C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONFERMER     
FEW II-2 confirmare
CONFERMER, verbe
[T-L : confermer ; GD : confermer ; GDC : confermer ; AND : confermer ; FEW II-2, 1036a : confirmare]

A. -

"Renforcer, conforter, affermir ; ratifier"

 

1.

Empl. trans.

 

a)

"Affermir (une chose concr.)" : Cest unguent conferme la peau et la consolide et multiplie les cheveulx si non que la peau fust endursie et caleuse car en une peau caleuse par nul engin de medicine ne peult croistre cheveu (PREVOST, Cir. Guill. Salicet, 1492, I, 3).

 

b)

"Renforcer, conforter, affermir, confirmer (une chose abstr. ou bien une pers.)" : Sapience de bonne vie Se doit confermer par clergie (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 109). ..."Ou est ma dame la royne ?" Einsi est dou roy honnourée. Et elle, par voie ordenée, Selon droit et sans nuls desrois, Doit dire : "Mes sires li rois." Cil dui point de leur droit conferment Vray amité, et se defferment Les dis, les signes et les fais, Par amours dis, monstrez et fais. (MACH., D. Aler., a.1349, 349). S'en sera, se Dieu plaist, no chose confremee. (Hugues Capet Lab., c.1358, 104). Et donques pour ce que la delectacion qui est propre as operacions les conferme et accroist et les fait plus durer, et les delectacions qui leur sont estranges leur sont nuysibles, il s'ensuit et est manifeste que teles delectacions sont moult differentes. (ORESME, E.A., c.1370, 511). Aprés il met comment tele amistié est confermee. (ORESME, E.A.C., c.1370, 445). ...mais ilz [les apôtres] demenderent vostre ayde au besoing, et vous ne la deniastes pas, ainsois descendistes soudainement pour les conforter, pour les establir et confermer. (GERS., Pent., p.1389, 75). ...chasteté garde l'ame sans corrupcion et tient en netteté et conferme la renommee en bonne odeur. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 169). Les cuers afferment et amendent. Cil qui y ferme Son cuer, il le trempe et afferme, Et a mieulx souffrir le conferme, Dont il est en tous cas plus ferme Et asseuré, Rassiz de meurs et meüré, Ne trop baut ne trop espeuré, Et en bataille bien euré (CHART., L. Dames, 1416, 287). Il ne m'est besoing, pour ma raison confermer, de querir anciennes histoires du temps passé, mais nous vaille pour leçon ce que nous avons veu n'a gueres et de noz jours, et recordons a noz cueurs le fait de la maleureuse bataille d'Agincourt, dont nous avons chier comparé et encore plaignons la douloureux infortune et emportons sur nous toute celle malle mescheance (CHART., Q. inv., 1422, 34). Pour oster lez demourans de mes doubtes et confermer ma pensee en cremeur de Dieu, monstre moy, s'il te plaist, que ce que nous souffrons soit punition divine, et que on ne le doie imputer a fortune, ne aux effors de humaine puissance et de mondaine entreprinse. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 78). ...de plus belle recommença sa harengue en la fasson comme dessus, laquelle il confermoit par cent mille sermens (C.N.N., c.1456-1467, 116). ...feirent tant ses serviteurs, que les yeulx de leur maistre confermerent de tout point leur rapport touchant la dicte fille (C.N.N., c.1456-1467, 154). Et qui plus est, pour tousjours confermer, De mieulx en mieulx tenir et affermer Leur bonne paix, acord et convenance, Son fils (...) Tres bien en point de bon cueur luy bailla (LA VIGNE, V.N., p.1495, 239).

 

-

Confermer qqn en qqc. : Mais que veult dire : je sui affermée, fors que : je suis en grace confermée ? (Mir. Berthe, c.1373, 157). Saint Esperit creez aussi, Qui touz les justes enlumine Et conferme en grace divine (Mir. Clov., c.1381, 231). Mes angelz, bien avéz ovré Et pourtant vous confermeré En grace et en charité ; Jamés ne seréz dessevré De nostre divine presence, Nous le dirons en audïence. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 9). ...la corection des mauvais hoste le hardement de mal et la recongnoissance des bons est le redoublement de leurs biensfaiz, et, qui plus fort est, j'ose bien dire que celle seule vertu de recognoistre les bons qui peu voulentiers empressent et les maulvais qui se ingerent rebouter est celle qui souverainement conferme et maintient les princes en leurs seigneuries et majestez. (CHART., Q. inv., 1422, 17). Car par la grace du Saint Esperit, nous sommes nettoiéz et lavéz de noz pechiéz, conferméz en bien et separéz des choses terriennes. (Somme abr., c.1477-1481, 122).

 

-

Confermer qqn à qqc. "Renforcer qqc. (une tendance, un sentiment...) chez qqn" : ...ung très vaillant et saige consule (...) qui aloit par les citez amies des Rommains et les affermoit et confermoit a leur amour (LA SALE, Sale D., 1451, 39).

 

c)

En partic.

 

-

"Renforcer dans l'union, unir, joindre" : Pris ! Comment ? Quant en sa plaisence, Pour vraie amoureuse substance D'entre eaus deus, sans autre moien Que d'Amours qui tient le loien De quoy .II. frans cuers em pais lie, Conjoint, conferme et ralie. (MACH., D. Aler., a.1349, 264).

 

-

"Sanctionner, valider, ratifier qqc." : Si bien, que bons acors fu fais De tous delis, de tous meffais ; Et des IJ. pars fu acordé, Escript seellé et juré. Chascuns seur sa loy l'afferma Et li soudans la conferma. (MACH., P. Alex., p.1369, 222). Einsi fu la pais acordée Et dou saint pere confermée. (MACH., P. Alex., p.1369, 245). Et lui atout ses galees s'en tourna vers Chipre pour certiffier et confermer la paix (Bouciquaut L., 1406-1409, 231). ...le Roy avoit ratiffié et approuvé, ratiffioit et confermoit ce que fait et advisé avoit esté par les commis sur le fait de la police et du gouvernement de Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 237).

 

.

[Le compl. désigne une loi, une alliance, les dispositions d'un acte juridique...] "Ratifier" : Et les dis executeurs nous aient affectueusement prié et requis que en tant conme en nous estoit et conme y nous pooit touchier a cause de nostre dit fiez, le quel les frere et suer tenoient et tiennent de nous, nous la ditte admortisacion vocissions greer, loer et confermer ; sachent tuit que, en l'onneur de Dieu et de saintte Esglise, en la faveur dou service divin, bienfais et orisons qui perpetueillement seront celebrez en la ditte chappellerie, se Dieu plait, et pour cause de certain profit pecuniaire que nous en havons heu et recehu des dis executeurs, nous le dit admortissement et toutes les choses contenuez en lettres ci dessus transcriptes avons loé et approuvé, loons, greons et approuvons, ratiffions et confermons (Comté Porcien R., 1361, 165). Jason, filz Elleazar, fut environ ce temps envoyay par ceulx d'Israël devers les Romains pour confermer leurs aliances, pour ce qu'il estoit sage et grant praticien en la science des estoilles, et tant fist qu'il obtint (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 67 r°).

 

.

"Rendre (une donation antérieure) plus ferme et plus durable (par certaines dispositions)" : ...laquelle chapellenie je dote et conferme de deix libvrees de terre estevenans amorties, lesquelles deix libvrees de terre je vuis et ordonne estre assignees et assetees bien et soffisamment per mes executours deanz l'annee après mon trapassement, et ycelles estre prises et paiees chescum an sur touz mes biens adit chapellain jusques elles soient assignees et assetees bien et loïaument, en inchargeant leur consciences. (Test. Besanç. R., t.1, 1361, 427).

 

2.

Empl. pronom. Se confermer

 

a)

Se confermer à qqc. "Se conforter" : ...en considerant qu'il se veult confermer aux oeuvres de Jhesucrist (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 531).

 

b)

"S'unir, adopter fermement une position commune" : ...finablement vinrent à conclusion, et se confermerent assez doulcement lesdictes parties (ESCOUCHY, Chron. B., t.1, c.1453-14, 47).

 

-

Se confermer (à qqn). "S'unir à qqn" : Qui te peult doncquez en terre remouvoir de ta fiance, quant ton espoir est fondé es cieulx, ou pour quoy te deffiez tu de celuy en qui demeure eternellement invariable seurté, et certaineté estable. Il ne t'a pas formé par grace du ciel pour te difformer par corruption du monde ; maiz tu es reformé par lui pour toy confermer a lui. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 93).

 

c)

Se confermer à + inf. "S'attacher, se déterminer (à faire qqc.)" : Pour moy confermer et aherdre A ce qu'il a dit soustenir, Sire, il est voir (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 245).

 

3.

Part. passé en empl. adj.

 

a)

"Déclaré, fixé" : ...au lieu ou l'apostume est confermee, l'usage du froit fait les membres noirs (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 83). ...c'est signe qu'il y a pierre confermee a laquelle il n'y a remede fors que de tailler (PREVOST, Cir. Guill. Salicet, 1492, I, 47).

 

b)

"Ferme, inébranlable, résolu" : Et de tout feray relacion Du bon roy Charles, bien aymé, De vostre grant perfection Et bon voloir bien confermé Lequel (avons) [avez] eu afermé Au bon droit, comme il appartient ; Puis Dieu le vous a consommé Que james n'oublie les siens. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 501).

 

c)

"Par excellence ; qui est pleinement ce que le subst. dit qu'il est" : Il entent par malice vice confermé qui est habit oposite a vertu. (ORESME, E.A.C., c.1370, 363).

B. -

RELIG.

 

1.

"Conférer le sacrement destiné à confirmer le chrétien dans la grâce du baptême (sacrement de la confirmation)" : Ou nom de Dieu, devostement De l'onction je vous conferme En ce mistere seullement, Aussi du tressaint, sacré cresme Dont chascun est oinct au baptesme Pour vaincre du deable les tours, Affin que soyez tousjours ferme Et vray arcevesque de Tours. (LA VIGNE, S.M., 1496, 417).

 

2.

Confermer qqn roi/reine. "Oindre qqn roi/reine" : ...toutevoies ce n'est mie semblable du roy de France, lequel n'est ne confermé ne couroné par le Pape, ne n'est aucunement subject au Pape quant a la temporalité. (Songe verg. S., t.1, 1378, 169). Par ce au jour d'uy Nostre Dame fust confermee royne et dame en soy mesmez et sur soy mesmez, c'est a dire que raison fut maitresse de son corps, et le corps telement y obeit que nulle rebellion y fut trouvee (GERS., Annonc., a.1400, 231).

C. -

"Renforcer (un propos), le confirmer" : ...il [li anges] la conmença a conforter et a confermer ce dont elle doubtoit en disant : "Marie, ne te doubte pas..." (Mir. nonne, 1345, 315). NOSTRE DAME. Congié te doins de li donner Penance raisonnable et ferme, Et je li enjoing et conferme De l'acomplir. (Mir. parr., 1356, 62). Si li conterent l'ordenance Qu'orent fait en sa reverence, En li priant qu'il y meïst Son decret et qu'il le feïst Publier parmi son empire. Li roys liement, sans plus dire, Le conferma [var. confrena] et approuva... (MACH., C. ami, 1357, 37). Apres il conferme son dit par .II. raysons. (ORESME, C.M., c.1377, 164). Et ce conferme Saint Bernart disant que pour soy sauver et bien faire n'est ja besoing oster de soy delit de plaisance. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 65). La veille (...) [se] leve de haulte heure, a sa fille racompte ses nouvelles sans doubte, confermans la vision de l'autre nuyt passée. (C.N.N., c.1456-1467, 101). Item encores nulle chose composee est tout sans estre, pour quoy s'ensieut que Dieu, qui est tout, son estre n'est, ne ne puet estre composé. Et a ce confermer dist Saint Bernard : Dieu n'est pas formé, il est forme, non effect formé. (Somme abr., c.1477-1481, 148). ...et mesmement des semblables et pareilz livres que ce detracteur ignorant a voulu calumpnier à tort et sans cause, laquelle fondacion fut confermée par nostre Saint Pere le pappe, lors estant, qui sur ce octroya bulle expresse (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 3 r°). ...comme appert assez par ses vers heroïques, où il en traicte haultement, et, à bien les entendre, il [Job] conferme la partie des nativitez, mesmement l'ileg de vie et l'alcocoden, signifficateur des ans (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 26 v°).

 

-

Confermer à qqc. : ...et semblablement des faiz de guerre qui se doivent conclure et puis conduire par bon, meur et sain conseil, et a ce conferme Vegesse en son premier livre de l'Art de Chevalerie (LA SALE, J.S., 1456, 33).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre