C.N.R.S.
 
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DISTINGUER
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21 exemples
 1 Et ceste rayson touche Hugue, ou secont livre dez Sacremens, la ou il distingue deux vies, c'est assavoir la corporele, en laquele le corps vit de l'ame, et l'espirituele, en laquelle l'ame vit de Dieu (Songe verg. S., t.1, 1378, 166).
 2 ...pour mieulx et plus particulierement distinguer les parties en quoy justice s'estent et consiste, est assavoir que IIIJ. principaulx y a (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 96).
 3 Ceste diction "personne" se expose par trois manieres de diffinitions et declairemens. La premiere est que personne est une substance individuee, c'est a dire sans division et separation, non distinguié d'une creature raisonnable. (Somme abr., c.1477-1481, 130).
 4 De l'estatue en general Me tais, mes en especial Je la te vueil si distinguer Que tu saches distribuer Par rayson le gouvernement D'un regne et l'establissement Des ordenances qui y sont Et de ceulx qui en bail les ont, Mesmement selon que comprent L'estatue en figurement (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 242).
 5 O chose preveue et exquisite des grans Philosophes qui divisèrent et distinguèrent tant de choses nécessaires à l'usaige humain... (ORESME, Monnoies W., c.1365, XXXIV).
 6 ...et se la tousse estoit foible et nous ne doubtons les choses qui distinguent le pis, on y pouroit ces choses devant dictes adjouster (GORDON, Prat., c.1450-1500, IV, 9).
 7 En grec, hemi, c'est "demi" et hemispere, c'est "demie-espere", et est la moitié du ciel que est desus nous et celle qui est desouz est un autre hemispere. Et ces hemisperes sont distinguéz et congneus plus principaument par le elevacion des poles. (ORESME, C.M., c.1377, 324).
 8 La tierce diffinition est magistrale selon l'entendement des maistres et est tele : personne est une chose distinguié et determinee par proprieté, c'est a dire par propre qualité appartenante a la dignité d'icelle laquelle les Grecs apellent ypostasis et les latins l'appellent subsistence. (Somme abr., c.1477-1481, 130).
 9 En après, au plaisir de Dieu, en chascune de ces trois principalles parties sera la chose distinguée par certains chappitres, comme il apparra plus plainement aux lisans et bien entendans ce present traittié. (BUEIL, I, 1461-1466, 16).
 10 Mariage est distinguié en quatre manieres. Le premier est charnel entre l'homme et la femme. Le second est moral entre Dieu et l'ame en l'eglise militante par grace. (Sacr. mar., c.1477-1481, 46).
 11 Finablement cest present escript j'ay divisé et parti par distingant en sept libelles, petis livres, et en un chascun d'iceulz, j'ay approprié et assigné leurs materes singuleres et leurs propres rubrices. (Somme abr., c.1477-1481, 99).
 12 Theologie est distinguié en deux, c'est a scavoir simbolique et mistique. (Somme abr., c.1477-1481, 154).
 13 ...chose ronde, ou circulaire, Qui a tant de confusion En sa triple dimension Que nul ne peut certainement Signer fin ne commencement, Ne distinguer la dextre part De la senestre par nul art (LA HAYE, P. peste, 1426, 170).
 14 Item nulle notion est ens a la essence divine, comme distingant et separant le estre d'icelle, car l'essence divine ne distingue ne est distinguee. (Somme abr., c.1477-1481, 151).
 15 Les trois premieres nocions sont dictes personnelles, pour ce qu'elles sont les personnes de la trinité et proprement les distinguent et discernent l'une de l'aultre. (Somme abr., c.1477-1481, 150).
 16 ...car la proprieté personnelle est celle qui compete et convient a une seule personne et le distingue et separe de toute aultre chose. (Somme abr., c.1477-1481, 151).
 17 ...en quoy je ne voy aucune difficulté, car par les ordonnances royaulx il est permits a tous juges ordinaires de congnoistre de seellés royaulx, et ne distingue point de ecclesiastique ou seculiere. (JUV. URS., Verba, 1452, 369).
 18 Il prent passion ici pour souffrance distinguee contre accion (ORESME, E.A.C., c.1370, 289).
 19 Je prononce que riens ne vouldroie avoir dit ne escript fors ce qui seroit agreable a Dieu, expedient a honneur, et glorieux et refulgent a sa royalle haultesse, non obstant que de deux contendans a ung pris, de deux mains ruans par estrif a ung paile, il convient qu'il y ait devant et dariere, qu'il y ait plus tost et plus tard, et que l'estrif de eulz et la luitte en ung contendre se distingue selong les adventures ou vertu aulcunefoiz, aucunefois bon sens, aucunefois bon eur soubz la main de Dieu [qui] ayde l'un et recule l'autre (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 323).
 20 Enteng donc et distingue et par droite justice juge se l'omme puet satisfaire a Dieu par equalité de pechié (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 201).
 21 C'est quant Anthoine est cristien et Jaqueline est juifve, sarrasine ou infidele. L'un a proprement parler est catholique et l'aultre est heretique. Sur ce il fault distinguer. Ou le fidele et catholique contrait mariage avec une payenne et infidele ou heretique, ou deux infideles se marient ensemble, ou deux fideles et catholiques ensemble, et l'un chiet en heresie. (Sacr. mar., c.1477-1481, 64).
DMF 2020Robert Martin
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