C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ESCONVENIR     
FEW II-2 convenire
ESCONVENIR, verbe
[T-L : escovenir ; GD : esconvenir ; FEW II-2, 1128a : convenire]

I. -

Empl. intrans. Esconvenir à qqc. "S'accorder à qqc." : Mar me feriés escouvenir A ce que voi se ge n'avoie De moy deffendre aucunne voie. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. D.-M.-S.-T., c.1330-1331, 41).

II. -

Empl. impers. "Falloir" : ...Esprevier courtois et poly, De plumage et de corps haitiez, En tous endrois bien afaitiés, Si qu'il fu tenus pour parfais, Et trés bien esprouvez par fais, De tels fais comme il escouvient [var. il les couuient] Esprivier qui parfais devient, - Ou d'un autre, faitis et gent, Bon et bel au gré de la gent... (MACH., D. Aler., a.1349, 249). Or soit donc, puis qu'il esconvient ; Esmouvons nous. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 127). Or, regardons lieu (...) Convenable ou il puissent rendre A Dieu ce que voué li ont ; Puis que donnez a li se sont, Il l'esconvient. (Mir. ste Bauth., c.1376, 156).

 

-

Il esconvient que. "Il est nécessaire, il faut que" : ...et dient que, veu la goutiere ou point que elle est, il esconvient que ledit Thierry la face oster et tourner ses eaues pardevers soy (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1360, 244). Il esconvient que le phisicien regarde la maladie, et considere se la vertu en le dietant sera assez forte pour soustenir jusques a l'estat, ou se la diete ne suffise pas et que il ne deffaille premierement, ou se la maladie deffauldra avant et s'abesse (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 55). ...quant les varlez amenoient un prisonnier, ilz le lui bailloient pour rençonner ; et lors ledit qui parle prenoit un baston, et frapoit le bon homme tant et si largement qu'il en povoit plus, et qu'il escouvenoit qu'il se rençonnast fort à grant somme (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 95).

 

-

Il esconvient (à) + inf. "Il faut" : Car il nous esconvient aler Jusqu'en la ville ou je fui nez (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 208). ...il esconvient venir de estroite diete a la grosse selon ce que la maladie sera plus forte ou plus legiere. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 54). ...et ou cas que il esconvendroit refaire en tout ou en partie, durant la vie des diz preneurs et de leur dit premier enffant et du seurvivant de eulx trois, icelles clostures... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1368, 371). Et ou cas qu'il esconvendroit a faire en ycelle aisance tant en murs comme es ars de pierre de taille et des tables qui sont dessus aucunes reparacions, les dites parties les paieront comme dessus est dit (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1368, 374). Le signe que il esconvient prendre pour savoir se les habiz sont engenréz, causés ou fais, ce est la delectacion ou la tristece que l'en a es operacions, car celui qui fuit ou delaisse les delis du corps qui sont contre raison et en euls delaissier s'esjoïst et se delite, tel homme est actrempé et a la vertu d'actrempance. (ORESME, E.A., c.1370, 151). Et le rampin s'acostoit des groz vaisseaulx et en perca jusques a quatre ; de quoy ceulx de dedens ne s'apperceurent oncques tant que ilz se treuvent tous plains d'eaue, et les esconvint perir en la mer. (ARRAS, c.1392-1393, 218). ...il escouvient L'une aprés l'autre, comme il vient, Dire les histoires (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 175). Premièrement il esconvient Eslire lieu convénient Selon le temps plaisant et sain, Assis en hault ou bas, ou plain, Pour demourer et habiter Qui veult le péril éviter. (LA HAYE, P. peste, 1426, 74). ...mais à souffrir leur esconvient. (Cleriadus Z., c.1440-1444, 617).

 

Rem. Syntaxe alambiquée ds l'ex. suiv. : Selon une autre texte, il dit que il ne lui appartient pas fuir celuy qui le esconvient [celui à qui (cui) cela (de fuir) esconvient (est nécessaire)] ou menace [ou celui qui le menace], car il sembleroit estre paoureus ou couart. (ORESME, E.A.C., c.1370, 250).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre