C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXCEPTÉ     
FEW III exceptare
EXCEPTÉ, prép.
[T-L : excepter (excepté) ; GDC : excepté ; AND : excepté ; FEW III, 272b : exceptare ; TLF : VIII, 396a : excepté]
 

-

Excepté qqn/qqc. "Sauf, hormis, en mettant à part, à l'exception de, excepté qqn/qqc." : Le jugemens des pers tres bien attenderay, Excepté Guenelon, (...) Et son traitre linage ossy exenteray (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 402). [Es] apostumes toutes manieres de fievres sont malles, excepté les effimeres. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 77). Le jugemens des pers tres bien attenderay, Excepté Guenelon, (...) Et son traitre linage ossy exenteray (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 402). Et de ces condicions dessus dictes, nulle n'est requise as autres artz excepté savoir. (ORESME, E.A., c.1370, 156). Et dès maintenant moy et Guyon, mon frere, quitterons nostre part de ce qu'il nous pourroit escheoir de par vous, excepté vostre bonne grace, parmy l'aide que vous nous ferez a present pour nostre voyage. (ARRAS, c.1392-1393, 83). Et quant Gieffroy oy ces nouvelles, si fist tantost lever unes fourches sur le costé de la montaigne, et fist pendre toutes les gens Glaude, excepté lui et ses deux freres. (ARRAS, c.1392-1393, 205). Helas ! n'aray je point d'ascout ? Chascun parolle excepté my. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 112). ...de celui qui vit femme avec ung homme auquel elle donnoit tout son corps entierement, excepté son derriere (C.N.N., c.1456-1467, 11). ...mais ne savoient riens que ledit de Salligny eust entretenu durant ledit mariaige laditte Jehanne Bracque, excepté ledit Estienne Pitat, qui l'atesta. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 160). ...pour ces causes et autres à ce nous mouvent, avons, fait, commis, establi et ordonné, et par ces presentes faisons, commettons, ordonnons et establissons nostre lieutenant general esditz lieux et villes de Creil, Compiengne, Noyon, Senlis, Soissons, Laon et marches d'environ, comprins en ce ledit pays de Picardie, excepté toutesvoies Beauvais, Amyens et le pays d'Amyennois (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 335).

 

-

Excepté + prép. ou groupe prép. ou adv. : Et par ce s'ensuit que quelcunque partie du ciel vient de nouvel et succede en cel orient desus dit, elle commence et est faite destre et quant elle s'en depart, elle lesse estre destre, et ainsi des autres differences excepté desus et desouz, car les poles sont immobiles. (ORESME, C.M., c.1377, 332). Le lendemain, par matin, ainsi que le duc yssoit de sa messe et qu'il faisoit tromper pour deslogier et que l'avant garde s'estoit mise au chemin et le sommage, estes vous venus quatre chevaliers de la cité, armez et montez comme saint George, excepté du bacinet, qui descendent devant le logeiz au duc. (ARRAS, c.1392-1393, 177). Item, a en ladicte forest, à la cause dessus dicte, pasturage en icelle forest pour tout son bestail par toute l'année, excepté depuis la my aoust jusques à la Toussains, hors tailles. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 216). Je ne sçay (ce dist le roy), en seigneurie felicité, excepté en une seule chose. (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 81). ...voel que vous soyés amis et bien vellans Et que trestous mesfais vous soiés pardonnans, Excepté en ces coses, chieus qui par leur beubans Perpétrèrent le fait qui est tous aparans Sus la propre piersonne biau frère d'Orlyens. (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 356). La se despoullent nudz excepté d'un petit queuvrechief entour de leurs rains, et la gettent en devotion par dessoubz leurs membres genitoires pierres qui cheent en ung grant moncel illequez jadis amassé en honneur de Venus et des ydoles. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 122). Mais pour oster aux malvais dessusdiz toute cause de mal faire, nous avons nostre deffence dessusdicte attempree, par sy que, la ou il apperra esvidanment homicides, traysons ou aultres griefz, violences ou malefices, secretement ou en repost, excepté de larrecin, par quoy payne de mort se deubt enssievir, sy que cellui qui le auroit fait ne peust estre convaincus par tesmoings ou en aultre maniere souffissant (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 208). Item au regard des chambres, specialment de Parlement, qu'i prendroit moins de nombre que il n'y a, qui continuelment jugeassent sans eulx bouger excepté en vacacions, ce seroit bien fait, et feroient plus de bien que le grant nombre qui y est (JUV. URS., Nescio, 1445, 540). Vous povez bien avoir le bras dextre legièrement armé et le plus au delivré que vous pourrez, excepté au droit de la souriz, là où il vous fault avoir ung gaillardet puissant et souldé (BUEIL, II, 1461-1466, 100). ...et se desreiglerent tellement que les enseignes demourerent toutes seulles, excepté d'aucungs gens de bien, à qui le desreigle et la pillerie desplaisoit moult (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 255).

 

-

[Suivi de la même prépos. que celle qui complète le verbe précédent, même de façon implicite] : Lequel conte trait à part lui qui parle, et, en la presence d'iceulx seneschal et Gaillart, requist lui qui parle qu'il feust son homme, et lui feist serement de le servir contre tous qui pevent vivre et morir, et qui mal lui vouldroient faire et porter, excepté contre le roy d'Engleterre (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 200). Et aussi dit que paravant elle estoit chamberiere dudit Dymenche, et n'oyt oncques dire elle qui parle, ne ne sceut que icelle Colete fist pechié de son corps, exepté à un Genneuois, duquel on disoit que l'enfant est sien, dont à present est faite mencion. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 527). Car comme ung est indivisible en soy sans quelque division et partissement, et est separé de toutes aultres choses, excepté seulement de Dieu, il n'est chose quelconque en laquelle on ne puist entendre aucune division de fait et actuel, ou par habitude de pouoir recepvoir division. (Somme abr., c.1477-1481, 104). Et eust le roy voluntiers mené ledit grant maistre en Bretaigne avec luy, n'eust esté que quant il revint au service du roy après le Bien Publicque, il fist serement au roy de le servir envers tous et contre tous, excepté contre le duc de Bretaigne, lequel luy avoit aidé durant le Bien Publicque et prins en son service. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 288).

 

-

Excepté que de qqc. : Le fruit que icellui arbre porte naist au contraire des autres arbres, excepté que des figuiers de Pharaon, que les figues naissent es cuisses et es branches, ainsi comme se on les y avoit fichées. (Voy. Jérus., c.1395, 58).

 

-

Excepté quant à qqc. : ...je dy que pour ce leur vint il mal sicomme il fu des autres dont j'ay fait mencion ou VIIIe chappitre, excepté quant a ce qui leur fu enseigné par revelacion de Dieu. (ORESME, Divin. C., c.1366, 116).

 

-

Excepté de + inf. "Sauf le fait de" : ... et lui quitta tout, excepté de la prieuré fonder pour les mors (ARRAS, c.1392-1393, 195). Et tout en la propre fourme que roy est couronné, excepté de estre oingt, doit estre le duc enchappellé d'un tresriche chappel d'or et de pierres precieuses par ledit prince et le plus digne prelat, qui doit fere le service, ou doivent estre, qui peult, aultres prelas, princes, contes, barons, banerez et aultres nobles hommes a grant plenté, pour honnorer sa feste. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 231). Lors vint le marissal de Bourgoingne aux deux chevaliers de par le duc et leur dist : (...) l'un vous portez emprinse et l'aultre vous y touchez, et tous deux sans sceu et congié de Monsieur, qui ne vous affiert point. Ce n'est pas cas a souffrir, et pour ceste cause Monsieur ne se doit mesler de vostre fait, excepté de vous veoir executer voz oultraiges l'un contre l'aultre. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 138).

 

-

Excepté (tant) que/excepté ce que. "Si ce n'est que" : Sy est [la jacincte] assés samblans al granat excepté que il n'est mie de sy petite coulour mais plus pales. (MANDEVILLE, Lap. M., c.1350-1390, 180). Et, mon doulz cuer, vous m'avez escript que je vous fais veillier grant partie dez nuis et escrire grant partie des jours. Et, par ma foi, ainsi le me faites vous, excepté ce que je n'escris mie tant que vous faites (MACH., Voir, 1364, 460). Lui estant hors d'icelle, et mené chauffer au feu, ne volt aucune chose confesser, excepté tant qu'il dist qu'il fu present avec ledit Salmon quant la bourse de cuir et les deux anneaulx d'argent, dont cy-dessus est faite mencion, furent emblez. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 53). Item, quant est aux pastoureles et sotes chançons, elles se font de semblable taille et par la maniere que font les ballades amoureuses, excepté tant que les materes se different selon la volunté et le sentement du faiseur (DESCH., Art dictier R., 1392, 287). Après ce que la feste fu departie, Melusigne, qui estoit moult enceinte, porta son terme, et, au plaisir de Dieu, elle enfanta un filz masle, qui fu de toutes figures bien formez, excepté qu'il ot le visage court et large au travers, et avoit un oeil rouge et l'autre pers. (ARRAS, c.1392-1393, 47). Et a dire verité, le lieu y est trop plus bel et trop mieulx ordonné en toutes choses qu'il n'est a Saincte Catherine, excepté que l'eglise n'est pas si belle d'assés come est celle de Saincte Katherine, combien qu'elle est belle et devoste. (Voy. Jérus., c.1395, 70). Celle abbaye est tresbien close et bien fermée de bons murs haulx et espès, tout ainsi comme une bonne forteresse, excepté qu'il n'y a nulz fossés par dehors. (Voy. Jérus., c.1395, 72). ...bel et puissant, assovy de taille desirée autant et plus que nul de sa contrée, excepté que perdu avoit un oeil en ung assault [À propos d'un beau chevalier] (C.N.N., c.1456-1467, 109). ...en teste [messire Henry] n'avoit que une sallade sans visiere, parquoy le visaige estoit tout a nu, excepté que desoubz la gorge avoit une housecoule de maille qui le couvroit jusqu'a la bouche. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 166). Et après iceulx venoient les chevaliers, parez et habillez et vestuz comme les officiers, excepté que tous avoient le collier d'or faict de fusilz et garniz de leurs flames au col, auquel pendoit la noble Thoison d'or, et si furent les manteaulx broudez de brodures d'or tout à l'entour, à la façon dudit collier. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 86).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre