C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉCLUSE     
FEW III exclusa
ESCLUSE, subst. fém.
[T-L : escluse ; GDC : escluse ; AND : escluse1 ; FEW III, 277b, 278a : exclusa ; TLF : VII, 671a : écluse]

"Ouvrage de maçonnerie muni d'une ou de plusieurs portes pour retenir ou lâcher l'eau (en partic. d'un moulin), écluse" : ...un vivier et une maisson seans sur l'escluisse du dit vivier, ensamble le ruisseil qui abroive le dit vivier (Comté Porcien R., 1375, 173). Item, est franc de mouldre au moulin du roy à Canepeville pour contraindre les mouvans d'icelui à fere et tenir en estat les escluses d'icelui moulin. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 28). Item, il en y a aucuns coustumiers quy doivent reparoir et tenir en estat les escluses du moulin d'Arou apartenant au roy, et est de la prevosté de Gavray, quy doivent avoir bois en la ditte forest, lequel est apellé fuillans, pour prendre l'eau à refere la cauchie et escluse quant eulx la doivent refaire (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 108). ...ouquel fief at une maison en laquelle at deux molins que on dit les molins Cocherel, l'un à blef, l'autre à faire oile et à fouler draps, et toute la craiere ainsy comme elle se comporte, le bier et les esclussez, de lonc en lonc avecques le tout de l'yave (Trés. Reth. S.L., t.2, 1408, 579).

 

-

P. métaph. : Et pour ce, dit le saige, ne laisse pas aler l'eaue, c'est a dire, retien tes paroles a l'escluse de discrecion (FRÈRE ROBERT, Chastel perill. B., c.1368, 400).

 

-

"Digue" : Oudit temps, advint que, ou pays de Holande et Zelande, qui sont des pays de monseigneur de Bourgongne, y vindrent et habonderent si grans eaues que l'eaue noya et emporta plusieurs villes et places desdiz pays, pour raison de plusieurs escluses qui tenoient la mer qui se rompirent. Et à ceste cause y ot de grant dommage fait et plus grant destruction, comme on disoit, que ledit seigneur n'avoit fait par fureur en la cité et habitans de Liege. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 225). Mais quant Force tient incluse, Non intruse, Premunie de grace infuse, C'est l'escluse Qui a tel grace comprise. (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 69).

 

-

Prov. [À propos de certains ducs de Bourgogne] Eau qui trop croist rompt son escluse. "Une entreprise trop ambitieuse est vouée à l'échec" : Eaue qui trop croist ront son escluse. (GAGUIN, Passe temps oisiv. T., 1489, 406).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre