C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CES     
FEW II-1 cessare
CES, subst. masc.
[T-L : ces ; GD : ces1 ; FEW II-1, 615b : cessare]

A. -

"Cesse, fin"

 

-

Mettre (le) ces à/en qqc. "Mettre fin à qqc., interrompre qqc." : Et s'en moi se sont espani Aucun villain visce, pas n'i Voel arester, mais mettre y ces Et principaument pour ycés Fourfaitures a coron traire. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 229). ...lesdiz bourgmaistres et eschevins, qui ne povoient plus dissimuler les empeschemens desraisonnables dessusdiz, eussent jugié et mis le cés en ladicte loy du terrouer du Franc (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B., t.1, 1393, 571). Si advint que ces Barbarins en leur venir, cuidans espouenter les crestiens en leur multitude, par trois jours routiers livrerent assault incessamment a ceulx de dedans, sans y mettre ne cés ne repoz (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 77).

B. -

En partic. DR. CANON "Interdit, censure ecclésiastique qui suspend pour un temps l'office divin et l'administration des sacrements dans un lieu" : ...il [l'archevêque de Reims] tient mesdis officiers excommuniiés et madicte conté en cés et interdit, non obstant certain arrest rendu et prononchiet de piechà en vostre Parlement (Trés. Reth. S.L., t.2, 1373, 200). ...la Court a appoincté, du consentement de l'evesque de Paris, que il relachera le cès par lui miz en l'eglise Saint Jaques de la Boucherie de Paris pour occasion de la prise du prisonnier faicte en ladicte eglise par le prevost de Paris (BAYE, I, 1400-1410, 179).

 

-

Mettre le ces. "Interdire l'office divin" : ...lez officiaux font amonester la justice seculiere qu'elle rende tel prisonnier, et se elle ne le rent sanz delay, l'en met le ces en la ville la ou il est detenus prisonnier. (Songe verg. S., t.2, 1378, 187). Et se le juge en est reffussent, ja soit ce que ce soit pour le fait de marchandise, ilz metteront tant tost le ces, ou prejudice de la chose publique et du Roy et de sez subjés. (Songe verg. S., t.2, 1378, 188).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre