C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHASTI     
FEW II-1 471b castigare
CHASTI, subst. masc.
[T-L : chasti ; GD : chasti ; AND : chasti ; DÉCT : chasti ; FEW II-1, 471b : castigare]

A. -

"Réprimande (par avertissement ou par punition)"

 

1.

[Par avertissement]

 

a)

"Avertissement donné à qqn, mise en garde, direction morale, enseignement" : Aussi ne dois tu la puissance De Fortune, ne sa muance En ton cuer amer ne prisier, Mais haïr, fuïr, desprisier, Ne tels biens ne desire en toy. Et se tu retiens mon chastoy, Tu aras le bien sans faillir Qu'elle ne te porroit tollir. (MACH., R. Fort., c.1341, 91). Pour Dieu, ne soies variables, Mais justes, fermes et estables, Autant pour toy com contre toy, Et n'oublie pas mon chastoy, Car ç'affiert trop bien a personne Qui vuet que Dieus honneur li donne. (MACH., C. ami, 1357, 102). Or vueillez en li [cest enfant] peine mettre Par amour, frére. PREMIER MOINE. J'en feray mon pouoir, biau pére ; Je vous promet. L'ABBÉ. Pour c'en vostre chasti le met. (Mir. Theod., 1357, 117). Briefment il ne te convient pas Ne lonc sermon ne lonc castoy, Car tu as auques toute en toy Ma doctrine naturelment (Échecs amour. Koert., c.1370-1380, 227). Tel penitanche t'en faut prendre Que tout aultre y poront aprendre Exemple et castoi, je t'affi. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 125). ...Amours l'estraint Si durement qu'a cuer contraint Couvient qu'elle obeïsse a lui ; N'y vauldroit chastoy de nullui. (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 37). En ce, je suis a tort blasmee, Tenant l'usage de ma loy Que de long temps m'a ordonnee Dieu, sur tous le souverain Roy, Pour donner au monde chastoy. (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 175). Beau nyeps, vous avés tempre perdu le chastoy de pere et de mere. Sy prie au Dieu Souverain qu'il vous soit pere, et a son aide je vous seray oncle. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 199). Et encores ce parfait amoreux, a tous ceulz qui bien lui ont fait ou feroient, fust en conseillier, en chastoy, ou en dons, il ensuit tous les jours le dit de Aristote qui dit... (LA SALE, J.S., 1456, 34).

 

-

Petit chasti. "Éducation relâchée" : Or est advenu que pendant ledit temps ladicte Guille[me]te, qui petitement avoit esté et estoit endoctrinée et de petit chastoy et cremeur et de legiere voulenté et laquele par pluseurs foiz s'estoit absentée et defuie de l'ostel dudit suppliant (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1428, 85). Mais quant en ung prince la vertu et bonnes condicions precèdent les vices, il est digne de grand louenge, veu qu'ilz sont plus enclins a toutes choses voluntaires que autres hommes, tant pour la nourriture et petit chastoy qu'ilz ont eu en leurs jeunesses (COMM., I, 1489-1491, 1).

 

-

Avoir chasti sur qqn : Mais, se ta dame a volenté De complaire a aultre qu'a toy, Doibs tu blesser sa majesté ? Non, tu n'as pas sur elle castoy. (MARTIN LE FRANC, Champion dames III, F., 1440-1442, 53).

 

-

Estre en chasti à qqn. "Servir de leçon à qqn" : Ceste exemple nous donne a entendre que nous nous devons corrigier par le mal d'aurui. Si comme dit Cathon : "Le mal de ton voisin te soit en chastoy." (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 155).

 

-

Prendre chasti en qqc. "Tirer la leçon de qqc." : O bieneuree crëature, O chiere et amee facture, Quant tu verras tel couverture, Prens y chastoy ! (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 40).

 

-

Prov. Meilleur chasti n'est que de soi : Meilleur chastoy n'est que de soy. (MIÉLOT, Prov. U., 1456, 196).

 

b)

"Direction, autorité"

 

-

"Domination exercée sur soi-même, amendement" : N'atens pas tant que je publie Sentence n'entredit sur toy ; Requier mercy par bon chastoy A sainte eglise. (Mir. parr., 1356, 12). Si m'esbahis je moult de toy Quant en telz perilz sanz chastoy T'es laissié couler (Mir. parr., 1356, 53).

 

-

"Contrôle" : [P. plaisant.] Si son furon a fourragé l'ostel, il n'en peut mais, car, des adonc qu'il est par [terrier] ou duyere, il est hors de son chastoy (C.N.N., c.1456-1467, 161).

 

c)

"Règle de conduite, conduite" : Si tost que le preu Lionnel eut veu le chastoy et la franchise de la roine, il l'en prisa moult et considera bien que d'entour elle il n'isteroit que tout bon fruit (Percef. Compl. R., c.1450 [c.1340], 10).

 

d)

"Réprimande, reproche" : Se tu fais aucune sotie Et uns povres homs te chastie, Pour Dieu ! pren en gré son chastoy Tout aussi bien comme d'un roy, Et tien que de cuer t'amera, Quant en secret te blasmera. (MACH., C. ami, 1357, 127). ...la dicte fille qui rienz ne prisoit les chastiz, corrections et bons enseignemens par son dit pere à elle donnez, voulant tousjours acomplir ses voulentez et propos, et perseverer en son mauvaiz commencement, au desceu de son dit pere et senz aucune cause raisonnable, se departi de sa compaignie et de son hostel (Doc. Poitou G., t.6, 1391, 45).

 

2.

[Par punition] "Punition, châtiment" : ...puis le batez tant que tache N'ait sur son corps blanche ne vert, Mais que tout soit de sanc couvert Pour son chasti. (Mir. st Val., c.1367, 160). Et combien que au pape de Romme appartient seulement le chasti et reprehension des prelaz et clergie de ton royaume de Gaule, toutesfois pource que tu es champion de l'eglise et as la cure publique du peuple gallican, (...) il est expedient que de ta part tu [le roi] faces ton devoir (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 311). ...un nommé Colin Cartau du dit lieu se courrouça à sa femme et la bati, et pour ce que ycelui Cartau blamoit sa dicte femme, elle sailli hors de la maison toute deschevelée et egraffiné son visage ; lequel Savary dist au dit Cartau que ce n'estoit pas bien fait de batre sa femme, pour ce qu'elle estoit vielle et ancienne et que en elle ne se povoit mettre nul chati. (Doc. Poitou G., t.6, 1398, 318). Par Boreas qui fit la glace, Vous en mourés et toy et toy, Ains que jamais vuidiés de place, Par terrible et hideux chastoy. (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 156).

 

-

"Sanction injustifiée" : Pour l'extremite doncques au propoz du chasty du peuple et cruaulte de la dicte chevalerie, sans la lesion de la foy et de la charite qui s'ensuivent, en adviennent de grans inconveniens qui en grant temps ne seroient pas reparez. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 529). Jamais plus roy ne se fera [Jésus] : Trop aspre chastoy en rapporte. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 308).

B. -

En partic. "Réprimande, correction par une autorité judiciaire" : Item, quant à l'article de envoiier gens em prison à requeste d'eschevins, pour cause de castoy ou aultrement, pour aucun caz dont Madame ne puist avoir proufit ne amende, il seront tenus de dire le cas au bailli ou son lieutenant (Hist. dr. munic. E., t.1, 1379,,, 401).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin / Pierre Cromer

Fermer la fenêtre