C.N.R.S.
 
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COMPTER
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28 exemples
 1 Quant le petit Saintré fut partis de Madame, il s'en ala tantost compter son tresor (LA SALE, J.S., 1456, 61).
 2 Item, tous les macquereaulx et le haren qui seront apportez a Paris, seront venduz a compte et se le marchant qui l'achetera ne le veult compter, il aura le serement de cellui qui l'amenera s'il luy plaist, ou l'estalier qui le vendra se fera creable par sa foy de tel compte, comme il y trouvera. (Mét. corp. Paris L., t.1, 1351, 13).
 3 Mais de voz doleurs raconter Faictes bien, ainsi qu'il me semble, Et les assommer et compter Devant Amours (CH. D'ORLÉANS, Compl. C., 1433-p.1451, 273).
 4 ...Ce n'est fors que plaisant folie [Amour]. A droit compter, sans decevance, Quant un amant vient demander Confort de sa dure grevance, Que vouldoit il faire ou trouver ? Cela, je ne l'ose nommer. Au fort, il fault que je le dye : Ce qui fait le ventre lever, Ce n'est fors que plaisant folie. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 146).
 5 Pour quoy notez que cest escript Fut fait en l'an de Jhésu Crist Mil quatre cens, à droit compter, Et vignt et cinq, sans plus monter (LA HAYE, P. peste, 1426, 168).
 6 Dimenche, premier jour d'avril. Fu celebrée la solempnité de Pasques et de la resurrection Nostre Segneur pour l'an mil CCCCXXXI, à compter et commencier au temps d'icelle resurrection, I>more gallicano/I>. (FAUQ., III, 1431-1435, 10).
 7 Notez que on souloit compter XII deniers pour reffaire les chausses ou soullers de la royne, et muer chapperon en manches. Notez que de l'excez des seigneurs vient celuy des subgietz (GERS., Annonc., a.1400, 239).
 8 Perrot Le Bernois fist devant luy compter XXIIc. frans, et puis C. frans pour les frais des compaignons (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 204).
 9 À Raoul Boncompagnon (...) portant lettres de moy J. Climence à Gieffroy le Routier [prévôt et receveur d'Ennet] à Ennet, pour le faire venir compter, I quart de franc. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 447).
 10 Si fist par tout compter et paier (...) et entra en ung vaissel (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 74).
 11 À Mahiet Bougon, serviteur de mondit Seigneur, en deduction et rabat de ce qui li est et sera deu, pour cause des mises qu'il a faites et fait chascun jour, es voiages et autrement, pour les besongnes de mondit Seigneur, depuis le derrain jour d'avril l'an dessusdit IIIIxxXVI ; desquelx voyages il doit compter et rendre les parties, si comme, par certification dudit Adenin donnée le XVIIe jour de novembre et quittance dudit Mahiet donnée le IIe jour de décembre l'an dessusdit, puet apparoir : 100 fr. (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 33-34).
 12 Deniers payez sur ladite reste (...), par les dessus diz Digne et Jaques Raponde, par la manière qui s'ensuit (...). À Jehan du Croc et Gilet de Ruilly, messagiers, lesqueulx ont esté envoiez, par l'ordonnance de mondit seigneur et de son conseil, porter lettres closes à tous les receveurs de ses terres, pour yceulx faire venir compter en son hostel à Paris, du temps dont ilz avoient à compter, par deux quittances desdiz messagiers cy rendues, faisans mencion qu'ilz ont receue ladite somme de maistre Raoul Wytart (RAPONDE, Comptes La Trémoille L.T., 1396-1406, 141).
 13 Qui tousjours fait son compte D'amasser a sa poste, Et ne veult rendre compte De ce que a aultuy oste, Se justice est decoste, Payer lui fait les drois : Qui compte sans son hoste, Il doit compter deux fois. (Prov. rimes F.M., c.1485-1490, 47).
 14 Beau sire, quant je y pense Il me semble que ces villains Ont trop beau compter sans rabatre, Car ilz ne sont jamaiz contraings [De soy] faire tüer ne batre (CHART., D. Her., p.1415, 435).
 15 Dolent et desplaisant seroye, S'a les compter je mesprenoye. (C. Riffl., c.1480-1520, 60).
 16 Prests a compter fais a plusieurs gens d'armes sous le gouvernement de mons. de Craon en la langue d'oïl sans monstre (Doc. 1352. In : Ph. Contamine, Guerre, État et société à la fin du Moy. Âge, 1972, 93.).
 17 Prés ["Prêt"] fais par Je[h]an du Cange, tresorier des guerres, aus gens d'armes qui ont à compter pour l'ost de Bouvines (Comté Champ. Brie L., t.1, c.1350, 450).
 18 Messire Jehan de Hollande (...) vouloit que les cappitaines venissent parler et compter au connestable ; et ilz seroient tous satisfait tant que bien leur devroit souffire. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 101).
 19 ...s'ilz monstroient semblant de peu tenir compte d'elles, elles monstroient tout apertement de rien y compter (C.N.N., c.1456-1467, 364).
 20 ...ilz lui dirent que oudit sachet avoit quarante pieces des choses que ilz lui avoient promises de baillier, pour mettre et faire ès puis et ès fontennes, senz le lui compter ne monstrer pour lors (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 423).
 21 ...et hurta à la temple de Doolin tellement que le sang en coula contre val (...) Et quant le roy Dannemont le vit ainsi, il lui commença à dire : "Vieillart, il vous convient maintenant compter, car vous avez trop huy beu, mais il me semble que Bussault vous escrote ["lui enlève la croute, l'écorche"] moult bien." (Doolin de Mayence V, P., a.1500, 118).
 22 Aincq femme aultre chose n'en fit : C'est leur nature, a tout compter, Que de perdre biens et gaster. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 212).
 23 Oncques femme aultrement n'en fist, C'est leur nature, a tout compter, Que de perdre biens et gaster. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 549).
 24 Ainsi te souviengne tousdis Que des faictz, vouloirs et tous dictz Te fauldra compter a ce jour : Pource n'ayme tant le sejour Du brief temps que dure ce monde Que ne faces ton ame monde. (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 39).
 25 "Bonnes gens, retraiiés vous casquns en son hostel, et dedens trois jours je vous appellerai et serai pourveus de vous rendre si bon compte, que vous en serés tout content." Il respondirent de une vois : "Nous ne volons point tant atendre, mes vieng hors de ton hostel compter a nous." (FROISS., Chron. D., p.1400, 638).
 26 ...et avoit le dit Thomas son espée toute nue en sa main, en disant : "Ribaut, il est temps de compter". Et lors le dit Audouart se revyra vers eulx, et quant il les vit ainsi revenir vers lui, il ot moult grant paour (Doc. Poitou G., t.7, 1413, 234).
 27 Lez roys sont l'instrument de la divine ordonnance ; et se tu veulx par eulx raysonner contre celui qui fist rayson, et causer a la cause de toutes causes, cerche en ton foible papier, et examine le compte de leur office ou est le deffault, et ne quier point la faulte en la parfaicte bonté qui raemple lez autrez deffaulx, ne ne demande compte ou maistre devant qui fault compter, maiz suppose sans doubter que sa science est infallible, sa providence inevitable, et sa voulenté droicturiere. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 35).
 28 Lez roys sont l'instrument de la divine ordonnance ; et se tu veulx par eulx raysonner contre celui qui fist rayson, et causer a la cause de toutes causes, cerche en ton foible papier, et examine le compte de leur office ou est le deffault, et ne quier point la faulte en la parfaicte bonté qui raemple lez autrez deffaulx, ne ne demande compte ou maistre devant qui fault compter, maiz suppose sans doubter que sa science est infallible, sa providence inevitable, et sa voulenté droicturiere. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 35).
DMF 2020Pierre Cromer
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