C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉCLIPSE     
FEW III eclipsis
ECLIPSE, subst. fém.
[T-L : eclipse ; GDC : eclipse ; AND : eclipse ; FEW III, 204b : eclipsis ; TLF : VII, 666b : éclipse]

A. -

ASTR. "Phénomène par lequel un astre cesse momentanément d'être visible, éclipse" : Li dragons de le Lune est mus encontre les signes, le quele cose est seute par les eclipses... (Compil. sc. étoiles C., a.1324, 79). ...avec les tables on puet savoir les constellacions et les eclipses avenir et samblables choses. (ORESME, Divin. C., c.1366, 52). Le soleil, dont, a une vertu enluminant, car il ne fault oncques en sa lumiere combien que il semble qu'il la perde aucunesfoiz pour la terre qui est entre nous et lui, si comme la nuit, ou pour la lune qui est entre le soleil et la terre, si comme quant il est eclipse.. (CORBECHON, Soleil Lune S., 1372, 347). Mais ce ne peut estre, car les montaingnes ne font pas boce en la terre en telle proporcion ne en figure si loing de sperique comme est la figure desus dite. Item, les boces que font les montaingnes ne apparoissent pas de si loing, mais tout samble ront, si comme l'en voit par experience quant la lune est en eclipse. (ORESME, C.M., c.1377, 454). Ecclipsis (...) : ecclipse, defaut de lune ou de soleil ou une figure de grammaire (Aalma R., c.1380, 112). [Prob. confusion avec ellipsis pour "une figure de grammaire"] Et est ce cercle appellé la ligne ecliptique pour ce que toutes fois que le Soloil et la Lune viennent ensamble soubz ceste ligne et s'entrencontrent en un mesmes dyamettre du monde, il est neccessité qu'il soit eclipse ou de l'un ou de l'autre. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 13). ...les natures de chascune M'aprist et de souleil et lune Les mouvemens et les eclipses, Et comment par sus les eclipses Des cercles le souleil s'en monte Et va tout parmi l'orizonte Des douze signes tournoiant (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 79-80). Eclipse, c'est le défault de la lumière d'aucune Planète quant au regart de nostre veue. (LA HAYE, P. peste, 1426, 196). Eclisse ce fait par nature, Et au soleilh et a la lune ; Tramble-terre pareilhement Ce fait par la force du vant, Que dessoubz terre s'est inclus (Pass. Auv., 1477, 274). ...et, s'il y advenoit eclipse, doubtoit la mort d'un grant roy, ou lieu ou icelle eclipse se faisoit, c'est à dire selon le signe où elle signiffioit. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 23 r°). Entre aucunes choses, il predist sur une clipse, lorsque le roy de Perse fut superé de Paulle (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 68 r°). Le glorieux saint Denis fut en ce temps erudit en philozophie et en astrologie, et sceut tant et fut si parfond en la science des estoilles, qu'il congnut, au moïen d'icelle, que l'esclipse faicte le jour de la Passion de Nostre Saulveur et Redempteur Jhesu Crist à l'eure de midi n'estoit pas naturelle, ne le tremblement de terre, ne les autres choses merveilleuses qui advindrent (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 79 r°).

 

-

Eclipse de clarté : ...le soleil, qui paravant dès IIII heures avoit luit clèrement et nettement, souffri eclipse de clarté, par especial en ce climat, tel que l'en veoit aussi obscurement que l'en voit à X heures de nuit ou à II heures après minuit (Ch. VI, D., t.1, 1406, 288).

 

-

Eclipse de (la) lune : Car chascuns pot vëoir a l'ueil De lune esclipce et de soleil, Plus grant et plus obscur assez Qu'esté n'avoit mains ans passez, Et perdre en signe de douleur Longuement clarté et couleur. (MACH., J. R. Nav., 1349, 143). Et l'inconmensurableté qui pourroit estre es mouvemens du ciel de la lune la ou est ceste ombre fait encor ceste conclusion estre plus vraysemblable. Item, se telle chose estant, il avenoit que en ce meridian la lune estoit le plus pres de terre que elle puisse estre quant elle est eclipsee et qu'elle fust droitement opposite au solleil ou point appellé Nadair solis, si comme il est possible, il seroit adonques la plus tres grande eclipse de lune qui peust estre. (ORESME, C.M., c.1377, 198). Ce jour aussi, le roy ordonna que en chacun quartier de Paris feust fait des feux et ceulx dudit quartier estre ilec en armes, et que en chacun desdiz carrefours y eust ung notable homme esleu pour parler aux passans parmy les rues et savoir qui ilz estoient et où ilz aloient. Et ce jour fut eclipse de lune. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 126). Cestui predist la grande turbacion qui fut en l'eglise après la mort du pappe Adrian et la mort de la royne de France, qui fut après l'eclipse de la Lune, bien peu de jours. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 118 r°).

 

-

Eclipse de/du soleil : Car eclipse de Soleil est pour ce que la Lune est pour lors entre nous et le Soleil (ORESME, C.M., c.1377, 456). Et cedit jour, entre VJ et VIJ heures à matin (...) apparu eclipse de soleil tel que le soleil, qui une heure paravant luisoit moult bel, net et cler, souffri tel defaut de clarté ou bas monde que l'en ne voioit ne que à l'eure de X heures de nuit (BAYE, I, 1400-1410, 159). Vistes vous oncques advenir Esclisse de souleil ? Croyez Que c'est cela que vous voyez Si ne s'en fault point esbahir. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450,). Predist aussi la mort dudit empereur par l'eclipse qui fut du Soleil ès ydes de may, et ledit empereur mourut le jour devant les nones de juin. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 110 v°). ...et, ce mesme jour, fut une eclipse du Soleil, ou XVIIIe degré de Virgo et dura deux heures, et se monstrerent les estoilles en plain jour. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 119 v°).

 

-

Eclipse universelle. "Éclipse totale (?)" : Démonstra sa nativité Par une clère et noble estelle à ce faicte toute nouvelle, Et puiz monstra sa Passion à toute gent et nation Par une éclipse universele Du Soleil et surnaturele (LA HAYE, P. peste, 1426, 62). Cestui predist de l'eclipse qui fut universalle, l'an mil IIIIxxVI, le VIIIe des kalendes d'avril, et du mouvement de terre que fut en l'an mesmes. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 119 v°).

B. -

P. anal. "Intervalle" : ...les natures de chascune M'aprist et de souleil et lune Les mouvemens et les eclipses, Et comment par sus les eclipses Des cercles le souleil s'en monte Et va tout parmi l'orizonte Des douze signes tournoiant (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 80-80).

C. -

Au fig. "Disparition" : ...[le maître d'hôtel] vint vers son maistre (...) et luy compta l'eclipse du poisson qui estoit en la ville, dont il n'estoit pas trop joyeulx. [Les poissonniers de la ville n'ont plus de poissons à vendre] (C.N.N., c.1456-1467, 581).

 

-

"Extinction" : Et pour ce que de tous biens est esclipce Ne sçay se Dieux, par priere eslevée D'aucun juste, voulroit estre propice, Que bonne paix fust partout reformée (DESCH., Oeuvres Q., t.6, c.1370-1407, 45). Se Dieux me doint d'argent eclipse, J'ai bien veü l'Apocalipse, Ezechiel et Jheremie (LE FÈVRE, Lament. Math. V.H., c.1380, 1). Ilz ont memoire labile et beaucop d'interventions depressives de leur engin, et est tel cler aujourd'huy comme un soleil, demain il sueffre eclipse en sa clarté par obscurté interposite (CHASTELL., ROBERTET, MONTFERRANT, Douze dames rhétor. C., 1462-1463, 115).

 

-

Avoir l'eclipse en l'entendement : Coquart, maistre vergaut, qui as l'esclipse en l'entendement, et mesmes ne te congnois et veux juger autrui ! (CHASTELL., Vérité mal prise K., c.1460, 256).

 

-

Tourner en eclipse. "Disparaître" : On dit que tribulation Deboute la temptacion Et la fait tourner en eclipse (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 62).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin / Pierre Cromer

Fermer la fenêtre