C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ESCLANDRE     
FEW XI scandalum
ESCLANDRE, subst. masc. et fém.
[T-L : escandle ; GD : escandre1 ; GDC : esclandre ; AND : esclandre ; FEW XI, 281a : scandalum ; TLF : VIII, 117b : esclandre]

A. -

"Pierre d'achoppement, accident fâcheux ; mal, malheur" : Et après sur ce se soit trait par devers nous (...) le sire de Partenay, (...) et nous ait moult humblement supplié que nous au dit chevalier feissiens grace, ad fin d'eschiver plus grans travaux ne escandele n'en peust estre aus amys du dit chevalier, ne à li meismes, nous le vousissons recevoir à finance ou composicion sur les diz cas, proposez contre li. (Doc. Poitou G., t.2, 1335, 118). ...pour eviter inconveniens et escandeles (Hist. dr. munic. E., t.3, 1385, 460). ...n'ont de quoy paier s'ilz ne vouloient vendre leurs maisons et héritages, à grant perte, déshonneur, esclande pour eulx (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 255). Et, après ladicte lecture, lui dirent qu'il ne se soussiast de riens et que, de là en avant, ceulx de ladicte ville le fourniroient dedens icelle et dessus leurs murs d'engins et autres choses defensables et de tout ce que neccessité leur seroit d'avoir, tellement que aucun dommage ou esclandre ne leur en viendroit. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 147). Parle JHESUCRIST. Grant escandre en adviendray ! En ce jour m'abandonneray, Et de tous mes compaignon Avec moy nunlz demeuron. (Pass. Autun Biard F., 1470-1471, 77). ...afin de conserver le dict conté entier, soulaigier le povre peuple et eschever l'effusion du sang humain avec autres innumérables maulx, inconvéniens et esclandres apparans, iceulx Estaz, (...) consentent que ledit pays soit tenu soubz la main et protection du Roy (Archives servit. Louis XI, T., 1477, 107). A Tallebot feras messaige : C'est que, de par toy, je luy mande Luy, princes et tout leur barnaige, Ne facent Orleans nulle escande, Mes vueillent (de)ppartir de la lande Sans plus leur mener de malerre, Et que je leur prie et commande Qu'i vueillent cesser ceste guerre. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 363).

 

-

En partic. "Occasion de chute, de péché" : ...et par especial il [Jésus] me veuille garder doulcement de toute avarice, convoitise, (...) infelicité, escandle et legiereté, vaine présumption (...) et de toute autre transgression, glorieuse Vierge de consolation. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 400). Lors se lieve et die en seignant lez anemis : Ennemis, trop faictes d'escande. Lessiez le cheoir ! Dieu le commande Par moy qui suis apostole ! (Mart. st Pierre st Paul R., c.1430-1440, 132). Biaulx filz, ne vuellez plus souffrir Cel escandelle, tel desplaisir A ta loy et contre nature. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 121).

B. -

"Comportement qui suscite la réprobation, le scandale ; indignation, réprobation provoquée par une mauvaise conduite"

 

1.

"Comportement qui suscite la réprobation, le scandale" : Et, adonques, dist Jhesuchrist : "Donques lez filz dez roys sont frans. Mez, afin que nous ne façons aucun esclandre, va a la mer, et le primer poisson qui te vandra, si le pren et luy euvre la bouche ; et la troverras une statere, c'est une maniere de monoie, lequel tu donras pour moy et pour toy". (Songe verg. S., t.1, 1378, 42). Vous voïés, donques, que lez clers qui sont esleüs ou service de Dieu ne devent point de tribut, car Nostre Seigneur vout, adonques, que saint Pierre le poïat, pour l'esclandre echiver. (Songe verg. S., t.1, 1378, 42). Mais de telz gens et semblables qui sont cause de tant d'esclandres et d'inconveniens, dit l'Euvangille devant allegué, que mal pour eulx c'est que la justice de Dieu ne les laira mie impugnis. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 122). ...mais, qui pis est, le roy, messeigneurs de Bourbon, de Lion, Beaujeu et evesque dudit Liege, freres, et toute la seigneurie estant devant ladicte cité furent en moult grant danger d'estre mors et tous peris, qui eust esté la plus grant esclandre qui onques feust advenu ou royaume de France depuis la creacion d'icellui. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 227).

 

-

"Atteinte à l'honneur de qqn ou de qqc., affront" : L'onneur et la grace de Dieu en ce appareut que par son moyen, par le moyen de luy seul, homme, il voult convertir tant soudainement et merveilleusement le monde a sa foy et a sa loy contre toute la furieuse puissance des tirans, contre toute la sapience et moquerie des philosophes, contre tout l'effort et l'esclande des juifs, contre la malice et parverse cautelle des dampnez ennemis. (GERS., P. Paul, a.1394, 494). ...combien que les presidens fussent pluseurs en nombre (...) neantmoins n'en a eu aucun à ce commencement en la grant deshonneur et esclande du Roy, de sa justice souverainne et de sa Court (BAYE, I, 1400-1410, 202). ...il differa la chose ou par ignorance ou pour doubte d'esclandre [D'un mari qui aurait de bonnes raisons de mettre en doute la fidélité de son épouse]. (C.N.N., c.1456-1467, 153). En ce temps dudit moys de juing mil IIIIcLXXI, le roy fut mal content des epytaphes et libelles diffamatoires qui ainsi avoient esté mis et atachez à Paris à l'esclande dudit monseigneur le connestable et d'autres. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 260). Dont, se mal estoit advenu ne esclandre en cestuy noble prince d'Alençon qui en estoit frere [de l'ordre de la Toison d'or], ne vint pas pourtant de la nature de l'ordre, mes de l'infelicité de la personne (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 124).

 

.

Estre en esclandre. "Être diffamé" : Secondement, le Pape puet estre jugié par honme humain quant son crime est tout notoire et tel que toute l'Eglyse est en esclandre pour luy. (Songe verg. S., t.1, 1378, 202).

 

-

DR. Esclandre de justice. "Outrage, faute grave, atteinte contre (une décision de) la justice" : Se juridicion subgiete est empeschée du souverain et, l'empeschement tenant, esclandres de justice survient, la main souveraine tenant, lequel esclandre justice y est mal gardée et que punicion de confiscation fait en tel esclandre, se justice subgiete gouvernoit, le seigneur de la justice n'en pourroit estre reprins du seigneur souverain, car la chose lui est interdite pour la main souveraine assise en icelle ; et est le peril de la justice au seigneur souverain. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 168). ...ilz les a convenuz soubzmettre arbitrellement sur certaines personnes, qui est chose ou tres grande esclande et lesion de justice et ou tres grant grief desdis habitans (Trés. Reth. S.L., t.2, 1407, 544). ...aucuns Cordeliers (...) se gouvernoient, si comme on disoit, moult desordonneement et honteusement, en grant esclande de justice et de leur religion (FAUQ., II, 1421-1430, 218).

 

Rem. Cf. DU CANGE VIII, 333c, s.v. scandalum ; Fr. Ragueau, E. de Laurière, Gloss. du dr. fr., 1969 [1704], 203.

 

2.

"Grand retentissement, indignation, réprobation que suscite une mauvaise conduite" : Je doubte que ceste lettre ne suscite escandle contre le visconte de Turenne à qui sont ceulz de Saint Remi. (LE FÈVRE, Journ. M., c.1380-1390, 309). ...la Court (...) entendoit cesser, se prochainement n'estoit pourveu au paiement des gaiges dessusdis, et pour eviter esclande, avoit retardé et delaié lesdictes cessations. (FAUQ., II, 1421-1430, 77). Cest seroit ung grant scandelle [l. escandelle] S'on ne le trouvoit maintenant. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 88). Tous les jours sy vont visiter Les prisonniers et conforter, Que retenons en noz prisons ; Pas bien en grey ne le presnons ; Pourtant, nous il convient entendre D'y remedier, qu'aultre esclandre N'en advint par trop grant souffrance (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 135). [Sébastien] Leur a fet renoyer nous dieulx, Y encour dom je m'esbaÿs mieulx, Il le luy a fet tous bruler. Ceci non est pas de celler [l. pas deceller]. Omques ne fut veu tel esclandre. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 153). Et, nonobstant ladicte tresve et au commencement d'icelle, lesdiz Bourguignons firent de grans oultrages et dommages aux pays et subgetz du roy estans à l'entour desdiz Bourguignons ; dont aucune reparacion ne fut faicte par iceulx Bourguignons : laquelle chose demoura en grant esclande de veoir le vassal ainsi oultrager les pays et subgetz de son souverain seigneur. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 314). ...pour l'esclande de l'estat, vie et renommée dudit de Beauvau, et à la requeste du procureur fiscal de cour de Rome, a esté par sentence contre luy donnée privé par nostre Sainct Pere le Pape (...) de tous autres benefices et offices qu'il tenoit (Lettres Louis XI, V., t.3, 1467, 164).

C. -

P. ext. "Désordre, rixe, querelle ; manifestation bruyante" : Et tost après assés IJ de l'Université vindrent à lui de par le recteur, si les salua tout esmeu de l'esclande que l'en faisoit à sa maison (BAYE, I, 1400-1410, 106). Et quant les aultres chevaliers et escuiers, aussy les patrons et maronniers le virent, lors par belles escandres ne fust cellui qui n'y vaulsist monter ; aussy des aultres deux naves que les fortunes avoient la conduites. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 146). ...l'oste fut par eulx contraint de l'enfouir et mettre en terre ou jardin de l'ostel, sans esclandre ne noise (C.N.N., c.1456-1467, 551). ...meu de bon vouloir pour eviter esclandre, discension et esmeute entre les Allemans et ceulx de Romme (LA VIGNE, V.N., p.1495, 270).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre