C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSERVATEUR     
FEW II-2 conservare
CONSERVATEUR, subst. masc.
[T-L : conservator ; GDC : conservateur ; AND : conservator ; FEW II-2, 1066 : conservare ; TLF : V, 1385a : conservateur]

A. -

"Gardien, garant, protecteur" : Mais le prince est garde de juste et conservateur de justice et de equalité. (ORESME, E.A., c.1370, 301). Derechief en la sainte Chevalerie ou principal convent aura X chevaliers de la Chevalerie corageus et de grant magnificence et en sainte vie aprouves, qui seront appeles les X excecuteurs de justice, qui devra estre faite par le grant justicier es personnes des grans officiers de la Chevalerie deffallans, et aussi y-ceulz seront nommes les X conservateurs de la sainte regle de la Chevalerie. (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 80). Et d'autre part lez haulx hommes qui premier establirent principaultés et firent lez loys par qui le monde est gouverné furent ensemble princes et clers savans, puissans conseilliers, executeurs des loys par leur sens, et conservateurs d'icellez par leur povoir vigoreux. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 74). Sire, les princes et seigneurs De no loy et conservateurs Veullent que soyez adverty D'un fait que je vous diray cy. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 98). O Jhesus, roy de gloyre, a ceste heure je te requier que tu soyes garde de mon corps et conservateur de mon ame, car je voy bien le declin de ma vie ! (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 133). Tres haulx et tres puissans seigneurs, Vous remercy des grans honneurs Dont vous a pleu ainsi me faire Quant vous autres princes greigneurs Qui estes les conservateurs De tout nostre territoire Me vouloir faire commissaire Estre lieutenant exemplaire. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 94). Mes amis et mes bons seigneurs, (...) Vous estes mes conservateurs Et aussi mes protecteurs, Ainsi comme je puis comprandre. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 512). "Trescrestien, hault, et puissant roy, (...) pource que vous et voz predecesseurs estes conservateurs de toute royaulté et noblesse et justice, je suis venu a vous pour vous dire mon infortune, meschief et doloreuse complaincte..." (Jehan de Paris W., 1494-1495, 5). Hellas, mon Dieu, mon benoist Redempteur, Qui de ce monde estes le Protecteur, Conservateur Des elemens et de l'humain lignage (LA VIGNE, S.M., 1496, 213).

B. -

En partic.

 

1.

"Celui qui a la charge de préserver qqc., de le faire observer (des trêves, un traité de paix...)" : ...en ayant bulette ou saufconduit des conservateurs ordonnés sur l'entretenement de ce présent traictié (Doc. 1424. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4 c.1444-1453, 202). ...lesquelz infracteur ou infracteurs seront pugnis si griefment que les cas le requerront. Et seront les infractions, se aulcunes sont, reparées et remises au premier estat, par les conservateurs cy après nommez, promptement, se la chose y est disposée (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 222). Item, lesquelz conservateurs particuliers, qui ainsi seront commis pour la part du Roy et pour la part de mondit seigneur de Bourgoingne, ou leurs subrogués ou commis, s'ilz avoient legitime excusacion de non y vacquer en personne, c'est assavoir les deux de chascune marche pour les deux costez, seront tenuz d'eulx assembler chascune sepmaine le jour de mardi, (...) pour communiquer illec de toutes les plaintes et doleances qui seront survenues d'ung costé et d'aultre touchant lesdictes tresves (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 224-225). LE RECEPVEUR [d'Orléans, à Jeanne d'Arc] (...) Gardes et conservateurs, vous mercions de vostre guerre (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 658). De laquelle treve estoit conservateur Anthoine de Chabannes, conte de Dampmartin, grand maistre d'ostel de France, qui avoit esté constitué par lesditz seigneurs lieutenant general en laditte ville d'Amyens, comme povoit apparoir par lettres patentes du roy à luy envoyées, donnéez à Fontaines (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 276).

 

2.

"Celui qui est établi pour conserver les privilèges de certains corps et pour être juge de leurs différends" : ...et, sur ce, le tenoit en procès, à Angiers, par devant le conservateur des privilèges de l'Université d'Angiers (Cartul. Laval B., t.5, 1411, 54). ...N. Barré, conservateur des privileges de ladicte Université (FAUQ., I, 1417-1420, 68). ...le prevost de Paris, lors present en ladicte Chambre de Parlement, se offry, comme conservateur desdis privileges, de reparer et faire reparer tout ce qui auroit esté fait ou attempté contre yceulx privileges (FAUQ., I, 1417-1420, 304). ...si ledit gouverneur faisoit aucuns griefz ou extorcions ausdiz maistres, ouvriers, maneuvres ou servicteurs desdictes mines dont ilz se sentissent grevez, ilz en pourroient appeller par devant le bailli de Mascon, séneschal de Lyon, conservateur des privilèges des dictes mines (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 353). ...l'evesque de Luçon, pardevant le conservateur des privillèges royaulx de l'Université dudit lieu. (Doc. Poitou G., t.10, 1464, 455). SOTIE. Vostre chief, vostre conduiteur, Vo(stre) pere, vo(stre) conservateur, Des sotz de ceans, c'est le fait. (Vig. Trib., c.1480, 228). ...l'office de conservateur des privileiges roiaulx de l'université de nostre ville de Poictiers (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1489, 294).

 

Rem. Cf. Fr. Ragueau, E. de Laurière, Gloss. du dr. fr., 1969 [1704], 145b.

 

-

Juge et conservateur (d'une foire). "Celui qui est commis à la garde des privilèges et franchises d'une foire et à la connaissance des différends qui y surviennent entre marchands et autres personnes fréquentant la foire" : La vente des quatre galées a esté criée en la foire de Montignac par vertu de ma commission, ainsi qu'il appert par la relacion du juge et conservateur de la dicte foire attachée à ma dicte commission, qui est ou sac. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 184).

C. -

MÉD. Conservateur de santé. "Régime propre à maintenir la santé" : Et veult que la viande du conservateur de santé soit telle come sont les chairs car il sont de nature semblable et fort enclins de se convertir en sanc, et par especial la chair de chevreau et de viau, petis alaictans, et d'agnel d'un an. (Rég. santé corps C., 1480, 67).

 

-

[De Dieu] : Et qui est le conservateur de santé et expulseur de toute maladie de l'ame fors Dieu, qui en est recteur et medecin ? (Böece Conf. reman. C., c.1400-1500, 127).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre