C.N.R.S.
 
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ÉCORCE
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27 exemples
 1 ...Et qui diroit uns homs est fors Pour souffrir d'amours les effors, Et s'a cuer plus dur qu'aymant Ou que ne soit un diamant, Je ne donroie de sa force Le quart d'une pourrie escorce [var. dune petite esc], Ne je ne pris riens sa durté, Sa vertu, ne sa mëurté, Ne chose qu'il endure aussi. (MACH., J. R. Nav., 1349, 247).
 2 Item, se ilz sont trouvéz portans une bouchee d'escorche de houx, ilz doyvent XXI d. t. d'amende, et si perdent la pouche (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 248).
 3 Faictes auant le ban crier Pour amasser gens assez Qui ne soyent pas vestus d'escorces Et puis par dela enuoyez Tout seurement les deffiez Silz ne vous rendent le Royaulme. (Myst. st Martin K., a.1500, 241-242).
 4 Et [les oeufs] se cuysent en deux manieres, c'est assavoir avec leurs escorces es braises ou brisiez en leurs escorces ; les brisés sont pires que les aultres. Ceulx qui se cuysent es cendres avec leurs escorce ce fait en deux manieres, car ou il sont totalement couvers de cendres, ou sur les braises en parties descouvers. (Rég. santé corps C., 1480, 26).
 5 [cont. métaph.] Enfer aussi comme nois est De .III. couvertures couvert (est). (...) Une pelace a entour li (...) Qui tout ainsi l'environne Com pelace fait la pomme. La sont les enffans non purges, (...) Sus ceste pelace mise Pres est l'escaille et assise, C'est le purgatoire present (...) Sus ceste escaile l'escorce est Qui toute la nois dehors vest (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 125).
 6 La doctrine de sapience est comme une noix aiant escorce amere par dehors, mais aprés la dure escaille on treuve le noiau doulx. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 88).
 7 Car les cerimoniez de l'ancienne loy furent l'escorche de la noix dont la loy crestienne, en la plenitude du temps et meureté de fruit, a gousté le nouyau.. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 110).
 8 Puis ces saulsisses de Florence Font boire par experience, Et les noix aussi, sans l'escorce, Font appetit de boire à force (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 109).
 9 Broyés les amandez avec l'escorce et destrempez de boullon de beuf et de vin. (Recueil Riom L., c.1466, 71).
 10 Hé beaul Dieu, largesse de feves ! Il n'est homs quil n'ait trop grant force S'il en mangue atout l'escorce, Qu'elles ample trop bien la pence ; En feves a trop grant substance. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 29).
 11 Et de tel orge tu en prendras une livre et le casseras avec son escorche et le mettras en une oulle de terre vitree avec XX. livres d'eaue de fontaine (GORDON, Prat., c.1450-1500, IV, 9).
 12 ...par une ponme de Grenade l'unité de nostre foy si est entendue, car, ainssi que en une ponme de Garnade a plusieurs grains, et soubz une escorce, aussi en une meisme foy a plusieurs membres couvers dessoubz celle foy (Songe verg. S., t.2, 1378, 166).
 13 ...et ne savoient a quoi boire de l'aige ou de l'autre buvrage, qant il en pooient avoir, fors en vasselles que il avoient fais des escorces des auniaus et d'aultres arbres dou bois. (FROISS., Chron. D., p.1400, 136).
 14 ...selonc les escorces de la cornee (PANIS, Guidon, 1478, tr.IV, doct.2, chap.2).
 15 Medicine cicatrisative et sigillative selonc Avicenne est celle qui desseiche la superficie de la playe affin que soyt faicte escorce sus ycelle qui la garde de nuysemens jusques que soit engendré le cuir naturel (PANIS, Guidon, 1478, tr.VII, doct.1, chap.6).
 16 ...aussi quant elle est en la vessie les contens de l'orine sont blans et nues tenves, escorches ou eschardes blanches (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 158).
 17 ...[faire] cheoir les escorces d'os (PANIS, Guidon, 1478, tr.IV, doct.1, chap.1).
 18 ...et la dicte sinagoge de tous les biens et bons entendemens de la dicte loy de nature et de la loy d'Escripture, par son orgueil n'avoit retenu autre chose que l'escorche de la lettre, delitant soy es sacrefices des bestes mortes et diverses serimonies de la loy, qui n'estoient que umbre et figure, comme dit est, laissant la belle clarté du vray entendement de la loy dessus dite. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 111).
 19 Ce fu la sinagoge des Juifs qui perdi le sens de l'entendement de la loy de Dieu baillie par Moyses, tenant soy a l'escorce (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 203).
 20 "Et si estoient," dist le prophete, "d'un horrible regart," c'est assavoir aux Juifz, mescreans et obstinez en l'escorce de la lectre (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 173).
 21 Telz y a qui jus leurs fleustes Mettent et trayent aux butes, Aultres la lute commencent, Et les autres si s'avancent A faire aucuns jeux de forces, Ou arrachent les escorces Des arbres vieulx et mossus (CHR. PIZ., Dit Pastoure R., 1403, 232).
 22 ...et predist le grant yver, qui fut l'an mil IIcXXXIIII et la grande famine, qui fut l'an après, au moïen d'icelui, qui fut si horrible, par especial en Guienne, où le septier de blé se vendoit cent solz t. et les pouvres mangerent tout ce que vert trouverent sur terre, jusques aux escorces des arbres (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 124 r°).
 23 Chables, cordeaulx, estoupes, lins, fillace Et til qu'on lace d'escorce ou de place Dont on se lace piez (LA VIGNE, V.N., p.1495, 133).
 24 Et condempnerent Jehan Tardi (...), pour ce que il ha estei provéz contre luy qu'il havoit dit que il ne presoit ne maire, ne escheviz, nois le duc, que il ne mesurest sa acorce a sa carteroinche, li quelle carteroinche n'estoit pas bone (Echevin. Dijon L., 1341, 7).
 25 ...faire et drechier un molin (...) sur une place de terre contenant cent verges de terre ou environ, lequel molin tordra huille et moldra escorce et non autre chose (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 41).
 26 Item, se aucuns vendages sont fais en sa garde ou aucuns arbres vendus par nombre, ledit sergent prent et [a] acoustumé prendre sur chacune chouque qui ait un pié entre deux escorchez deux deniers tournois aux despens des marchans. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 320).
 27 Et s'il y avoit en sa dicte garde aucuns arbres versés ou coupés, il doit avoir sur chacune chouque deux deniers tournois à estre païéz par la main du marchand, pourveu qu'il y ait un pié entre deulx escorches. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 327).
DMF 2020Robert Martin
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