C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTE     
FEW II-2 1492b culcita
COUTE, subst. fém.
[T-L : coute ; GD : coulte ; GDC : coute ; AND : coilte ; DÉCT : coute ; FEW II-2, 1492b : culcita]

A. -

"Couverture de lit, couette" : Coulte ne coissin n'y aray Ne tapiz pour couvrir mon corps. (Mir. Berthe, c.1373, 188). ...une ambarde, que on dist en françois une coute de matelas de soie. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 81). Li contes de Flandres entra en ce solier et se bouta, au plus bellement et souef que il pot, entre la coute et l'estrain de ce povre literon ; et là se quati et fist le petit : faire li convenoit. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 232). Et puis après mon pourveour s'en ira pour achater un lit avecque [toutz] les appourtenances ; c'est à dire un coverture, une testre (...), deux blanketes, une keulte ou une keutepoynt (Man. lang. G., 1396, 48-49). ...ledit escuïer est tenu querir et trouver à ses despens estrain pour l'usage de la chambre du roy en son hostel dudit lieu d'Oessel, et coute de dun pour le lit d'icelle chambre quant le roy y vient, et quant le roy part de sondit hostel d'Oessel, ledit escuïer doit garder icelle coute. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 49). Si ne vestent chemises, et sus langes Gisent de nuis ; n'ont pas coultes a franges Mais materas Qui sont couvers de biaulx tapis d'Arras Bien ordenés, mais ce n'est que baras, Car ilz sont durs et emplis de bourras (CHR. PIZ., Dit Poissy R., 1400, 168-169). Achat de dras d'or, de soye et de laine, de sarges, de tapisserie, couvertures, litz de plume, coultes, coissins, toilles, pennes pour fourrer, façon et estoffes de robes et autres menues choses. (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 75). ...lui ardirent une coutre, ung cossin, ung chevessie (Ecorch. Ch. VII, T., 1444, 323). ...se les ennemiz se veullent aider à faire et donner leur assault de l'engin devant dit, nommé le mouton, ceulx de dedans, ainsi que dit Vegece, y pevent remedier en la manière qui s'ensuit, c'est assavoir qu'ilz ayent coultes, matratz ou sacs pleins de fumier, larges comme coultes, et soient avallez contre le mur au droit où le tref doibt venir ferir ; et, par la molleté de la chose, les coups seront rompuz. (BUEIL, II, 1461-1466, 52).

 

-

"Couverture" : ...pour ce qu'il est de coustume que l'appellant et deffendant entrent en champ portans avec eulx toutes les armeures desquelles ilz entendent offendre l'un l'autre et eulx deffendre, partans de leurs hostelz a cheval, eulz et leurs chevaulz houssez de coutes et paremens de leurs armes (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 212).

 

.

Coute de plume : ...il commanda que couttes de plume fussent mises soubz les berceaux des enfans afin qu'ilz ne se bleçassent quant ilz cherroient. (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 378).

B. -

P. méton. DR. FÉOD. "Droit qu'a le seigneur d'exiger de ses sujets une contribution de lits et de couvertures dans certaines circonstances" : ...avoir toutes les coutes que le hault justicier doit avoir en sa justice (Trés. Reth. L., t.3, 1441, 197).

V. aussi couette
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre