C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
CONNAÎTRE
  Tri :
11 exemples
 1 Tu, Melusigne, qui es l'ainsnee et celle qui deusses estre la plus congnoissans, c'est par toy, car le scay bien, que ceste dure chartre et prison a esté donnee a ton pere, et pour ce en seras tu la premiere punie. (ARRAS, c.1392-1393, 12).
 2 Que diras tu de tes congnoissans acointes, que tu as servis comme tes amys, fors que nom d'amy a esté commun a eulx et a toy, maiz l'amitié t'est a toy seul demouree. Toutesvoyes veult la loy d'amitié que son emolument soit reciproque, et doit retourner a celui dont il vient par egal gratitude. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 9).
 3 ...comme ledit suppliant soit homme de bien et d'estat doulx et paisible, et tousjours s'est gouverné et vesqu et conversé doulcement et paisiblement entre ses congnoissans, sans ce que jamais il fist chose qui fust digne de reprehension (Doc. Poitou G., t.10, 1459, 104).
 4 Cestui predist par la science des estoilles plusieurs choses que puis advinrent aux Romains ; à cause de quoy il acquist memoire perpetuelle entre ses congnoissans. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 30 v°).
 5 Jehan Hardoye et Lambert Blequebert, tous barbiers jurez dudit mestier, expers et congnoissans oudit mestier. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 491).
 6 ...plusieurs personnes, tant tixerrans, cordouenniers, laboureurs, vignerons, come autres de divers estaz et mestiers, povres gens et non congnoissans en ce, se sont entremis et entremettent chacun jour dudit fait de courretage de chevaulx, en quoy pluseurs personnes, tant gens d'eglise, nobles, comme bourgeois et laboureurs, en ont esté et sont souvent trompez, deceuz et abusez par la faulte et coulpe d'iceulx courretiers (Paris domin. angl. L., 1424, 123).
 7 Et en ce devez bien adviser et avoir l'oppinion de gens ad ce congnoissans (JUV. URS., Aud. illos, 1432, 34).
 8 Des perilz de mer saichent les destours et voyes et aussi les adresses de tous les portz et passaiges, et bien soient congnoissans en la carte et ès signes et estoilles du ciel où mariniers prennent leur regart et qui les adressent. (BUEIL, II, 1461-1466, 55).
 9 Ainsi se meut question, comme à present, contre les astrologiens, mais il leur monstra bien qu'ilz estoient asnes et ebethés, et plus que ignorans et non congnoissans en lettres. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 125 v°).
 10 ...neantmoins, pour ce que l'en vous a rapporté que vous avés ce fait par faulces et malvaises inductions et seductions d'aucuns, et dont depuis congnoissans la faulte par vous faicte avez esté et estes desplaisans, nous, ayans pitié et compassion du pouvre peuple de nostreditte ville et desirans eschever tant que possible est tous inconveniens, avons voulu differer de plus avant y proceder jusques à ce que aurons fait parler à vous aucuns noz conseilliers (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 266).
 11 Appoincté que les buefs seront prisiez et estimez par gens expers et congnoissans (FAUQ., II, 1421-1430, 54).
DMF 2020Robert Martin
 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre