C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CURRE     
FEW II-2 1575b currus
CURRE, subst. masc.
[T-L : curre ; GD : curre ; AND : curre1 ; FEW II-2, 1575b : currus]

A. -

"Char" : Et est aussi comme un char qui est meu par les chevaulz qui le mainent selon ce que les poëtes fignoient que .IIII. chevaux mainent le curre du soleil, fors tant que les cielz sont meuz par vertus incorporelles, comme dit est, selon verité et sanz labour, sans travail, sanz difficulté et sanz resistence. (ORESME, C.M., c.1377, 508). Et l'endemain (...) après ce que l'Empereur ot disné à Compiegne, vint en un curre, pour ce qu'il ne povoit chevauchier, à heure de vespres, à Senliz (Chron. Jean II Ch. V, D., t.2, c.1378, 202). Lundi VIIe jour Madame envoia à monsegneur de Berri à Nymes son curre et sa littiere, quar il l'avoit mandé, doubtant estre malade, ou malicieusement, afin que Madame ne alast à Marseille. (LE FÈVRE, Journ. M., c.1380-1390, 150). Et Gieffroy leur donna tout l'avoir de la tour, et ceulx wident, et mettent le jayant sur un curre tout en son estant, et le lient bien qu'il ne puet cheoir (...) et descendent la valee atout l'avoir troussé, chascun sa part. Et font admener le curre ou le jayant estoit, a VJ. beufs (ARRAS, c.1392-1393, 267). Si n'estoit pas sans cause que, pour louenge et memoire, les Rommains faisoient ymages de divers metaulx, ars et curres triumphans a ceulx qui vertueusement se portoient pour accroistre la seigneurie rommaine et augmenter le bien publique de leur cité. (CHART., Q. inv., 1422, 17).

 

-

En partic. "Voiture suspendue et couverte, richement décorée, réservée au transport des personnes" : Et, pour ce que le Roy avoit entendu qu'il estoit moult agrevé de sa goute, et ne povoit chevauchier, et le charrier li faisoit grevance, lui envoia toute nuit (...) un des curres de son corps, noblement appareillié et de chevaux blans atelé (Chron. Jean II Ch. V, D., t.2, c.1378, 204). Et par espicial la royne Verite lui presente ung riche curre royale, remply de grans misteres moralz et divins, pour aler en bataille et estre victorieulx. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 99). ...un cheval, pour mettre au cuerre de Madame Blanche [de Bretagne] (Actes Jean V Bret. B., t.2, 1407, 36). ...pour avoir, icelluy estant dernièrement en son pays de Bourgongne, paint et fait paindre à ses despens deux charios, ou courres (Comptes Lille L., t.1, 1431-1432, 262).

 

-

ASTR. Grand Curre / Petit Curre. La Grande Ourse / la Petite Ourse" : ...le maistre de la nef, a Jazon et a ses compaignons faisoit passer temps en devisant d'icelles estoilles que la gentillité rusticque ont nommee le Grant Curre et le Petit (Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, 22).

B. -

"Partie d'un chariot (probablement la caisse)" : À Estienne Beaujeu, mareschal, demourant à Dijon, pour avoir mis en euvre tout ledit fer et avoir ferré ledit chariot neuf et au surplus y avoir fait ce qu'il appartient de son mestier, sans le curre et deux coffres qui sont aux deux boux dudit chariot, pour ce, 6 livres tournois (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 503). À Jehan Muguet, rouier, (...) pour quatre roues neufves de son bois et le surplus dudit chariot neuf c'est assavoir de son mestier dans le curre et lesdiz deux coffres qui sont aux deux boux d'icellui chariot (...). À Estienne Larchier, (...) pour la reste du curre d'icellui chariot neuf lequel il a fait tout neuf en ce compris deux coffres neuf qui sont aux deux boux d'icellui chariot (...), et pour ung coffre neuf qui pour l'un des autres charioz (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 504).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre