C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉCHEVINAGE     
FEW XVII *skapin
ESCHEVINAGE, subst. masc.
[T-L : eschevinage ; GD : eschevinage ; GDC : eschevinage ; AND : eskevinage ; FEW XVII, 94b : *skapin ; TLF : VII, 644b : échevinage]

A. -

"Fonction d'échevin ; corps des échevins" : La fut le chastellain qui gardoit l'eritaige, Et le maistre eschevin de droit eschevinaige Qu'Ernault avoit mandé (Hern. Beaul. D.B., c.1350-1400, 42). ...fu accordet as compagnons tisserans de drap chou qui ci-apres s'ensuit par Bauduin Rollant, prevost, et ses pers en l'eskievinage. Premiers, que cascuns aprentis, qui sera d'ore en avant mis a aprendre le dit mestier, payece por se caritet 60 s. tourn. tant seullement (Drap. Valenc. E., 1372, 43). Et ce fait, à requeste du maieur, qui pour le temps a esté, nos baillis ou chastelains deporte du dit eschevinage les onze eschevins (Hist. dr. munic. E., t.1, 1374,,, 93). ...le clerc de l'eschevinage de Cambray estoit venus excuser les eschevins dudit Cambray sur ledit fait (BAYE, I, 1400-1410, 52). ...les finances du royaume qui se leveroient pour la guerre et les negoces publiques se gouverneroient par maniere de eschevignages, c'est assavoir par les deputés de ceulx qui les payent. (JUV. URS., Verba, 1452, 270). Pour 2 encriés d'estain, 20 s. p. ; pour 200 de gettons de laton, 20 s. p. ; pour 2 bourses de cuir à les mettre, 2 s. p. ; pour 2 ganivets et 2 poinçons emmanchés de bresil, 9 s. 4 d. p., qui baillées ont esté à Sire Guillaume le Maçon et Jaques Despy, eschevins, à leur venue et creation en eschevinaige (Comptes Paris M., t.2, 1457-1458, 116).

 

-

Compagnon de l'eschevinage : Du maieur, eschevins, bourgois, habitans, maieur de bannière, et de toute la communauté de la ville d'Amiens, par la main de Jehan du Gard, compaignon de l'esquevinage, et Jehan Piedeleu, maieur de bannière, messaigiers envoiez devers le Roy par les dessus diz, pour don qu'ils ont fait au Roy pour son vivre et estat maintenir (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 202).

 

-

Estat de l'eschevinage : ...quicunquez de nous ou de noz successeurs, de quelcunquez nom ou condition que il soyt, emprendera ou acceptera puis hore en avant l'estat de l'esquevinaige, ou l'office de le clergie de le dicte ville, pour tant que il soit au signeur, à ses gens ou gouvreneurs, à Saint Vaast, à l'hospital, à l'Evesque ou au capitle d'Arraz, ou à l'un d'euls, ou du serment d'yauls, ou que il ait de leurs draps ou des draps de l'aucun d'yaulz, il sera tenus au corps de la dicte ville (Hist. dr. munic. E., t.1, 1356,,, 349).

 

-

Sceau de l'eschevinage : ...lettres faites et passéez soubz le seelle de l'eschevinage de Chambray (Trés. Reth. L., t.3, 1438, 166).

B. -

"Territoire soumis à la juridiction des échevins" : ...consentons (...) que euls et leurs successeurs, bourgois et manans dedens l'eschevinaige de nostre dicte ville, puissent faire et faire faire et ouvrer toutes manieres de loyaux draperies, de tel loy, esward et preuve comme ceux de le ville d'Estaires font, oevrent et ont acoustumé à faire. Et yceuls draps qu'ils feront enseignent d'un certain seel de nos armes et une addicion convenable. (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1359, 2). Henry Willood fu jugiet de pryer merchi à l'advoé de le ville, en oultre, dedens le sollelg à entrer en prison et là demourer 15 jours, et après lez quinse jours à vuydier l'eschevinage deux foys 40 jours (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1392, 661). ...feu monseigneur, par ses lettres de privilege (...), a donné congié et licence auxdiz habitans que de lors en avant ilz puissent mettre et asseoir toutes foiz que bon semblera, telz impostz, subsides et assis que à la loy de ladicte ville semblera estre necessaire et prouffitable, sur les buvraiges, biens, denrees et autres marchandises qui seront amenees, vendues ou dispensees en ladicte ville, et si avant que l'eschevinage d'icelle se estent (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 427). Ce jour, vindrent en la Chambre de Parlement maistres Henry Utenhove et Lievin Delenuffle, aliàs de Huffel, conseilliers et advocas de la ville et eschevinage de Gand (FAUQ., II, 1421-1430, 296).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre