C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXCLURE     
FEW III excludere
EXCLURE, verbe
[T-L : exclure ; GDC : exclure ; AND : esclore3 ; FEW III, 277b : excludere ; TLF : VIII, 408b : exclure]

Empl. trans.

A. -

Exclure qqc.

 

1.

"Chasser qqc." : ...car il n'osoit exclurre ne hors bouter le flagel et tourment de Dieu pour ce que il savoit que nostre Seigneur chastie souvent et bat son filz qu'il aime et que le floiel n'a puissance fors que de nostre Seigneur (FOUL., Policrat., IV, 1372, 50).

 

2.

"Mettre qqc. en dehors" : Ce principe c'est l'apetit qui a ce est enclin et poursuit la chose et par ce est excluse violence. (ORESME, E.A.C., c.1370, 182). Par ce il exclut les mouvemenz naturels, comme de la pierre qui descent aval par la pesanteur qui est en elle. (ORESME, E.A.C., c.1370, 336). Pour ce conclus Que tous estatz, sans nul en estre exclus, Convient qu'ilz soyent soubz son enseigne inclus (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 85).

 

-

Part. passé en empl. adj. [Du dernier élément d'une série] "Non compris" : ...la dicte tour et juridicion et lieu de Chistré en Poitou, avecques touz les hostelx, maisons, terres, vignes, bois, prez, cens, censes, moulins, hommes, hommages esclus (Doc. Poitou G., t.5, 1378, 108). ...jusques au IIJe jour de janvier prouchain venant exclus (BAYE, I, 1400-1410, 179). Mises faictes par Jehan à l'Espée, prestre, chanoine de Rouen et trésorier, le dit siège archiépiscopal de Rouen vacant depuis le lundi XXJe jour du mois de février l'an de grace mil CCCC et six inclux jusques au penultième jour du moys de septembre exclux l'an de grâce mil CCC et huit. (Comptes Archev. Rouen J., 1407-1409, 63).

 

3.

"Rejeter qqc. comme impossible" : ...je ne veul pas pour ce exclurre le sens que la lettre promet de premiere face quant elle promet as princes royaume de longue duree et a leurs filz en promet la succession (FOUL., Policrat., IV, 1372, 76). Se aucun disoit que Socrates par ceste unité ne vouloit pas exclurre ou oster multitude de personnes mes dissimilitude de personnes, pour ce Aristote dit apres... (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 77).

B. -

Exclure qqn.

 

-

Exclure qqn (de qqc./hors de qqc.). "Empêcher qqn de bénéficier de qqc., de participer à qqc. ..." : ...que nus ne fust exclus du dit souffrage ou assentement selonc son degré (BERS., I, 1, c.1354-1359, 43.10, 73). Et par ce sunt exclus de tel honneur sacerdotal gens qui ont deffaut en nativité, qui sunt illegitimes ou mal engendrés ou de lignage vil ou diffamé ou serf. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 306). Derechief, la loy dit que, quant le fieu doit venir a fame par convenant, se celluy qui fait tel convenant va de vie a trespassement et laisse deux filles sanz aucun malle, se l'une dez fillez ait un filz malle, celluy filz exclurra et deboutera hors de la succession l'autre fille qui est sa belle ante (Songe verg. S., t.1, 1378, 251). Derechief, en la duché de Bretaingne, puis que la duché fust fait feudal, toutes lez foys que le cas s'est offert, lez mallez ont succedé et ont esté lez fames excluses, car fame ne puet succeder en si noble fieu (Songe verg. S., t.1, 1378, 260).

 

.

"Empêcher qqn d'être victime de qqc." : Item, ma nominacion, Que j'ay de l'Université, Laisse par resignacion Pour exclurre d'aversité Povres clercs de ceste cité Soubz cest interdit contenus (VILLON, Lais D., c.1456-1457, 72).

 

-

Exclure qqn de + inf. : ...laquelle [une loi] exclut femmes de tout en tout de povoir succeder a la couronne (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 156).

 

-

DR. "Empêcher qqn (de continuer une action)" : ...se li appellant fait default à sa première journée de s'appellacion, il pert sa cause et est du tout excluz ; et mande l'en que sa sentence donnée contre lui soit mise à execucion precise ; et est tenu es despens de l'appellé d'icelle journée. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 149).

V. aussi esclore
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre