C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FESTOYER     
FEW III festa
FESTOYER, verbe
[T-L : festiier ; GD : festier2 ; GDC : festoyer ; AND : festier ; DÉCT : festiier ; FEW III, 483 : festa ; TLF : VIII, 793b : festoyer]

I. -

Empl. intrans. "Faire la fête" : SECOND MENESTERÉ. (...) Mais, dy nous brief (...) Ou l'en doit ainsi festaier : Est ce une noce ? (Mir. ev. arced., c.1341, 127). Or en y avoit d'autre port Qui moult amoient le deport De jouster et de tournoier, De caroler, de festoier, De mener joie, de chanter, De souvent leurs dames hanter. (MACH., D. Lyon, 1342, 201). ...Et faisoient festes et noces ; Car la mortalité des boces Qu'on appelloit epydemie Estoit de tous poins estanchie ; Et (...) les gens plus ne moroient. Et quant je vi qu'il festioient A bonne chiere et liement Et tout aussi joliement Com s'il n'eüssent riens perdu, Je n'os mie cuer esperdu, Eins repris tantost ma maniere... (MACH., J. R. Nav., 1349, 153). Quant lonc temps orent festié, Dancié, jousté et tournié, On donna le pris au milleur. (MACH., P. Alex., p.1369, 39). Sus cel estat, il se partirent ensamble de Roem, et vinrent en le cité de Paris. Et là eut de rechief grans festes et grans solennités, et quant il eurent assés jeué et festié ensemble, congiés fu pris. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 225). Et aprez soupper commencerent menestriers a corner et dansa on grant temps. Et quant il fut heure, on mena l'espousee couchier en un moult riche lit. Puis vint Regnault et se coucha avecques la pucelle. Le lit fu beney et se part chascun. Les uns dancent et chantent et festient. Les autres comptent de beaulx comptes et se soulacent pour passer le temps. Les autres s'en vont dormir. (ARRAS, c.1392-1393, 192). ...et errerent tant qu'ilz trouverent les chevaliers Gieffroy et bien la plus grant partie de ceulx du pays, nobles et non nobles, qui tous festoient et font honneur a Gieffroy et lui veullent donner grans presens. (ARRAS, c.1392-1393, 267).

 

-

Festoyer de. "Jouer à, se distraire avec" : Et la n'ot il celui ne celle, Qui se vosist esbanier, Dancier, chanter ou festier De tables, d'eschaz, de parsons, Par gieus, par notes ou par sons, Qui la ne trouvast sans arrest A son vueil l'esbatement prest. (MACH., R. Fort., c.1341, 146).

 

-

Empl. pronom. : [Des gentilshommes, venus passer un bon moment, reçoivent un accueil très froid] Je ne me cognois en ceste maniere, dist ung gentil homme, il nous fault festoier de nous mesmes (C.N.N., c.1456-1467, 199).

 

.

[Par un festin] : ...s'en va la vaillant femme pour menger la lemproye (...) Tantdiz qu'elle se festiera leens, nous dirons du marchant (C.N.N., c.1456-1467, 264).

 

-

Inf. subst. "Action de faire la fête, de se divertir" : Quant j'eus finé mon rondelet, Je me mis en un sentelet Qui me mena en une marche Ou toute joie maint et marche, D'armes, d'amours, de festoier, De jouster et de tournoier, Et de toute autre bonne vie. (MACH., R. Fort., c.1341, 151).

II. -

Empl. trans.

A. -

Festoyer qqn

 

1.

"Faire fête à qqn, accueillir qqn chaleureusement" : Et d'autre part nous moustra il plus grant amour uncore quant il luy plust si tresrichement et tresnoblement ordener pur nous a festier en le roialme de paradis (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 167). Li roys forment le mercia De ce que respondu li a. Et bien le devoit mercier, Car li marquis à festier Le prist, et li donna preu dons, Com vaillans princes et preudons. (MACH., P. Alex., p.1369, 29). Quand li bons roys sceut leur venue, Il ne demoura pas en mue En sa chambre ; ein couri au port, A grant joie et à grant deport. Moult doucement les festia, Et leur promist et ottria Guerredon, merite et salaire Si grant, que bien leur devra plaire, Comme cils qui vuet desservir Ce qu'einsi le viennent servir. (MACH., P. Alex., p.1369, 56). Il me poise moult (...) Que festoier ne vous puis mieux Ne conjoir. (Mir. Berthe, c.1373, 214). Les dames et les damoiselles se mistrent ensamble pour mieulx conjoïr et festoier Bonne-Lance et le vindrent, plus de XXVII.., veoir à l'ostel. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 200). ...et s'en vint grant erre a Lusegnen, ou il fu moult bien festoiez de Remond, son pere, et de Melusigne, sa mere, et de toute la baronnie, pour ce qu'ilz avoient sceu comment il avoit fait pleissier tous leurs ennemis. (ARRAS, c.1392-1393, 212). Lors yssy le roy d'Ausaiz hors, et vint aux logeiz, ou les freres s'estoient logiez es tentes qu'ilz orent conquises. Le roy les festoya moult amoureusement, et mercia moult humblement de leur noble secours. (ARRAS, c.1392-1393, 287). Qant li rois d'Engleterre ot esté assés festiiés et honnourés de ces signeurs (...) il parla a euls (FROISS., Chron. D., p.1400, 287). ...le roi et la roine (...) festioient le conte de Saslebrin et le conte de Susforch, qui nouvellement estoient issu hors de la prison de France (FROISS., Chron. D., p.1400, 506). ...partout le meine, Et de luy festoyer se peine. (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 56).

 

-

Se festoyer l'un l'autre : Si se conjoirent et festiierent l'un l'autre, ne onques ne furent mis en prison serree, mais recreu sus lors fois courtoisement (FROISS., Chron. D., p.1400, 875).

 

-

"Traiter qqn de manière festive, le réjouir par une fête, des réjouissances" : Car il le vuelent festier De jouster et de tournier. Briefment, il jousterent ensamble Et l'emperere, ce me samble, Jousta avec les autres roys, Qui estoient en grans arrois. (MACH., P. Alex., p.1369, 42). Li roy (...) moult bien les festia [les ambassadeurs], Et fist jouster en leur presence Ses chevaliers maint cop de lance. Li Sarrazin se mervilloient Coment il ne s'entretuoient... (MACH., P. Alex., p.1369, 126). Or dit l'ystoire que la royne Hermine estoit moult enceinte, et avoit le roy pour l'eure fait crier une moult noble feste ou il vouloit festoyer en paix et en repos ses barons de Poictou et tous privez et estranges. (ARRAS, c.1392-1393, 140). ...le duch Jehan de Braibant (...) rechut tous ces signeurs moult grandement et les honnoura et festoia a son pooir, car bien le sçavoit faire. (FROISS., Chron. D., p.1400, 257). Sire, laissés ceste fureur ; Festier vous convient ces princes Qui sont de diverses provinces (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 25). ...mais vostre dame a elle commandé que de telz picaudes festoissiez ceulz qui se jouent avecques vous ? (LA SALE, J.S., 1456, 133). ...estoit madame l'abbesse fort empeschée de festoyer les gens de bien qui estoient venuz a la feste (C.N.N., c.1456-1467, 306). Ilz y allerent, et Dieu scet la chere ! Et comme la femme de celuy qui festioit la compaignie menast a l'esbat la femme et la seur de nostre dit gentil homme... [D'une réception chez un seigneur] (C.N.N., c.1456-1467, 357). ...je sçay ung lieu en ce quartier ou l'on nous fera tresbonne chere. Et pour vous dire, si a vous ne tient, les dames nous festieront. (C.N.N., c.1456-1467, 475). ...beaucop luy greve d'avoir amené ses compaignons en lieu ou il s'estoit vanté de les bien faire festoyer. [Le personnage a promis à ses amis que les dames les accueilleraient bien] (C.N.N., c.1456-1467, 476). ...[elle] ordonna les bagues et joyaulx qu'elle avoit attains et mis dehors pour festoier et recevoir son amoureux. (C.N.N., c.1456-1467, 572). Et, le mois de fevrier ensuivant, vindrent à Paris les ambasseurs de mondit seigneur de Bourgongne pour l'expedicion des articles à lui accordez de par le roy, et pour lesquelz le roy escripvy et charga bien expressement aux prevost des marchans et eschevins et tous autres officiers et gens notables de ladicte ville que, de tout leur povoir, ilz festiassent fort et honorablement lesdiz ambasseurs ; laquelle chose fut faicte, et furent moult honnorablement et habondamment festiez, et premierement par ledit monseigneur le cardinal d'Angers, secondement par le premier president de la court de Parlement, tiercement par maistre Jehan de la Driesche (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 224). Et mondit seigneur de Bourbon depuis demoura à Paris par certain autre temps, pendant lequel fut festié de plusieurs notables gens de ladicte ville. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 198).

 

.

[En partic. par un festin, par des boissons] : ...tout chil qui le voloient aler veoir, estoient liement requelliet et festiiet de li et de ses honmes, et servis de deus ou trois manieres de vins, et casquns selonch son estat. (FROISS., Chron. D., p.1400, 167). "Vous ne dictes riens, ma dame (...) de la bonne chiere de damp Abbés et comment il nous a festoïes et tenues aises de bons vins, de bonnes viandes et de bons poissons a grant largesse." (LA SALE, J.S., 1456, 251). ...ung marchant de Tours, pour festoyer son curé et aultres gens de bien, achatta une belle et grosse lemproye (C.N.N., c.1456-1467, 261). ...pour le festoier, elle avoit fait appareiller le disner et prier ses amys (C.N.N., c.1456-1467, 371). Et furent ledit jour de dimenche iceulx ambassadeurs, au partir de ladicte eglise de Nostre-Dame, menés disner en l'ostel de ladicte ville de Paris, là où illec ilz furent moult bien festoiez. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 127). ...car ainsi le m'avoit-il commandé et que fussent bien festiés, et si ont beu des vins blancs et rouges leurs plaines testes, et si ont estés couchés blanc et mol, et l'ostal estoit bel, net et paré (Comptes roi René A., t.3, 1473, 41). Au dit chasteau Madame la marquise, Pour festoyer le roy a ses despens, Avoit pourveu de toute chose exquise Comme faisans, oustardes, cignes (...), pastez de haulte venoison (LA VIGNE, V.N., p.1495, 183). Puis force vivres avoit on preparé Pour festÿer luy et sa seigneurie. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 185).

 

.

[Par des ébats amoureux] : ...la pouvre femme, qui s'attendoit d'estre festoyée de l'amoureux jeu et gracieux passetemps, s'en alla tantost a sa maison (C.N.N., c.1456-1467, 265).

 

2.

P. antiphr. : Se je puisse ausi bien feytoyer Ma femme, je fusse bien eyse. Par ma foy, la faulce puneyse Ne tient ausi peu q'ung panier. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 195). Comment nous serons festoyez de noz femmes, quand nous retournerons a l'ostel ! (C.N.N., c.1456-1467, 542). ...car quant ceulx de dedens congnurrent que on asséoit les bombardes et canons pour les festoyer, sachans que leur place n'estoit point souffisant pour attendre telle artillerie, (...) prinrent traictié et rendirrent icelle place (ESCOUCHY, Chron. B., t.2, a.1465, 46). Nous retenons les originaulx desdictes lectres affin d'en festoyer les ambaxadeurs de Bretaigne qui doivent estre devers nous demain pour tout le jour, mais ilz nous ont tant de foiz abusez que ne devez laisser à faire ce qui vous est besoing pour l'assiete du siege que vous savez. (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 145).

 

-

"Soumettre qqn à la torture" : LUCIFER. Il le fault ung peu festoyer [Hérode] ; Il vient de loing et pour salu, Estuvez le en plong boulu, Confit de metail tout ardant. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 373). Jamais ceans n'aura repos Qu'en tenebres et en doulleur. Festoyez moy ce seducteur ; Il a tant faict de mal au monde : Il n'estoit crestien en la ronde Qui ne fouyst pour ce meschant. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 277).

B. -

Festoyer une feste. "Célébrer une fête" : Et vint le jour Saint-George que le roy d'Angleterre festie grandement, et aussi ont fait ses predecesseurs. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 28).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre