C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXHAUSSER     
FEW III *exaltiare
EXHAUSSER, verbe
[T-L : essaucier ; GD : essalcier ; GDC : essalcier ; AND : enhaucer ; DÉCT : essaucier ; FEW III, 257a : *exaltiare]

A. -

Au propre

 

1.

"Dresser, élever, édifier qqc." : En son palais en Aix en Alemagne, il fist faire une eglise de Nostre Dame de merveilleuse beaulté comprise et moult richement ordonnee et ouvree, et en grant honneur exaulcee en signe de parfaitz crestiens, car, selon ce que on ayme le Seigneur et qu'on est donné a luy, l'on fait les euvres desirables a esmouvoir les aultres pour faire au Seigneur comme luy. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 17). ...ainsi comme Moyse exaulsa Le serpent d'arain et haulsa (...), Aussi fault pour autres perilz Eslever hault le Filz de l'omme Mort sur ung boys, tout ainsi comme Fut le serpent (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 77).

 

2.

"Gravir, escalader (une montagne)" : De deux bons firent chevetaines Qui lez conduirent es montaignes ; Et l'exaulcerent a grant haste. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 219).

 

3.

"Exhumer (un corps)" : ...par le commandement Sanson l'arcevesque de Reins qui en ce temps estoit general legat en toute France de par nostre Pere le Pape, pour essaucier et lever de terre le corps Monseigneur saint Gautier. (Livre raison St-Martin-de-Pontoise D., 1333, 60).

B. -

P. anal. "Donner plus de volume à qqc., augmenter qqc." : Guintelin ont saisy gisant lés sa mouller, Mais point ilz ne l'occïent, mais ne sçay retraiter La cause ne commant. Point n'y volz varïer Car n'ot plus de matiere pour le livre essaucer. Cy fineray mon livre de Tristan le guerrier (Tristan Nant. S., c.1350, 737).

C. -

Au fig.

 

1.

"Élever"

 

a)

"Promouvoir qqn à un rang social supérieur" : Autres ont accepté lez magistratz d'homme choisi et essaulcé en seigneurie ou principauté pour sa vertu, et cestuy principat s'apelle aristocracie, qui est a dire puissance de vertu, de laquelle userent les senateurs de Romme, et lez Venissiens en l'institution de leur duc en usent encores. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 69). Je vous promet a essaussier Et a faire si puissant homme, Que (...) N'ara seigneur qui vous ressemble (Mir. ste Bauth., c.1376, 117). Encores Aristote en sadicte epistre escript que, pour riens, Alixandre ne veulle exçaulsier les gens quy par nature doivent estre basses (LA SALE, Sale D., 1451, 41).

 

b)

"Élever qqn en honneur, en dignité, en lustre, en importance" : "Tousjours on essaulce les victorieus et abaisse-on les desconfis." (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 148). "Dame, je vous feray royne de Portingal. Je vous aime ; ce n'est pas pour vous amenrir, mais exaulcier et vous espouseray." (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 248). ...essauciez est le cuer qui s'umilie Quant bonne amour par grace s'i assent. (Mir. chan., c.1361, 183). ...quans veons nous d'avanciez De preudes hommes, n'exaussiez ? (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 29). Veoir face à face la benoite Trinité, la sentir, assavourer et comprendre, estre en celle glorieuse, celeste compaingnie, veoir la glorieuse Vierge Marie à la dextre de son filz, essauciée et eslevée sur toute autre creature en gloire merveilleuse, belle plus que ymaginer ne se pourroit ! (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 45). ...en nulle maniere exaucer les mauvais mais eslever les bons (JUV. URS., Verba, 1452, 210). Luy sembloit bien aussi qu'en sa personne encore pourroit bien trouver moyen de l'essaucier par un nouveau mariage, et que, avecques ce qu'il estoit devenu connestable et fort convoité devers le roy, trouveroit encore femme d'estat et de sorte à sa béance. (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 217). Et à ceulx [là] favorise fortune en la fin de leur labeur, et les accroist et les exaulce en une gloire parfaicte en ce monde (BUEIL, I, 1461-1466, 27). Cestui Cecina de Estrucha fut moult aymé de Jacob, saint patriarche, auquel fut faicte la sainte promission de la terre fluent lait et miel, c'est assavoir de la terre de promission, qui puis fut moult exaulcé du roy Pharaon duquel il interpreta le songe. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 20 r°).

 

c)

"Donner plus de lustre, d'importance à qqc." : Elle [Bonneürté] appert en mains esbanois, Tant en joustes comme en tournois, Pour chevalerie essaucier Et les fais des bons avancier A la congnoissance des dames. (MACH., J. R. Nav., 1349, 272). Des autres mois soit desjoins et ostés Et de Nature oubliés et hays, Et Avril soit exauciés, honnourés, Li biaus, li dous, li courtois, li jolis, Qui florist de toutes pars Les prez, les bois et les champs et les pars, Et me garist maugré Mars et sa route, Quant il m'a fait avoir en piet la goute. (MACH., L. dames, 1377, 222). Si furent ces joustes bien festées et dansées, et par quatre jours joustées ; et tint adonc là li contes de Flandres grant estat et poissant, en honnourant et exauchant la feste de son fil et de sa fille. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 218). Ne li signeur, pour eux apparillier et joliier et pour exauchier leur estat, n'espargnoient non plus or ne argent, que dont que il apleuist des nues. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 192). Et si dist a soy mesmes que Dieu les a la envoiez, de sa benigne grace, pour secourir le roy et pour essaucier saincte crestienté, et qu'il le mandera au roy par un messaige. (ARRAS, c.1392-1393, 93). Par foy, dist le roy, cest homme me devoit Dieux pour rescourre mon pays des felons Sarrazins, et pour saincte crestienté soustenir et essaucier. (ARRAS, c.1392-1393, 103). LE PREMIER BERGIER. A viz m'est que le marquis fist Trop mal d'espouser Griseldis La bonne vierge qui toudiz Avoit paix en sa povreté (...) Et maintenant la vuelt laissier, Et pour sa noblesce essaucier En vuelt une de hault lignage. (Gris., 1395, 79). Et ce ont il fait pour exaucier le tournoy a l'onneur des pucelles. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 247). ...ayant regard que c'est [la feste de la Thoison] le principal parement de vostre maison et l'honneur que vous devez maintenir et exaucer, et rebouter ceulx qui le vouldroient reculler ou estaindre, car par ce moien vous et voz confreres aurez et avez eu plusieurs grans et notables aliances fraternelles (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, c.1500, 159). Julius Cesar, se très preux, noble et vaillant empereur, fut en ce temps, par lequel à merveilles fut aymée, sceue, exaulcée, excercée et pratiquée la science de astrologie (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 69 r°).

 

-

"Accroître l'importance de qqc., exagérer qqc." : Ces heraulz, moult en y a sont si grans bourdeurs et menteurs que ilz essaulcent leurs paroles et eslievent ceulx qu'ilz veulent, et abatent aussi qui qu'ilz veullent. (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 277). Et quant il oit mal dire de cellui, il aide a son pouoir de le accroistre et exaulser (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 27).

 

-

"Augmenter la gloire, la réputation de qqn" : Li roys se parti de la court. Mais sa renommée qui court Par tous païs, par tous chemins, L'essaussa tant que les Hermins L'ont pour leur signeur esleü, Pris et nommé et receü... (MACH., P. Alex., p.1369, 222). Là fu pourveus à grant joie messires Bertrans de Claiekin de l'office de le connestablie de France ; et pour li plus exaucier, li rois l'assist dalés lui à sa table. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 255).

 

.

Exhausser le bruit/le nom/la renommee de qqn/d'une communauté. "Augmenter la réputation de qqn/d'une communauté" : Car, dist il, les citez aussi comme les autres choses seulent venir et naistre de bas commencement, mes ensuivant, selonc que les diex et leur vertu leur aident, ellez seulent leurs ricesces et leur non essaucier. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 9.3, 15). ...li rois Henris (...) jetta son avis, pour son nom exaucier et pour emploiier ces gens de Compagnes qui estoient issu hors de France, que il feroit un voiage sus le roy de Grenade. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 193). ...si voyent et parlent a moult de gens, par quoy a estranges et a privéz pourroient tesmoignier le bien et l'onneur d'elle, si en sera sa renommee plus exaulcee. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 69). Seigneur je suis de nom et d'armes noble Qui, en jeunesse, escu, lyon et noble Ay mys au vent pour mon bruyt essaulcer, Soubz l'empereur du grant Constantinoble (LA VIGNE, S.M., 1496, 141).

 

-

"Élever, augmenter qqc. (au bénéfice de qqn)" : En tous lieus ou il saveroit Votre deshonneur, il iroit Liement et de bon corage, Pour abaissier vostre damage Et essaussier vostre profit, Qu'onques chevaliers mieus ne fit, Nès qu'il fait, ne qu'il le feroit Toutes fois que besoins seroit. (MACH., D. Aler., a.1349, 315). Amis, se je savoie, Vostre grant bien, je le volroie Croistre, eslever et essaucier Et vostre damage abaissier ; Car certes vous avez en mi Un tresvrai et loyal ami. (MACH., Voir, 1364, 648).

 

d)

Empl. pronom. S'exhausser

 

-

[Avec une valeur positive] "Faire des progrès, s'élever (moralement)" : ...quant il cuyde essaucier par le bien qu'il fait, il tumbe bas par l'orgueil et par la gloyre qu'il ha. (GAST. PHÉBUS, Livre oraisons T., c.1380-1383, 47). ...l'on dit communement : "Qui se humilie, il se exaulce" et bel est l'exaucement qui vient par humilité. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 1089).

 

-

[Avec une valeur nég.] "Se mettre en valeur, se donner de l'importance" : Sur les estoilles monteray [Lucifer], Es cieulx mon siege dresseray, Sur les nues m'essaulceray, Au treshault semblable seray. (ALECIS, Passe temps P.P., 1480, 239). ...il [le faisan] se magnifioit et exaulçoit moult haultement (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 180).

 

-

[Sentence évangélique] Celui qui s'exhausse sera humilié, et celui qui s'humilie sera exhaussé : Et se l'Evangile n'est fausse, Humiliez est qui s'essausse, Et qui s'umilie essaussiez. (MACH., R. Fort., c.1341, 9). Comme dit saint Luc en son .XIIIIe. chapittre : "Celui qui se exaulce sera humilié et abaissié" (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 166).

 

.

[Même idée] : ...les orgueilleux seront humiliés et les humbles exaulcés. (MACHO, Esope R., c.1480, 147).

 

-

Prov. [À propos de la grenouille qui voulut se faire aussi grosse que le boeuf] Nul ne se doit exhausser plus haut que à son estat affiert : ...sa peau creva (...) qui est exemple et similitude que nul plus hault ne se doit exaulcier que a son estat affiert (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 152).

 

2.

"Exalter, glorifier qqn ou qqc. (en soi très élevé, de grand lustre)" : Et se l'Evangile n'est fausse, Humiliez est qui s'essausse, Et qui s'umilie essaussiez. Pour c'est li noms si essaussiez De ma dame par tout le monde, Qui en humilité habonde, En honneur et en courtoisie, Plus qu'en dame qui soit en vie (MACH., R. Fort., c.1341, 10). ...il n'a ci nul de nous (...) Qui n'ait grant joie et grant deduit De la vostre honneur essaucier. (Mir. emp. Julien, 1351, 173). ...on ne pourroit trop essaucier son nom (Mir. st Val., c.1367, 169). Puet on penser chose plus digne Ne faire plus gracieus signe Com d'essaucier Dieu et sa gloire, Loer, servir, amer et croire... (MACH., Prol., c.1377, 9). Or vueil que vers moy vous trayez Et que mes oeuvres essauciez (Jour Jug. R., c.1380-1400, 225). Filles, veez vous la le pays ou vous fustes neez et ou vous eussiez eu vostre partie, ne feust la fausseté de vostre pere, qui vous et moy a mis en grant misere sans fin jusques au jour du Hault Juge, qui punira les maulx et essaucera les biens. (ARRAS, c.1392-1393, 11). Pour tant est puni ung peuple pour son roy, et le roy pugny pour l'offence de ses hommes, quant la dissolution leur est ouverture de pechiés, ou sa negligence d'essaulcer lez vertus et reprouver lez meffaitz est commencement de leurs desordonnance. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 46). ...souvent s'espartent les religieux mendians (...) pour prescher les vices, les vertuz exaulser et loer (C.N.N., c.1456-1467, 485). Puis qu'il fault exaulcer [l. exaulscer] mon nom [de Jésus], Il fault recouvrer mes disciples. Bien sçay que les diables nuysibles Sont pres pour les descouracger. (Pass. Auv., 1477, 124). SAINCT MARTIN. Mon Dieu, pour ta loy essaulcer Et publier ta deïté, Veille ce povre dispencer De ceste grant extremyté ! (LA VIGNE, S.M., 1496, 461).

 

-

En partic. Exhausser la foi : Ceste contraite creature Pour ta sainte foy essaucier Vueilles garir et redrecier (Mir. st Panth., 1364, 348). ...Et que au roy parface s'emprise, En tel maniere et en tel guise Qu'avoir en puist loange et gloire, Grace, honneur, triumphe et victoire ; Et que nostre foy essauciée En soit, honnourée et prisiée ! (MACH., P. Alex., p.1369, 50). "...nous sommes tenus de exaulcier la foy Crestienne." (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 224). Par foy, sire roy, dist Uriien, de ce ne vous fault doubter, car nous ne sommes pas venus pour avoir du vostre, ne or, ne argent, villes, chasteaulx, terres, ne finances, mais pour acquerre honneur et destruire les ennemis de Dieu et essaucier la foy catholique. (ARRAS, c.1392-1393,). On ne puet dire que nostre foy soit mise avant et essaucee tant generalment sans tres grans miracles de Dieu (GERS., P. Paul, a.1394, 496). Et à ce que partie a dit de l'Université qui est bel joyeau, vray est, car par elle la foy et crestienté est essaucée (BAYE, I, 1400-1410, 107). ...lesquieulx sont martirs et en Paradis, se Dieu plaist, pour essaucier la foy de Jhesucrit ! (LE BOUVIER, Chron. Ch. VII, C.C.J., c.1451-1455, 272). Ledit chevalier alleman leur fit aussi les comptes de pluseurs grandes et haultes besongnes que [messire Jehan de Rebremettes] faictes avoit en Barbarie, dignes de grant memoire, et leur recomanda et essaussa son nom merveilleusement hault (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 165). Ledit chevalier alleman leur fit aussi les comptes de pluseurs grandes et haultes besongnes que [messire Jehan de Rebremettes] faictes avoit en Barbarie, dignes de grant memoire, et leur recomanda et essaussa son nom merveilleusement hault (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 165).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre