C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAGOT     
FEW III *facus
FAGOT, subst. masc.
[T-L : fagot ; GDC : fagot ; DEAF, F36 fagot ; AND : fagot ; FEW III, 364a : *facus ; TLF : VIII, 583a : fagot]

A. -

"Faisceau de menu bois, de branchages (pour faire du feu, pour combler un fossé...)" (synon. faisceau) : Si fu consilliet et avisset entre iaulx que il asambleroient sus les fossés grant fuisson de fagos et d'estrain, pour raemplir les fossés et pour venir jusques as murs et combatre à eux main à main. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 259). ...notre receveur avoit fait lever et emporter certains fagos qu'il disoient appartenir à la dicte ville et qui avoient esté coppés sur le creste des fosséz de la forteresse de icelle, et ensement, avoit levé ou fait lever les rois gisans es fossés de la dicte ville, lesquels fossés et toutes les esqueances eulz dient appartenir à la dicte ville et encores les detient. (Hist. dr. munic. E., t.3, 1378, 441). Item pour cuisine, se c'est vers l'iver, deux cens charetees de charbon, trois mil de petis fagos de vasche que on dit coterés (CHR. PIZ., Fais armes cheval., 1410, 54 v°). Et hastivement pluiseurs (...) portans longues bourrées et fagos, descendirent et se bouterent es premiers fossés, esquelz n'avoit point d'eaue, et getoient lesdictes bourrées et fagos dedens l'autre fossé prochain des murs, esquelz avoit grant eaue. (FAUQ., II, 1421-1430, 322). ...pour avoir tassé XII milliers de fagos (...) pour avoir porté les cureures de la petite court en la grande (Comptes Archev. Rouen J., 1440, 221). Puis qu'assemblez sont [les corps des martyrs], ce me semble, Mettons ces fagoz secz dessus, Et puis prandrons sans tardé plus Du feu, et trestous les ardons. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 161). Il ont illecques voulu faire Ung taudis de terre et fagotz, Y pert trop bien a leur maniere Qui sont bien maleureux et soz. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 155). Et, au pont qui avoit esté fait par les Bourguignons de cloies et fagotz sur la bourbe desditz fossez le jour de devant, ainsi que dessus est dit, où avoit esté fait une traynnée de pouldre à canon par l'ordonnance dudit grant maistre, fut mys le feu à l'eure que lesdits Bourguignons donnoyent l'assault sur ledit pont (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 292).

 

-

Faire des fagots : Ung autre petiz tapiz de bergerie, sur champ vert, semé de bergiers et bergières, dont les aucuns font des fagoz. (Comptes Lille L., t.2, 1420, 271).

B. -

P. anal.

 

1.

"Assemblage de plusieurs objets de même nature liés ensemble" : Pour mener les escrips, procès et registre des dictes foires que l'an appelle le fagot, de foire en autre, par les VI foires dessuz dictes, en tasche au fuer de XX s. tourn. pour foire, pour tout, VI lb. (Comté Champ. Brie L., t.3, 1340-1341, 291). Item plus passé led. moys Guichert Chivillart ung petit fagot de mercerie, paié i g. (Journal Bellev. H.D., 1424-1425, 106). Et à celle heure monta ladite Jehanne la Pucelle sur ung coursier, ung baston en sa main, et mist en besongne chevalliers, escuiers et autres gens de tous estaz à porter fagos, huys, tables, fenestres et chevrons, pour faire taudiz et aprouchemens contre ladite ville pour asseoir une petite bombarde (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 95).

 

2.

PÊCHE "Système de pêche fait avec des faisceaux de menu bois, des branchages" : Et pour ce que dez diz engins [de pêche prohibés] lez quelx Nous voulons estre quis et de jour et de nuit, les noms sont mescongneux, et [l. de] plusieurs, et en beaucop de lieux, Nous les avons cy fait escripre et dénommer ; c'est assavoir (...) le rouable, ramées, faissines, fagos, nasses pellées (Ordonn. rois Fr. S., t.7, 1388, 779). ..., Faisines Fagos, Nasses-pellées (Ordonn. rois Fr. S., t.8, 1402, 535).

 

Rem. V. aussi JAL2, 603b.

C. -

"Bâton de bois (avec lequel on frappe qqn)"

 

Rem. Doc. 1380 ds LA CURNE VI, 145b (tiré de DU CANGE III, 395c, s.v. fagotare1) (Raulesson (...) qui tenoit en sa main un grant fagot, dist ...)

 

-

Baston de fagot : ...[il] fery icellui Pierre d'un baston de fagot qu'il tenoit en sa main un ou plusieurs coups sur la teste (...) desquelz coups ledit Pierre chei à terre (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 180). Et sy tost comme il fu feru, lui qui parle dist audit Jehan Eustace que il avoit fait que faulx et que traitre de l'avoir ainsy feru, après l'accort dessus dit, et lui gecta le baston de fagot que il tenoit, duquel cy-dessus est faite mencion, et l'en assena par la teste. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 415).

 

-

Au plur. À fagots. "À coups de bâton, sous la menace" : Ains il te fauldra follement Le querir [l'émolument] par tout a fagos, A grans prieres et rogos En divers lieux de la cité. (RIVIÈRE, Nef folz D., 1497, 450).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Béatrice Stumpf

Fermer la fenêtre