C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
DÉPENDANCE
  Tri :
18 exemples
 1 Mais ces biens devant diz qui sont de diverses especes sont appeléz "bien" pour ce que il ont aucune dependence d'une chose ou actribucion a aucune chose, ou encor a mieux dire, ou aucune proporcion, si comme le voiement au corps et l'entendement en l'ame. (ORESME, E.A., c.1370, 116).
 2 Car selon la raison d'entendre tel regart par maniere de raport et de referer l'un a l'aultre sont dehors l'essence des personnes, car plus sont dependant d'aucune chose que en aucune par essence, mais sont comme accidens, qui sont dehors les choses essencieles, qui ont estre par eulz sans dependence d'aultrui. (Somme abr., c.1477-1481, 114).
 3 ...nous entendions que ledit Cename joysse desdicts offices avec leurs deppendances (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1487, 251).
 4 De contraindre ou faire contraindre à lui obeïr [au conte de Dampmartin] pour l'execution des choses et matieres devantdittes et chascune d'icelles et les dependances tous ceulx qu'il appartendra royaument et de fait par puissance et main armée, en assemblant pour ce faire noz gens de guerre de nostre ordonnance, francs archiers, et, se mestier est, les nobles et communes desditz pays où il y aura à faire, par lesquelz lui voullons et mandons en ce estre obeÿ (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 230).
 5 ...il [le duc de Nemours] avoit contendu par tous moyens à luy possibles de susciter divisions et mettre sedition ou royaulme, mesmement de faire eslever plusieurs seigneurs à l'encontre du roy, neantmoins, encores de rechief depuis les derniers traictez et appointemens à luy faitz sur les despendences desditz cas et divisions, il avoit donné conseil, ayde, support au conte d'Armignac, lequel il sçavoit et congnoissoit que par mauvais moyens il pourchassoit et procuroit la subversion du royaulme et qu'il estoit rebelle et desobeïssant au roy. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 242).
 6 ...de faire ès choses dessus dictes et en leurs circunstances et dépendances quelconques (Ch. VI, D., t.1, 1386, 75).
 7 ...pour soy imformer de la vie, renonmée, conversacion de ladite prisonniere, et aussi se elle est en rient coulpable, consentant ou chargiée, par sa confession ou autrement, des bateures faites audit Rotisseur, avec les circonstances et dependences dudit fait (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 256).
 8 [Le chancelier du roi de France :] Touchant Lucembourg, qui est le second point, le roy aultresfoiz et par cy devant a signifié et fait asavoir a monseigneur de Bourgoingne le droit et l'interest qu'il avoit sur le pays de Lucembourg, la ville et les dependences (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 301).
 9 ...et auparavant, dès le temps dudit roy Charles, il achetta les terres et seigneuries de Saint-Fergeau, Saint-Morise sur l'Averon, Champignelles, leurs appartenances et despendencez, pour la somme de vingt quatre mil escus, qu'il paya contens dès l'an mil IIIIcLVI. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 205).
 10 Et encor fays protestation que se je n'avoye bien esclarcy et specifié les chosez contenues en ce present denombrement, contenant huit peaulx de parchemin joinctes, collées et assambléez l'une a l'autre, avec signéez en chascune de sept joincturez de Jehan Flory, juré royal ou bailliage de Vermendois, de lez esclarcir, specifier et denommer plus au long par toutes voyez et manieres dehuez et raisonnables. De tous lesquelz fiefz, hommages et adveux contenus en ce present denombrement avec les deppendences d'iceulx, esquelz suy tenus pour ma dicte conté, j'en prometz au roy mon très redoubté et souverain seigneur foy, honneur et service selon les quantitez et valeurs de ma dicte conté et appartenances d'icelle. (Comté Porcien R., 1459, 324).
 11 Et, pour ce que ancores n'en avoient riens fait ne ordené, et la dicte Martine avoit a aler en pelerinage a monseigneur saint Jaques en Galice et ne savoit de son retour mes que a la volenté de Dieu, elle, confiant du sens, loyauté et diligence dudit Jehan Voisin, son mari, voult, acorda et expressement consenti que durant le temps de son voyage son dit mari la puisse fonder et ordener de et sur touz leurs biens communs, quiex qu'il soient, par la meillieur voie et maniere que il pourra muex estre fait, et de ce charga desmaintenant sa conscience, en le constituant quant a ce et quant aus appartenances, dependances et acomplissement de ce son procureur et certain et especial messagé sanz aucun rappel. (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1361, 248).
 12 Coustume est en Bourgoingne que, se deux parties plaidient par devant quelconque juge que ce soit, et l'un se fondoit par procureur et il y soit receu comme procureur une foiz, qu'il puisse apparoir par actes ou autrement, la partie qui receu l'a ne le puet refuser ne impuner en toute la cause ne ses despendences. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 126).
 13 Des choses dessus dictes et chascunes d'icelles et dépendances faire et acomplir, vous donnons et à chascun de vous et à vos commis et députez en ceste partie, plein povoir et commission. (Ch. VI, D., t.1, 1381, 11).
 14 ...les dessus touchiez trois arbitres aucunesfoiz, (...) se trouveront en grant perplexite pour la difficulte de la cause ou des deppendences d'icelle (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 495).
 15 ...la Court a ordonné et commandé audit prevost que sur ledit cas venu à sa cognoissance et les dependances sans aucune difficulté il face ou face faire information (BAYE, I, 1400-1410, 221).
 16 ...et feust l'execucion d'icellui soubzmise à la Court de ceans, à laquelle appartient la congnoissance de l'execucion d'icellui testament et des dependances (FAUQ., II, 1421-1430, 265).
 17 Et ou seurplus feront et besoigneront es choses dessusdictes et leurs deppendences tout ainsy qu'ilz verront à faire pour le mieulx, au bien, prouffit et honneur du Roy nostredit souverain seigneur. (Ecorch. Ch. VII, T., 1447, 157-158).
 18 ...nous avons ordonné envoier audit lieu du Pont-de-l'Arche (...) notables ambaxeurs, bien à plain instruiz de nostre voulenté, et qui de par nous auront bon et ample povoir pour besongner avec les vostres, tant sur le fait desdiz attemptas et des fruiz desdictes eglises, leurs circunstances et deppendances, que en ladicte matière principale de paix. (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1449, 215).
DMF 2020Robert Martin
Fermer la fenêtre