C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉSIRABLE     
FEW III desiderare
DESIRABLE, adj.
[T-L : desirrable ; GD : desirable ; GDC : desirable ; AND : desirable ; FEW III, 53b : desiderare ; TLF : VI, 1288a : désirable]

A. -

[Sens actif]

 

1.

[D'une pers.] "Qui désire qqc., désireux"

 

Rem. Ex. de LA TOUR LANDRY ds GD II, 599b.

 

2.

[D'une chose] "Riche d'attentes"

 

Rem. JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, gloss. (référence inexacte) : ...desirable loenge.

 

-

Desirable à + inf. "Propre à, souhaitable pour" : ...selon ce que on ayme le Seigneur et qu'on est donné a luy, l'on fait les euvres desirables a esmouvoir les aultres pour faire au Seigneur comme luy. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 17).

B. -

[Sens passif] "Qui mérite d'être désiré, désirable"

 

1.

[D'une chose] : Le tresor desirable de sapienche ou de verité repose en la bouche du sage (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 68). Mieulx vault sapienche que quelques richesses tres precieuses, et toute chose desirable ne se peut a icelle comparer (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 86). Les commandemens de Dieu sont desirables sur or et pierre precieuse, car a cheulx qui les gardent est ordonnee moult de retribution (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 227). Et comme il soit ainsi que chose eslisible est conseillable et desirable et du nombre des choses qui sont en nostre puissance, donnans eleccion est desirer conseillable ou qui vient de conseil des choses qui sont en nostre puissance (ORESME, E.A., c.1370, 193). Mais es [l. les d'apr. ms. B] operacions labourieuses et penibles sont ordenees pour aucune operacion plus desirable et plus senz fatigacion ou travail (ORESME, E.A.C., c.1370, 521). O belle paix ! O tres riche don de paix ! O tres desirable paix, que estes vous devenue ? O messeigneurs et devotes personnes qui icy estes, las ! et ne souspirez vous point, ne gemissez vous point en voz cuers, quant vous oyez parler de ces trois paix en toutes ces terres, et vous regardez le temps present ouquel ne sont partout fors divisions, scisme et riotes (GERS., Noël, p.1404, 301). Estre repeus de pardurable joye tant glorieuse et parfaite que saouler n'ennuier on ne s'en pourroient, ains de plus en plus amable et desirable, sans mendier mais à largece et sans en avoir souffrete ! (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 46). Et ceste amour s'appelle amour unique, a chascun commune singulierement et singuliers a tous ensamble, non point acroissans par participacion ne defaillans par usaige ne prenans viellesse ne ancienneté par quelcunque succession de temps, mains est antique et novel et desirable par affection (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 271).

 

-

Empl. subst. "Ce que l'on désire" : "Quant viendra le desirable aux hommes ? Mon messias et mon expectacion, parlant moralment, n'est autre chose," dist Ardant Desir, "forsque peusse veoir une foiz et par grace devant ma mort, madame la royne, vostre precieuse forge drecier et les besans resplendissans d'icelle sans contradicion avoir cours en ceste valee de miseres et par espicial en la Crestiente..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 442).

 

2.

[D'une pers.] : Et combien que les femmes soient desirables pour l'amour du bien de lignie qui vient par moyan des femmes... (PREMIERFAIT, Cas nobles hommes G., 1409, 215).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre