C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     EXCELLENTEMENT     
*FEW III excellere
EXCELLENTEMENT, adv.
[T-L : excellent (excellentement) ; GD : excellentement ; GDC : excellentement ; AND : excellentment ; *FEW III, 272b : excellere]

A. -

[Portant sur le verbe]

 

-

"Dans la perfection" : Cecy que j'ay translate [l. translaté] grossement baille Virgille en vers tres excellentement (ORESME, Divin. C., c.1366, 102). Et simplement il est verité de tous, que celui qui fait son oeuvre excellentement en habondant en bien, l'en dit que il est bon en telle oeuvre, aussi comme l'oeuvre du citholëeur, c'est citholer et du bon citholëeur, c'est bien citholer. (ORESME, E.A., c.1370, 121). ...car l'en veult et desire faire ou attaindre tele fin tant excellentement comme l'en puet. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 65).

 

-

"De façon conforme à ce qui est exigé dans tel domaine, dans telles circonstances" : Et est ceste vertu ainsi appellee pour ce que par elle en certain cas est gardee justice plus excellentement que elle n'est bailliee par les paroles de la loy. (ORESME, E.A.C., c.1370, 323). Si fu la jone dame amenée en l'eglise de ces dames et de ces seigneurs très exellentement ; et là furent espousé solempnellement li rois et elle. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 236).

 

-

"D'une manière éminente" : ...car en toy reluist la samblance de Dieu plus excellentement qu'en nulle aultre creature (Somme abr., c.1477-1481, 112). De ce que dit est que Dieu est tres excellent sans auctorité, raison estre assignee, car tous biens sont plus excellentement en Dieu que en la creature, car toudis ung bien ou aucune chose est plus excellentement en la cause que en l'effect. (Somme abr., c.1477-1481, 150).

 

-

"De façon logique, légitime" : De ce que dit est que Dieu est tres excellent sans auctorité, raison estre assignee, car tous biens sont plus excellentement en Dieu que en la creature, car toudis ung bien ou aucune chose est plus excellentement en la cause que en l'effect. (Somme abr., c.1477-1481, 150).

B. -

[Portant sur un adj.] "Éminemment, de façon inégalable, incomparable" : Et donques les edifices sains doivent estre excellentement beaus. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 317). Et verité est que ceste figure est plainne de tres grans misteres et peust l'en prendre en elle consideracions tres excellentement belles et merveilleuses, et contient en vertu toute musique speculative. (ORESME, C.M., c.1377, 480). Pour ceste cause disoient encore oultre aucuns des philosophes dessus diz que les esperes du ciel, par leurs divers et hastis mouvemens et par leurs corporelles confricacions, faisoient sons tres excellentement doulx et melodieux. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 63). ...et rompirent le clochier et abatirent et brisierent les cloces qui estoient excellentement bonnes (FROISS., Chron. D., p.1400, 428). Sa sepulture fut moult honnorable entre toutes les sepultures du monde, noble et riche excellentement, et sy belle qu'on ne pouroit dire plus. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 218). ...le ceur large, les chaires a troys rengés excellentement riches et vallent plus que toutes celles de Venize et sont autant belles que celles de Padue ; le clouestre est fort beau et riches aournemens. (BARBATRE, Voy. T.-C. P., 1480, 102). Deux freres sont venuz ensemble Tres nobles excellantement, Rempliz de tres grant hardement. Dont le premier certainement Si est le seigneur de Laval, Son frere aussi pareillement Renommé auctentiquement, Qui est le sire de Lochat. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 580).

 

-

"De façon parfaite" : C'est adire quant la personne fait ou dit ce que nul autre ne saroit dire ou faire, et veult surmonter et estre singulier en diz et en faiz excellentement en tout, dont il se fait haïr. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 23).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre