx qui aront ce fait. (Nouvelles inéd. L., p.1452, 114). Et Xantus dit a Esope : "Pour quoy est ce que, quant les hommes ont purgé leur ventre, ilz regardent leur matiere ?" Et Esope luy dit : "Le temps passé fut ung philozophe, lequel souvent purgoit son ventre, et pour la doubte que avecques sa fiente sa science espenchoit, il la regardoit. Et, de celuy temps, les hommes ont doubté cestui cas..." (MACHO, Esope R., c.1480, 39).

 

-

"Excréments de certains animaux" : ... et si luy flere le pissat et la fiente ; et si a l'orine rouge et espesse... (Chir. chevaux P., c.1325-1350, 364). Le fesant erre volentiers les petites senteletes parmi les bois ou il sont, et en ches senteletes dois tu regarder se tu trouveras de leur fiente, qui est autelle comme la fiente d'un chapon ou d'une geline privee. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 287). ....et leisses de ours et de sanglier et de lou, et fumees de cerf, de dain et de chevreul, et celles des lievres et des connillz crotes, et celles de renardz et de taissons et d'autres puantes bestes sont apelees fientes, et celles des loutres sont apellees espraintes (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 88). Et apelle on les marches de la loutre, einsi comme on apele le pié d'un cerf, et ses fumees fientes ou espraintes. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 106). ...prenes de chaux vives et des pupins de raisins mis en pouldre ; et assemles tout avecques fiante de vaches et argille blanche (GUILL. VILLIERS, Hipp. P.-D., a.1456, 134). Et s'il [le malade] pooit transgloutir, [lendemain, au matin] lui soit donné en matiere chaude diaprunis et diacatholicon aguisiés avec l'electuare de jus de roses et en matiere froide lui soit donné yrapigra ou pillulles cochies ou de agarico et soit entreprins le reume avec milet et sel fondus sur le feu et apliquiés sur la teste ou avec fiente de coulon et lui soit donné a lechier diapapaver ou pillulles storatiques soient detenues dessoubz la langue. (Chirurgie Chauliac B.-T., p.1472, 566).

 

-

[Dans un cont. métaph.] : Si dois gecter hors toutes ordures de pechié, la poudre d'avarice, les araines d'ire et d'envie, la boe, la fiente de luxure, pour recevoir cest hoste duquel chante l'Esglise (GERS., Pent., p.1389, 73).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin / Pierre Cromer

Fermer la fenêtre