C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CLOISON     
FEW II-1 752 *clausio
CLOISON, subst. fém.
[T-L : cloison ; GD : cloison ; GDC : cloison ; FEW II-1, 752 : *clausio ; TLF : V, 932b : cloison]

I. -

"Ce qui entoure et délimite un espace et en interdit l'accès"

A. -

"Enceinte"

 

1.

"Enceinte fortifiée" : Ce fu cil Tarquinius qui Trouva premiere l'acoison De faire a Romme la cloison. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 208). ...et s'en alerent aus munimens des ennemis et, comme tout ensemble il les eussent assailli, si que li un emplissent les fossez et li autre esrachassent la cloison et getassent es fossez... (BERS., I, 9, c.1354-1359, 14.9, 25). Fors sont d'amis et de cloison (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 70). La place est fort et de noble cloison : Emmy l'estang ou le donjon se lance Trois tours y a de pierre et de moillon (DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 268). ...pour avoir demoly et remaçonné les deux pans de cloison qui sont sous les deux fenestres des deux pans des deux maisons des deux dernieres arches dudit pont Nostre Dame (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1449-1450, 672). ...si ladite cloaison estoit traictée le temps avenir comme elle a esté le temps passé, que cestedite ville en pou de temps elle demourroit inutille et desclose, et dès à présent est très fort démolye et déclose, tant par la rivière que ailleurs (Roi René vie L., 1459, 291). Je voy Lengres, la cité belle, Sur la haulte montagne assise. Je vois la clouson sollennelle, Je voy messeigneurs de l'Eglise. (FLAMANG, Vie Pass. st Didier C., 1482, v.2006). Jugement (...) que dit que ung homme vuelt c'on mest une bonne entre lui et ung autrez, pour tant qu'il saiche ou sa court doit aller ; et li autre dit qu'il n'ait point a embonner, pour tant que c'est outre la cloison de la ville, que en icellui lieu n'olt onque bonne. Il fut dit c'ons a bien a embonner. (Jug. maître-échev. Metz S.M.S., t.1, a.1494, [1372], 464). On fist percer murailles et cloisons (LA VIGNE, V.N., p.1495, 181).

 

-

[Dans un cont. allég.] : Le mur de ceste eglise et la cloyson est le corps qui contient l'ame. Les portes et les fenestres et verrieres sont les V sens corporelz, les yeulx, les oreilles, la bouche et autres. (GERS., Purif., 1396-1397, 63).

 

2.

P. méton. "Contribution pour entretenir les fortifications" : Au regart du billot et cloaison que Madame liève en ses terres de Vitré et Aubigné, de quoi le procureur de Rennes demande que Madame cesse de plus le lever. (Cartul. Laval B., t.3, 1452, 155). Lesdiz marchans et habitans supplient et requièrent que la cloaison levée au Pont-de-Sée et en ladite ville et quinte soit traictée et mis ordre autre qu'elle n'a esté le temps passé (Roi René vie L., 1459, 289). ...donnons et quictons (...) la somme de cent cinquante livres tournois que feu nostre oncle le Roy René de Cecille, dernier trespassé, avoit acoustumé de prandre par chacun an pour ses menus plaisirs sur les deniers de la cloaison dudit Angiers (Ordonn. rois Fr. P., t.19, 1484, 456).

 

-

[Cette contribution prélevée sur la vente du vin] : ...la ferme de la cloaison des vins dud. lieu de Rennes [cf. p. 258 : "le devoir de deux solz par pippe de vin ... ordenné pour la cloaison de nostred. ville de Rennes"] (Actes Jean V Bret. B., t.3, 1429, 246).

 

-

[Cette contribution prélevée sur la vente des draps]

 

Rem. Actes Jean V Bret. B., t.4, 1432, 16.

 

-

Avoir la fermeté et cloison (d'un lieu). "Avoir la charge du service de garde (d'un lieu) et percevoir les taxes qui reviennent au seigneur responsable de la protection (de ce lieu)" : Iten [sic] face et ordene par celx presentes mon droit, universalx et natural hoirs Jaiques, mon aymiex filz, (...) par la meniere et condition cy après escripte et devisee ; c'est assavoir lidit Jaiques panra et aura en preception et avantaige de Guillaume, mon fil et son frere, la millour forterace et telle comment li plaira, ensamble le bourg et tote la fermetey et cloison dodit luef, le millour fiés, la millour garde de priorex, et ne seront a aucune chose evaluex lidit fiés et garde de priorex es partaiges desdiz Jaiques et Guillaume, freres, mes filz [le testateur était gardien du bailliage d'Aval et gardien du comté d'Artois]. (Test. Besanç. R., t.1, 1372, 462).

 

-

En partic. "Tribut ou impôt que les anciens ducs d'Anjou ont octroyé au maire et aux échevins de la ville d'Angers, afin d'entretenir les fortifications de leur ville et du château" : Item un mandement à Jehan Bourne receveur du fait de la cloison d'Angiers, pour paier à Jehan de Vauberon eschançon du Roy, la somme de XXX frans qui lui furent promis quant il porta les novelles de la nativité du Dalphin (LE FÈVRE, Journ. M., c.1380-1390, 519).

 

3.

"Territoire, enceinte" : Avant nostre departement, La nostre intencion fut telle De mectre a mort dure et cruelle Tous les enfans de la cloison De Bethlëem et d'environ, Afin que ce roy meseureux, S'il est né, mourust avec eulx, Sans pretendre a nostre couronne [Réf. à Matth. 2, 16]. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 103).

B. -

"Clôture d'un terrain" : Se vous suppli qu'umilité Avec franchise et le cuer tendre Aiez, pour sa priere entendre, S'elle vous samble de raison : C'est qu'on face aucune cloison [var. choison], Si que ces bestes aprochier Ne le puissent plus n'arrochier, Poindre, pincier, grever, ne mordre, Et que d'elles se puist estordre (MACH., D. Lyon, 1342, 229). ...icelui exposant mena une jument en certains lieux ès quelx il avoit gerbes qui estoient siennes et charga se dicte jument, et pour passer plus aiseement, rompi un pou de cloison de bois qui estoit ou dit lieu (Doc. Poitou G., t.6, 1394, 164). ...on feroit bien une grant legende Du long parler de la chiere trés grande Qu'on nous ot fait et du lieu ou lavande Croist et rosiers A grant foison sans façon de closiers, C'est es jardins ou a maint cerisiers, Et du beau lieu qui n'est pas clos d'osiers Mais de cloison Fort et belle pour oster l'achoison Des maulx qu'on fait au monde a grant foison. (CHR. PIZ., Dit Poissy R., 1400, 177-178). Et pour ce iceulx supplians, esmeuz et courrouciez de ce que dit est, se assemblerent avec autres et alerent à un soir, après jour couchié, au pertuys ou trou d'une haye ou cloison où devoit passer ledit Phelippon, en venant à son hostel, et illecques l'assaillirent (Doc. Poitou G., t.7, 1409, 167). Et tantost après qu'il fut retourné, donna encores de grans menasses ausdiz supplians que (...) il coupperoit certaine grant quantité de arbres fructiers que lesdiz supplians et ledit feu Huguet Guynaut, leur père, avoient plantez et antez en ladicte pièce de terre, disant qu'il en vouloit faire sa clouaison à l'entour d'icelle pièce de terre (Doc. Poitou G., t.10, 1460, 235). ...et s'efforça ledit Estienne Michelet, qui estoit au dedans de ladicte terre, ladicte congnée toute tendue en son poing, comme dit est, de passer hors d'icelle pièce de terre par dessus une vieille haye ou clouaison qui estoit entre lui et eulx, pour venir contre lesdiz supplians. (Doc. Poitou G., t.10, 1460, 237). ...luy et ses coheritiers à cause de certain heritaige à eulx appartenant ont autres fois tractié et appoincté à Jehan dit Johannet, Marcial, (...) de faire certaine cloison, oultre laquelle iceulx du Solier ne seroient tenus de passer pour venir audit heritaige audit suppliant appartenant et à ses consors, sans leur congié et licence. (Doc. Poitou G., t.12, 1480, 333). Lequel Petitcru qui oyt ledit cry dist audit Paton suppliant qu'il allast aider audit James et que estoit en neccessité, ce qu'il fit, et en y allant print ung [pal] à une palice ou cloison estant en son chemin et vint à l'assemblée. (Doc. Poitou G., t.12, 1483, 598).

 

-

Faire la cloison de. "Constituer la limite de" : ...ledit exposant (...) sailli d'iceles galeries ou jardin d'iceles prisons et dudit jardin monta sur un petit mur qui fait la cloison dudit jardin et de l'ostel de nosdictes prisons, et sailli de l'autre part hors d'icelles prisons sans faire autre fraccion ou rupture d'iceles noz prisons (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1433, 266).

 

-

Estre en cloison de. "Être à l'intérieur de" : ...tout ce qui est en jardin, en clouaison des foussez environ ledit chastel ou habergement. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1411, 476).

 

-

Au fig. Ne pas avoir de cloison. "Ne pas savoir se taire" : Elle [Dalila] fist tant par ses blandices Que Sanson, comme fols et nices, De ses forces dist l'achoison. Sa bouche n'ot point de cloison, Car contre son bien respondi, Et elle en dormant le tondi. (LE FÈVRE, Leesce V.H., c.1380-1387, 49).

C. -

CONSTR. "Paroi qui limite deux endroits dans un bâtiment ou mur mitoyen" : ...de avoir en un mur ou cloison, moitoien entre euls et ledit maistre Saliot, ycelui mur ou cloison estant entre ledit petit reffretouoir et la cuisine d'icelui maistre Saliot, un tuiau de plonc par lequel une partie des eaues cheans de dessus ledit petit reffretouoir avoient et devoient avoir leur cours en descendant par ladite cuisine (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1384, 538). Item, auront encores iceuls mariés une autre place wide qui est oultre le dit estable commun et l'estable du chamberier d'icelle eglise, en la quelle place est a present le buchier des diz mariez, sicomme icelle place se comporte, tenant, d'une part, au dit estable du chamberier, et, d'autre part, au mur qui fait cloison de la court ou est la granche d'icelle eglise (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1388, 584). ...mainte maison Y vi qui de marbre ot cloison (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 52). Et avecques ce, sera tenus et promist le dit preneur, parmi ce que dit est, soustenir le dit hostel et appartenances de gros murs, poultres, planchers, couvertures, cloisons et autres choses quelconques ad ce neccessaires (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1409, 905). ...avoir reffait en la chambre messire Guillotin le contreceur et plusieurs trous de planchier et avoir abatu ung degré, une cloueson en la chambre du trésorier (Comptes Archev. Rouen J., 1437, 155). ...avoir reffait la cloueson d'entre la bouteillerie et le dresseur (Comptes Archev. Rouen J., 1437, 158). Et entre lesdiz deux appendis y avoit une cloison de bois, dont la moitié par hault estoit treillissée, tellement que chascun des deux roys povoient mettre leur bras par dedens ledit treillis. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 342). ...led. prieur feist faire, devant le grand puis de leans, neuf toises de mangoueres et repparer une partie des gros murs environ. Et pareillement furent faictes en l'enfermerie quatre toises de mangoueres, et estouppéez aucunes des huisseries, et repparéez plusieurs des murs et cloisons oud. lieu de l'enfermerie (MAUPOINT, Journ. paris. F., App., 1461, 18). A Jehan Mynière, (...) pour plusieurs pièces de boys, lonc et quarré, à faire chaslitz, doulciers, cloisons de boys, ostevans (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1478-1481, 385).

II. -

"Action de clore un compte" : Que toutes et quantes fois que ledit Maistre ira compter en la Chambre, d'aucuns termes de la laditte despense, Nous voulons que tantost après la cloison de son compte, il soit tenus de bailler les debtes descendans du terme dont il aura compté (Ordonn. rois Fr. V.B., t.12, 1390, 174). Depuis que cest present compte a esté oy et avant la cloison d'icellui, ledit receveur a apporté lettres patentes mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 218).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre