C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
ÉCRITURE
  Tri :
81 exemples
 1 ...le duc de Berry, par le conseil du conte d'Armaignac, fist forger monnoye en sa cité de Bourges pour paier les souldoiers, c'estassavoir blans doubles et escuz d'or, assez semblables à la monnoye du coing du Roy, en escripture et en armes. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 262).
 2 ...mais a ceulz qui ne sont expers, il leur souffist asséz que ilz ne soient pas ignorans se l'euvre est bien faite ou mal faite, en la maniere qu'il est en lectre ou en escripture. (ORESME, E.A., c.1370, 539).
 3 Mon très redoubté seigneur, depuis l'escripture de mes lettres èsquelles ceste cedulle est enclose, et avant que ce porteur ait peu estre expedié, ceulx de ma ville de Gand ont envoyé devers moy leurs deputez en grant nombre (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1453, 428).
 4 Pour ce (...) que vous avez respandu mon cornet a l'encre et avez brouillé et mon escripture et ma robe, je vous pourray bien brouiller vostre parchemin (C.N.N., c.1456-1467, 152).
 5 ...des emolumenz du seel et de l'escripture de la ville et chastellenie d'icelui lieu (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 372).
 6 ...comme jà pieça nostre chier seigneur et ayeul le roy Philippe, (...) eust donné à ycelui Robert deux cens livres parisis de rente, assiz et assignés sur les proffis de l'escriptures de la prevosté de Lodun, des quelles deux cens livres de rente le dit Robert joy et possessa par certain temps, et depuis furent donnés et octroyez à la dicte exposante, sa vie durant, femme pour lors de feu Robert Fretart, filz du dit Robert Fretart (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 405).
 7 Des sceaux et escriptures de la court de Lamballe ne compte point ledit recepvour pour ce que monseigneur le comte de Penthievre darain trepasse [l. trepassé] que Dieu absolve en fist donayson a Julien Vaucoullour qui en jouist (Comptes Lamballe C.-L., 1411-1412, 224).
 8 En la pomme qu'elle tenoit (...) Avoit, je ne say qui, l'escript, Car tout entour estoit escript : "Donnee soit a la plus belle !" Et volentiers veïsse qu'elle Me deïst la signefiance De l'escripture et la substance, Mais jamais ne li demandasse, Car certeinnement je n'osasse. (MACH., F. am., c.1361, 200).
 9 ANNE. ...Tu mes l'intitulacion En trois langues comme je voy : "Jhesus de Nazaret, le roy Des Juïfz". Ainsi l'as escript. Touteffois, ce n'est pas bien dit Et nous tourne a grant prejudice. CAŸPHE. En l'escripture a tres grant vice Et ne devroit pas estre telle Qu'il soit roy, mais qu'i s'i appelle Contre droit et a tres grant tort (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 333).
 10 Et quant ilz furent bien pres du corps, ilz veirent une tombe de marbre eslevee trois piez hors de terre ou environ et moult bien aournee. Adont allerent ilz au plus pres, tant qu'ilz veirent les escriptures dessus qui disoient ainsi : "Cy gist Darnant l'enchanteur..." (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 79).
 11 Car ceulz qui se esjoïssent es choses que ilz voient, si comme en couleurs, en figures, en escriptures ou paintures, ilz ne sont pas diz pour ce actrempéz ne desactrempéz, ja soit ce que en teles choses l'en se doit esjoïr et delicter selon ce que il convient et appartient. (ORESME, E.A., c.1370, 220).
 12 Or regardez ceste escripture : Et je croy qu'elle vient a vous. (Mir. enf. diable, c.1339, 36).
 13 SECOND CLERC. Sire, je sui certains et fis Que c'est de la vostre escripture ; Je la congnois a la mesure Des traiz qu'elle a. (Mir. st J. Cris., c.1344, 296).
 14 Et s'il est nulz qui me reprengne Ou qui mal apaiez se tiengne De mettre cy nos escriptures, Autant les douces que les sures, Que l'en doit appeller epistres - C'est leurs drois noms et leurs drois titres, - Je respond a tous telement Que c'est au doulz commandement De ma dame, qui le commande (MACH., Voir, 1364, 74).
 15 Ma treschiere et souveraine dame, je vous remercy, tant humblement comme je puis, de vos douces, courtoises et amiables escriptures (MACH., Voir, 1364, 78).
 16 Quant je vi qu'elle se plaingnoit Pour m'amour, et qu'elle baignoit Son cuer en larmes amoureuses, Et que ses pensees joieuses Estoient toutes converties En droites grieuges orties, Et que c'estoit tout par ma coulpe Que vers li me grieve et encoulpe Seulement pour mon escripture Qui pour sa paix estoit trop dure, Moult durement me repenti... (MACH., Voir, 1364, 420).
 17 Cy aprés verrés l'escripture De ma dame plaisant et pure. (MACH., Voir, 1364, 560).
 18 Qant li papes vei les lettres dou roy d'Engleterre, ils les rechut et les chevaliers en grant chiereté, et les ouvri et lissi tout au lonc, et tint ces escriptures en secré. (FROISS., Chron. D., p.1400, 52).
 19 Robin Delessart, clerc, pour plusieurs escriptures faites par lui et 5 autres escripvains de Roen (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 60).
 20 À Jehan Le Carlier, clerc de le perche, pour plusieurs grandes escriptures que il a fetes sour l'advis et conseil heu pour l'amendement de le drapperie de ceste ville (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1366-1367, 34).
 21 ...de laquelle jurée Martin l'Ours avoit perdu les lettres par la prinse de la dicte ville de Carenten, avec pluseurs de ses escriptures, et par ce ne luy avoit tenu aucun lieu en ses comptes (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 402).
 22 Audit Oudot Le Bediet, la somme de deux frans, qui deuz lui estoient et que messeigneurs des comptes de monseigneur à Dijon lui ont tauxé pour ses peines et salaires d'avoir grossé en son parchemin V lettres executoires d'iceulx seigneurs des comptes de certaines lettres patentes à eulx envoyés par monseigneur le duc contenant longue escripture touchans certaines ordonnances par lui faictes sur les ouvriers et monnoyers de ses monnoyes (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 832).
 23 À Martin de la Planche et Thibaut Eude, clercs demourans à Paris, ausquels mesdits seigneurs ont ordonné et tauxé la somme de 8 l. p., (...) pour leurs peines et salaires d'avoir vacqué par leur ordonnance et commandement à toutes les fois et heures qu'il leur a pleu leur ordonner et commander à faire plusieurs lettres, memoires et autres ecritures qu'il convient chacun jour faire (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1447-1449, 619).
 24 THEODORE. (...) Dame, qu'a il en l'escripture De ce mot cy ? L'ABBESSE. Il y a : I>Quod scripsi, scripsi/I> (Mir. Theod., 1357, 84).
 25 Je vous demande pourquoy c'est que, ja soit ce que ilz treuvent lez lays purs et innocens dez crimes lezquelx leur sont imposés, nientmoins ilz lez detienent encore prisonniers pour païer leurs escriptures, laquelle chose est contre Droit et contre rayson, car ilz deveroient estre franchement delivrés. (Songe verg. S., t.2, 1378, 156).
 26 ...de toutes escriptures qui se feront es dites cours, c'est assavoir de faiz ou de raisons baillées en court, de la coppie d'icelles, de copie de tesmoins ou d'autres escriptures, les clers se paieront au pié, c'est assavoir pour un chascun pié de long et de large sanz fraude escript 1 gros et demi (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 173).
 27 ...on pourra faire regecter les faiz contenuz es adicions que on dira n'avoir esté pledaez, et ceulx aussi des escriptures principales, si non que l'advocat de partie adverse afferme qu'ilz ont esté plaidaiez ; et s'il l'afferme, ilz demoureront, et ne sera l'on plus receu à y respondre par adicion ne autrement, si ne l'aferme ilz seront rejectez. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1388, 526).
 28 À maistre Benoit Pidalet, procureur de Monseigneur en Parlement, le VIIe jour de février, pour sa peine et salaire d'avoir fait plusieurs escriptures pour les procès de Monseigneur, pendans en Parlement... (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 58).
 29 Premièrement neuf pièces d'escriptures, touchans le fait de certain procès (...) avec deux procuracions dud. deffunt, lequel procès et escriptures a esté par nous enfillé et seellé en teste de nostre seel. (Invent. test. Surreau Foville F., 1435, 6).
 30 Il est assavoir que pendant le terme dessusdit, il fault aux advocatz des parties faire les escriptures de leurs cliens, affin qu'ilz en fournissent au jour (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, a.1458, 29).
 31 SAINCT MARTIN. Mieulx que jamais ton erreur est notoire Et par raison je le te veulx prouver. Ou pence tu escriptures trouver Qui veriffient telz meschantes parolles, Telles maulvaises indehues parabolles A qui le feu seulement apartient ? Hors de la foy ton propos se contient. (LA VIGNE, S.M., 1496, 338).
 32 Or faut que te teingne couvent De ce que je t'ay en couvent : C'est de toy et de moy nommer, Par quoy on sache qui blasmer, S'il a deffaut ou mespresure En ceste presente escripture. (MACH., C. ami, 1357, 141).
 33 ...l'autre maniere d'escripture est des choses qui despendent des ars, dont la matere d'auchunes est au dehors de philozophie, comme sont chanchons de poetrie, comedies, tragedies, fables et hystoires. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 103).
 34 Et sont a ce pluseurs autres escriptures et meisme des paiens (ORESME, C.M., c.1377, 278).
 35 Pareillement en l'escripture Si ne vous vueillez trop fier, Car ma lettre n'est que paincture Je ne scay octograffier. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 5).
 36 ...par les escriptures puet on avoir la congnissance de toutes coses, et sont registré li bien et li mal, les prosperités et les fortunes des anciiens. (FROISS., Chron. D., p.1400, 37).
 37 Moult ot roy Ninus noble femme Espousé, dont il est grant fame Et grant renom es escriptures, Pour les pesantes avantures, Qu'elle acheva grandes et fieres, (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 182).
 38 A conseiller la requeste de l'Université de Paris sur certain quaier ou escripture appellée : la Justification du duc de Bourgoigne (BAYE, II, 1411-1417, 270).
 39 Et se memoire vous puet aucune chose ramentevoir et les anciens livres de noz peres apprendre à cognoistre nos faiz par les leurs, toutes anciennes escriptures sont pleines de mutacions, subversions et changemens des royaumes et des principautez, car comme les enfants naiscent et croiscent en hommes parfaiz et puis declinent a viellesce et a mort, ainsi ont seigneuries leur commencement, leur accroissement et leur declin. (CHART., Q. inv., 1422, 3).
 40 Et puis que es loys et escriptures est la prudence et le sens humain, indigne chose est que celuy demeure non sachant, qui est la vie des loys et l'adrecement du sçavoir du monde. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 74).
 41 Lis Omer, Virgile, Titus Livius, Orose, Troge Pompee, Justin, Flore, Valere, Lucan, Julle, Celse, Brunet Latin, Vincent, et les aultres hystoriens, qui ont travaillé a alongner leur brief aage par la notable et longue renommee de leurs escriptures. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 137).
 42 Et encores porront bien les princes prouffiter a pugnir ceulz qui forfont a la justice, ayans esgard a maintz aultres grans perilz que sont advenus, dont maintes escriptures le tesmoingnent. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 16).
 43 Et n'entens pas que ceste ma petite et mal acoustrée labeur se doibve appeler ou mettre ou nombre des cronicques, histoires ou escriptures faictes et composées par tant de nobles esperis qui aujourd'uy et en cestuy temps de ma vie ont si sollempnellement labouré, enquis et mis par escript (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 184).
 44 MAISTRE PIERRE. Lisés toutes ces escriptures, Vous verrés maintes fentaisies. (Dorib., p.1480, 250).
 45 SATURNE. Les rummeurs des dieux et les haines Vers les creatures humaines, Procedant des faultes villaines Par eulx faictes et parpetrees, Contre les bontez souveraines D'iceulx dieux comme en leurs demaines Puis je ne scay quantes sepmaines Par escriptures trescertaines Ont esté prouvees et monstrees. (Cene dieux, c.1492, 133).
 46 Lors le dyable se met en guise de pauure homme et tient la mouche en sa main et ce pendant que sainct Martin escrit il la met sur son escripture. (Myst. st Martin K., a.1500, 324).
 47 Sa grant puissance et magesté haultayne [d'Alexandre] La savons nous par quelque creature ? Nenny, vrayment, fors que par escripture. (LA VIGNE, Ress. chrest. B., 1494, 137).
 48 Si fis ceste balade cy Ains que me partisse d'icy. Lors vint li varlet de Gascongne, Qui avoit bien fait sa besongne. Je li baillai ceste escripture, Si s'en ala grant aleüre. (MACH., Voir, 1364, 144).
 49 ...car I>libellus diffamatorius/I> n'est que escripture contenens paroles injurieuses (BAYE, II, 1411-1417, 200).
 50 Je souloye ma jonnesse acquiter A joyeuses escriptures dicter ; Or me convient aultre ouvrage tissir (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 2).
 51 Et pour leurs faiz ramentevoir, Habiles sont [les Champenois] a l'escripture Les pluseurs et a concepvoir [entre autres G. Machaut] (DESCH., Oeuvres R., t.8, c.1370-1407, 177).
 52 ...une escripture moult belle, Laquelle je vous proposay, Quant je mon sermon conmençay, Et dit : Venez a moy, venez, Vous trestouz qui me desirez (Mir. abbeesse, 1340, 62).
 53 Euvre de Dieu [Marie d'Orléans] digne, louee Autant que nulle creature, De tous biens et vertus douee, - Tant d'esperit, que de nature, Que de ceulx qu'on dit d'aventure, - Plus que rubis noble ou balais ; Selon de Caton l'escripture, I>Patrem insequitur proles/I>. (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 44).
 54 Pareillement, au roy Balthasart qui vit une main escripvant es murs de sa salle : «Mané, Thechel, Farés», laquele escripture Danyel, sans faindre ou dissimuler, luy exposa en luy declarant que ceste nuit il seroit dechassié et privé de son royaulme. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 171).
 55 Et ceci ne pourroye je mie si bien aprendre par escripture comme je feroye de fet, qui le me verroit fere. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 217).
 56 ...et se je me vouloye arrester à escripre les pompes et les parures qui furent faictes cedit jour, je pourroie estre prolix en mon escripture et ennuyeux aux lisans (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 424).
 57 PILATE. Ceste escripture qui est preste Prenez et la mectez sur sa teste, Affin qu'en face a tous lecture. (Myst. Pass. Amb. R., c.1474-1500, 62).
 58 Saiges prelatz, curez constans et froitz, Chantres, chanoynes, religieux, abbez, Vestuz de chappes et de riches orfrois, Sans provocquer leurs gestes aux effroiz, Mais pas a pas comme gens desrobez, En ordonnance si tres bien adoubez Qu'on ne le peult coucher par escripture, De nulles gens n'estoient destourbez Car tout alloit par compas et mesure. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 164).
 59 Godolias, en verité, Noz anciannes escriptures Leur approuveront leurs lourdures Hastivement. (Mir. st Sev., 1362, 222).
 60 Car de toutes les escriptures saintes qui sont, soient grecques ou latines, ne se treuvent que dix femmes prophetisans, qui nommees furent les Sibiles. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 125).
 61 LE PÈLERIN. Et n'avoie point acompli Ce qui en Job en est escript Ou la sainte escripture dit : A aucun saint converti toi ! Ton advocat sera, ce croi. (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 30).
 62 ...Salemon dit que semblance est cause d'amour, dont l'escripture dit, I>Ecclesiastici octavo/I> : Toute beste ame son semblable (Mir. femme roy Port., c.1342, 149).
 63 Ore la sainte escripture appelle l'ame conjointe a Dieu par amour et par foy espousée et mariée (Mir. femme roy Port., c.1342, 149).
 64 TROISIESME MAISTRE. Qui le meut ore a repliquer Ainsi contre nous l'escripture ? (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 232).
 65 ...Et s'on me voloit demander, Ou supplier, ou commander, Qui fu cest enfant Daniel, Je n'en say plus ne n'en di el Fors tant que pluseur docteur dient, Qui en l'Escripture estudient Diligemment, que ce est cil Qui, pour son corps mettre a essil, Fu mis aveques les lions... (MACH., C. ami, 1357, 16).
 66 Sire Diex, (...) qui des faulx tesmoingnages Des viellars delivras Susanne, Ce dit l'Escripture ancienne (Mir. emper. Romme, 1369, 291).
 67 Car si comme dit l'Escripture, "I>perversi difficile corriguntur/I>." (ORESME, E.A.C., c.1370, 199).
 68 Car l'escripture des loys est faite seulement pour avoir en memoire ou temps avenir. (ORESME, E.A.C., c.1370, 534).
 69 Et se aucun disoit que l'Escripture sainte dit que Dieu est juste et que les sains sont justes, je respon que la justice de Dieu est d'autre espece et d'autre maniere que n'est justice moral. (ORESME, E.A.C., c.1370, 526).
 70 Si m'est vis que de tel plumage Est adés humaine nature Qu'a peine voit on creature Sanz crime, l'Escripture meisme Le dit, qui nostre salu aime, Plusieurs bons y a, qui se vivent Loyaument et forment estrivent A avoir leur vie et gaigner, Et vrayement, se besongner En loyauté veulent toudis, Bien y acquestent Paradis, Car a grant peine ilz labourent Les biens, que les riches honourent, Et a chacun soustient la vie. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 78).
 71 Sainte Escripture te monstre que par les pechiez du roy est pugny le peuple, et par le pechié du peuple est deprimé le roy. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 43).
 72 ...la glorieuse inquisition des docteurs que escript ilz ont sur la saincte Escripture (C.N.N., c.1456-1467, 36).
 73 Et en ce mesmes temps fut pris par justice a Lille et mené a Tournay ung herese (...). Faisoit le papelart et le saint homme par la plus extreme fachon que l'on vit onques (...). Ne savoit mot de lattin ne d'escripture. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 226).
 74 Grant punicion, las, vous espie, Si que l'escripture dit a ; Lors la femme heureuse sera Que ne norrira nulz enfans, Si terrible sera ce temps ! (Pass. Auv., 1477, 191).
 75 ...s'ilz [les habitants d'Amiens] l'eussent voulu oÿr, pour les soubztraire de nostre obeïssance, ce qu'ilz n'ont pas voulu faire, ains de garder leurs promesses, sermens et loyaultés envers nous, par quoy ilz à telles parolles seditieuses ont estoupé leurs oreilles, usans en ce de la prudence que nature a donnée aux serpens, recommandée en la saincte escripture, savoir de estoupper leurs oreilles contre la voix des enchanteurs. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 259).
 76 Et ne devoient par droit estatut et ordenance dormir en une ville que une nuit, et avoient terme d'aler : .XXXIII. ans et demi ala Dieus Jhesu Cris par terre ensi que les Saintes Escriptures tesmongnent (FROISS., Chron. D., p.1400, 894).
 77 .XXXIII. ans et demi ala Dieus Jhesu Cris par terre ensi que les Saintes Escriptures tesmongnent (FROISS., Chron. D., p.1400, 894).
 78 Moult d'aultres bonnes aventures, Si com dyent les escriptures, Horent Rommains en ce tendis (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 226).
 79 Toutes choses sont faictes cleres Par escripture, autrement non, Et certes maint vaillant baron, Maint chevalier et maint servent, Qui furent ou temps cy devant Preux, hardiz et batillereux, Conquerans et chevalereux, Sont mis en oubli tout a plain Par la faulte d'un escripvain (DESCH., M.M., c.1385-1403, 262).
 80 Et par aventure, par ce peut estre entendue l'escripture de Moÿse (ORESME, C.M., c.1377, 268).
 81 Loy et coustume different comme chose expresse et chose taisible ; car lays sont expressement escriptes es livres, et les coustumes ont auctorité par taisible consentement de peuple, ou autrement du consentement d'aucun hoir. L'escripture n'est pas de l'essence de la loy, ne le non escript n'est pas de la destence [l. de l'essence ?] de la coustume ut supra. Si du consentement du peuple d'aucun pais les coustumes sont mises et redigés en escript, touteffoiz ne sont elles pas layes ne coustumes. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 455).
DMF 2020Pierre Cromer
Fermer la fenêtre