C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉMONTRANCE     
FEW III demonstrare
DEMONSTRANCE, subst. fém.
[T-L : demostrance ; GD : demonstrance ; AND : demustrance ; DÉCT : demostrance ; FEW III, 38a : demonstrare]

A. -

"Fait de montrer, de se montrer"

 

1.

Faire demonstrance de + inf.. "Faire mine de" : ...tousjours tenant sa pale au poing et faisant demonstrance de vouloir batre et fraper icelluy Martin. (Doc. Poitou G., t.11, 1467, 99).

 

-

Péj. "Fait de montrer avec ostentation, étalage" : Maiz aucunes vieilles, qui sont rusees, et font les sages et faingnent grant amour par demonstrance de grant service de leur cuer, sans autre chose (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 103).

 

2.

"Fait de se montrer, apparition" : Mercy vous cry tres hunblement Si j'ay mespris aucunement, En louant vostre grant puissance Et la tres belle demonstrance Que j'ay veue quant je dormoye. (Pac. Job M., c.1448-1478, 241). Esse ung esperit ou ung fantosme Qui nous fait ceste demonstrance ? Il a proprement la semblance De nostre chier maistre Jhesus. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 415).

 

-

[D'un phénomène céleste] : Grant merville eut la saige dame quant elle vey celle demonstrance [la fumée jetée par une comète qui prend des formes variées], dont ne cessa en grant piece de regarder. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 519). A qoy respond le livre que ung appellé Prometheüs, qui moult savoit, composé avoit de terre et d'eaue ung image à la semblance de Dieu, (...) et (...), pour donner à la dite ymage esperit de vie il avoit ravy du charryot du soleil une faille ["torche"], ou demonstrance luysant en enflammée, dont icelle ymage fut animée (Ovide mor. B., 1466-1467, 46). Seront aussi rememorées les predicions et prenosticacions de iceulx, faictes tant sur les revolucions des ans et des nativités et autres parties de astrologie, comme aussi grandes conjunctions, moyennes et myneures, et sur les significacions et desmonstrances de la pluspart des commectes et autres espesses de notables estoilles et des esclipses (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 10 r°).

 

-

"Apparence" : En voz parlers et en voz contenances Devez monstrer votre doulce doctrine.Se vous estez de belles demonstrances, Descouvrez lors ung peu de celle poictrine (MICHAULT, Doctr. temps prés. W., 1466, 60). ...ung portail de pierre marbrine ediffié en sumpteuse demonstrance et ancienne fait par artifice d'estrange menuyserie (SAINT-GELAIS, Séj. honn. J., c.1490-1495, 237).

 

-

[Sens concret] "Signe, marque (sur la robe d'un cheval)" : ...Le rouen roux, ce bon et precïeulx, Avec petit de noire demonstrance, Le hanyr gros, haultain et furïeulx : Fier et puissant, c'est pour ung roy de France. (Au grey d'amours F.-H., c.1400-1500, 273).

B. -

"Preuve, signe, démonstration" : Et sachiés, quant il espery, Une fourdre ou païs cheÿ Si fort que la terre est croullée ; Monlt fut la gent espouentée. Par tout le païs sa mort seurent A la demonstrance qu'ilz eurent. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 176). Nous voulons que se leurs varlez ou leurs gens mouchoient ou destournoient (...) les biens de leurs maistres que (...) eulz praingnent les corps d'iceulz ou de celui dont ainsi dénunciacion ou demonstrance leur seroit faite et les tiengnent en prison (Commerce marit. Rouen F., Pièces justif., 1341, 107). Ne sorent que signefiot Le songe cil qui le songierent, Mais durement s'en mervillierent, Et dient que c'est demoustrance D'aucune grant signefiance Qui devoit ou monde avenir. (MACH., F. am., c.1361, 238). Et, en ce cas, avant que la chose soit faitte et aconplie, elle est appellee sort ; mez aprés qu'elle est aconplie et parfaitte, c'est une demonstrante [l. demonstrance] de la volanté dyvine. (Songe verg. S., t.1, 1378, 386). ...entendement est abit des principes premiers des demoustrances (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 10). ...par lequel fin compte apparoissoit qu'il estoit deu à mondit seigneur, défendeur, par l'arrest d'icelluy, la somme de 1.213 l. t. en ce non comprise la pension dudit seigneur, deffendeur, de 1.500 frans pour l'année commençant en octobre mil CCCC cinquante cinq, laquelle luy demouroit entière, qui est clère démonstrance que mondit seigneur le conte deffendeur luy eust esté tenu en aucune somme. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 585). LE LARRON RESSUSCITÉ. Or fault il que la demonstrance De mon cas villain et orrible Et le lieu de ma residence Soit sceu, las, qui est trop terrible ! (LA VIGNE, S.M., 1496, 428).

 

-

En partic. "Démonstration, manifestation (de Dieu), prodige" : Nous avons veu de pluseurs et en pluseurs que pour demonstrance de miracle quelconque ilz n'ont point esté faiz meilleurs mais plus parvers et obstinez en leurs mauvaises voulentez et foles creances et faulsetez (GERS., P. Paul, a.1394, 497). Et tu celestiel Ysaïe qui en la loy de Moyse eubz esperit crestien et sembles mieux escripveur d'Evangile que annunciateur de prophecie, descripsis clerement ceste demonstrance en la persecution que tu predisis sur Egypte (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 79). ... et le sceptre de Juda transferé en autruy seigneurie, qui par les visions de leurs mesmez prophetes est clere demonstrance que Messyas est venu. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 107). Aprés, quant il vint a les oindre selon la coustume de la sainte cresme, que nul ne l'apporta incontinent, par le plaisir de Dieu et demonstrance miraculeuse, tous estans en ce passaige, d'un moment et subitement va descendre du Ciel une collombe resplandissant (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 10).

 

.

[Épreuve judiciaire] Demonstrance du fer chaud. "Jugement (de Dieu) par le fer chaud" : Mais, avant qu'il fust decolé, il pria sa femme que, aprés ce qu'il seroit mort, que elle le demonstrast innocent par la demonstrance du fer chault. (BATALLIER, Lég. dorée D.-L., 1476, 1169).

 

-

[En cooccurrence avec signe] : Car ce fu chose assez commune Qu'on vit le soleil et la lune, Les estoiles, le ciel, la terre, En signefiance de guerre, De doleurs et de pestilences, Faire signes et demoustrances. (MACH., J. R. Nav., 1349, 142). Car pour verité, dist il, celui silence si obstiné et les ieux enclinez en terre et les oreilles sourdes a touz soulas et la vergoingne de regarder la lumiere sont demonstrances et signes d'un grans fais de menaces qui ist et sourt de tres parfont courage. (BERS., I, 9, c.1354-1359, 7.3, 12). ...il se leva et fit merveilleuse beaulté de temps et paisible pour quoy celle chose fut convertie en signe et demoustrance [lat. prodigium] du ciel (MAMEROT, Romuleon, Gloss. D., 1466, 5XXXV, 170d).

 

-

Donner demonstrance./Faire demonstrance. "Prouver, fournir une preuve" : Berith, mon dieu, de ta puissance, Sire, nous faiz cy demonstrance : Par ta bonté (...) Cest homme garis... (Mir. st Panth., 1364, 347). Et aussy peut on dire que les uns et les autres ont aucunefois songes et visions qui de leurs aventures telles que elles seront leur font souvent aucune demonstrance. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 36). Mais de sa sagece et puissance N'a pas fait encor demonstrance ; Or ne sçay je voir qui l'empesche. (Cycle myst. prem. mart. R., c.1430-1440, 109). CAYPHE. Aussi, a bien considerer, Il se vueult filz de Dieu le vivant Puisqu'il a semblable puissance. JHEROBOAM. Il en donne assez demonstrance A soy armer de tel vantise. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 274). ...mais plusieurs notables chevaliers estans à l'entour de sa personne luy conseilloierent de n'y point couchier par plusieurs grandes demonstrances qui luy firent... (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 198).

 

-

Faire demonstrance que. "Démontrer, prouver que" : LE JUIF. O sainct Nicolas, ta franchise Ci soit mise Et monstree la foy promise Ainsi qu'en toy ay eu fiance ! Tes miracles font demonstrance, Sans doubtance. Que [cil] qui ont en toy fiance, Recevront ta grace promise. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 130).

C. -

"Fait de démontrer, d'exposer, d'expliquer qqc." : A che s'acorde le dit d'un docteur nommé Symachus, qui dist que la demoustrance de vive vois est tres convenable aux choses que on veult faire entendre. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 52). Desquelles choses lesdiz legghers seront tenus de rendre bon et loyal compte et monstrer combien et quelles terres seroient demourees en leurs mains (...) ; lesquelx comptes avecques ladicte demonstrance, nous voulons estre rapportéz en la chambre de noz comptes a Lille (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B.-B., t.2, 1399, 411). Seigneurs en qui sens s'admesure, Sçavoir et vraye congnoissance, Par nostre simple demonstrance Et assez simplement bastie, Avez peu veoir une partie De la vie de Jhesucrist (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 266).

 

-

En partic. "Explication (opposée à qqn/qqc.), remontrance" : Et aprez vindrent devers lui deux gentilzhommes qui lui demanderent congé de faire armes, l'ung à cheval et l'autre à pié (...) Touteffoys le Jouvencel dit que (...) ce sont choses deffendues et qui ne se doivent point faire (...) Aprez ces demonstrances, les deulx gentilzhommes le requirent de conseil et d'aide (BUEIL, II, 1461-1466, 100).

 

-

Avoir demonstrance. "Apprendre"( (Éd.)) : DESESPERANCE. Se de mon nom vueulx demander, Briefment en aras demonstrance. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 291).

 

-

Donner demonstrance. "Montrer, indiquer" : Encores, se veulx soubstenir Que tu m'as donné demonstrance Du chemin que je doy tenir Tant que seray en ceste estance : (C'est le sentier de penitance Que tu donnas tout au commun :...) (Prisonn. desconf. C., c.1488-1489, 42).

 

-

Faire demonstrance de qqc. "Montrer, expliquer qqc." : Et oultre lui demandasmes où il avoit prins ledit chapperon, et pourquoi il s'estoit bouté en franchise à Saint-Severin, lequel prisonnier nous respondi que ce ne scet-il pas, et que oncques n'avoit veu ledit connestable duquel nous lui faisions demonstrance. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 16). ...Par quoy me plaist vostre devis De parolles, vostre accointance. Sy me faittes or demonstrance De vostre nom et qui vous estes (COURCY, Chem. vaill. D., 1424-1426, 8). Aprés, vous ferons desmonstrance De la dure desesperance A laquel Judas s'est donné Quant son maistre vit condempné. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 268).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Hiltrud Gerner

Fermer la fenêtre