C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉLÈVEMENT     
FEW V 273a levare
ESLEVEMENT, subst. masc.
[T-L : eslevement ; GD : eslevement ; GDC : eslevement ; AND : eslevement1 ; FEW V, 273a : levare ; TLF : VII, 845b : élèvement]

A. -

[À propos d'une chose] "Fait d'être dans une position plus haute (par rapport à autre chose)" : Et ceste figure est tres inhabile et tres inepte ou mal taillie pour mouvement qui est devant soy, car elle n'est en rien samblable aus figures des corps qui sont meues par soy pour ce que une partie de elle n'a quelcunque eslevement sus l'autre, si comme ont les figures longues ou autres que speriques ou rondes, mais est tres differente de figures des corps qui procedent et vont de lieu en autre. (ORESME, C.M., c.1377, 452).

 

-

"Action de lever, d'élever qqc. (les yeux)" : Et combien que meureté doie estre gardee es pucelles en tout maintieng, principalment toutefois se doit faire en regart ou quel espetialment appert chasteté et au contraire samblablement incontinence, selonc le dit en Ecclesiastique ou .XXVIe. chapitre : "La fornication de la fenme est congneue en l'eslievement de ses yeulx et de ses paupieres". (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 397).

 

-

"Lever (pour un corps céleste)" : Trebles est eslevemens, cosmikes qui est sur l'orizont, heliaques qui est des rais du Soleil en sen [l. son] eslevement, croniques quant premierement les estoiles commenchent a aparoir en orient. (Compil. sc. étoiles C., a.1324, 71).

B. -

"Levée (de troupes)" : Sy ne suffisoit point au roy anglois sa puissance d'Angleterre ; ains fit un eslevement encores d'autres grans gens de ce royaume, avec lesquels (...) s'en alla à Mantes assez près de Chartres, à l'intention d'aller combattre l'assiégeant (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 240).

C. -

"Fait de s'élever, d'être élevé"

 

-

"Élévation" : Mais ta grant perfection, Surmontant opinion, Donne ferme adhesion, Dont le cueur se determine A Dieu qui tout examine, Ou science naist et fine, Comme la sourse et la mine, Le fondement, la rachine, Et la puissant medicine Qui l'esprit purge et affine Par divin eslevement, Et lui donne essaulcement Sur son propre sentement (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 29).

 

-

"Fait d'être élevé aux dignités" : Car la gloire dez mauvaiz et l'eslevement des indignes est comme le feu dedens l'estoupe, qui peu y dure. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 47). ...car, non pour estre persécuteur ou tyran des chrestiens, il vous a donné eslèvement et gloire, mais pour estre champion et defendeur de sa sainte foy (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 338). ...sa toute pauvre vile condition estoit mal propre et toute indigne de son eslèvement extrême (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 234).

 

-

"Fait de s'élever soi-même, orgueil" : Discipline est le cep ou restrainte de couvoitise, le chartre des desirs mauvais, le frain de mignotise, le fardeau de elation ou de eslievement (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 245). Ceulx font du siege royal chaire de pestilence, et la pompe de leur eslevement est la sentence de leur ruine (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 41).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre