C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FANGEUX     
FEW XV-2 fani
FANGEUX, adj.
[T-L : fanjos ; GDC : fanjos ; DEAF, F111 fanjos ; FEW XV-2, 109b : fani ; TLF : VIII, 646a : fangeux]

A. -

"Couvert de fange" : D'uile ne m'as pas oint ma teste, Ne d'eau lavé mes piés fangeux ; Et elle de l'eau de ses yeulx Moult bien nectiés A doulcement lavé mes piés Et de ses doulx chaveulx nectiés, Et les a oint benignement. (Pass. Auv., 1477, 154).

 

-

[D'un lieu] : Et si estoit en fin cueur d'yver, et les pluyes les plus grandes qu'il est possible de dire, et le pays de soy tant fangeux et mol que à merveilles (COMM., I, 1489-1491, 115).

 

-

Il fait fangeux. "Il y a de la fange"

 

Rem. Ex. de FROISS., Chron. (ms du XVe s.) ds GD IX, 599b ( ...plouvoit tant que il faisoit si fengeux que nul ne pouoit aler avant).

 

-

[Dans un cont. métaph.] : O quel malheur et quelle douleur dure Quant un haut nom s'embrouillit en ordure, Et du vrai cours de son droit se dévoye, Et sa très-noble et excellente nature Meffait ternit de blasme et de laidure, Sa souvent riche et florissant verdure Gaste en mésus et en fangeuse voye ! (CHASTELL., Oeuvres K., t.6, c.1435-1475, 213). ...[Michelle de France se plaint d'être] femme non dame, mais serve ahontie au monde et cheue d'un haut glorieux trosne en fangeuse crolière de pleurs (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 52). Et, pour nous induire par exemple, il demande qui est l'omme si fol qui quiere une fontaine en lieu tourble et fangeux, ou qui est celluy qui vouldroit boire en eaue tourble, plaine d'ordure et de puanteur. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 52).

B. -

Au fig. "Abject" : Madame, faiz je, assés facilement vous puis conceder que la fangeuse [ms : fageuse] corrupcion des meurs qui a present est entre les humains n'a aucune condigne faculté a vostre entretenement (MICHAULT, Doctr. temps prés., 1466. In : Chrestom. R., 200).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Béatrice Stumpf

Fermer la fenêtre