C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CAPITAINE     
FEW II-1 capitaneus
CAPITAINE, subst. masc. (et fém.)
[T-L : capitaine ; GDC : capitaine ; AND : capitain ; FEW II-1, 255b-256a : capitaneus ; TLF : V, 139a : capitaine]

A. -

ART MILIT.

 

1.

"Chef d'une compagnie d'hommes d'armes dont il assure le recrutement, l'armement, la gestion administrative ; officier nommé à la tête d'une troupe d'importance variable pour une campagne militaire" : Si se departirent en pluiseurs lieus et pluiseurs compagnies, et fisent otant de chapitainnes comme de compagnies. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 74). Messire Jehan de Blaisy, chevalier, capitainne de VI chevaliers et XIIII escuiers, gens d'armes estans en la compaignie du Roy par retenue vérifiée en la Chambre des comptes, pour leurs gaiges du moys de février, l'an IIIIxx, par mandement du Roy et quittance dudit capitaine, randues en ce terme à court, la monstre veue par messire Pierre de Villiers, grant maistre d'ostel (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 127). ...le Roy devoit laissier à Paris ung de ses capitaines qui eust charge de IJc hommes d'armes et de IJc hommes de trait pour faire venir et conduire les vivres à Paris et pour defendre les marchans de violences et oppressions (FAUQ., I, 1417-1420, 186). Nul ne souloit estre dit escuier s'il ne s'estoit trouvé en fait de souveraine proesce, nul n'estoit appellé aux gaiges d'omme d'armes s'il n'avoit prins honnestement prisonnier de sa main ; maintenant savoir ceindre l'espee et vestir ung hauberjon suffist a faire ung nouveau capitaine. (CHART., Q. inv., 1422, 56). Emellius Paulus disoit qu'il convenoit a tous cappitaines ou chiefz de guerre estre de meurs vielles, c'est a dire attrempez. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 62). Et, pour ce que c'est le bien general de la compaignie, le cappitaine a ce povoir de mettre la compaignie à butin toutes et quantes foys qu'il voudra et à tel butin qu'il lui plaire. (BUEIL, II, 1461-1466, 216). Et si le roy eust voulu croyre les lettres que ledit grant maistre et autres capitaines luy rescripvoient, c'est assavoir que se le roy, qui estoit à Valenciennes, luy eust coppé le chemin entre ledit Valenciennes et Cambray au lieu de Bochin, lesdits capitaines le eussent enclos de leur costé, et par ce moyen il eust esté du tout deffaict. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 384).

 

-

Au fém. : ...la chapitainne de ces Flamens (...) se nommoit Clais Denneqins (FROISS., Chron. D., p.1400, 177). ...et par especial la capitainne messire Pierre de Charcasonne i fu mors (FROISS., Chron. D., p.1400, 423). ...messires Jehans de Viane, la capitainne, l'atendoit. (FROISS., Chron. D., p.1400, 842).

 

-

"Chef que se donne une bande d'aventuriers, de soldats sans solde" : ...une congregation de fourbanis de Flandres (...) avoient (...) fait .I. chapitainne qui se nommoit Clais Denneqins. (FROISS., Chron. D., p.1400, 175). Ces compaignons à l'aventure courroient en Lymosin et en Auvergne, et avoient ung escuier gascon à cappitaine (FROISS., Chron. D., p.1400, 197).

 

2.

"Chef militaire chargé de garder et de défendre une ville ou une place forte" : Dudit Jehan de Creppon, que receut Ferrando d'Ayenz pour le temps quil [l. qu'il] estoit connestable de Cherebourg ou nom des cappitaines dudit lieu de Cherebourg (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 57). Le herault vint aux barrieres et trouva le cappitaine et la garde de la ville qui s'appeloit Alphons de Sorie. Il li dist : "Cappitaine, cy ung petit en sus est le mareschal de l'ost monseigneur de Lancastre, qui m'envoie icy, et parleroit volentiers à vous." (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 315). Or (...) vous diray du cappitaine de la ville, qui moult bien advisa l'ost et le maintieng des gens, qui moult le prisa en son cuer, et bien dist que c'estoient gens de fait et de grant emprise, quant si pou de gent emprenoient a contrester contre l'effort du soudant qui avoit plus de cent mille Sarrasins. (ARRAS, c.1392-1393, 92). Qant li contes Derbi ot pris la sasine et posession de Bregerach et l'onmage et feauté des honmes de la ville, et il i ot renouvellé officiiers et mis capitainne de par le roi d'Engleterre, car il avoit poissance et conmission de ce faire, il se departi de la en grant arroi et bonne ordenance. (FROISS., Chron. D., p.1400, 606). ...ils meismes s'en retourna au Noef Chastiel sur Thin, et i institua a chapitainne le signeur de Noefville (FROISS., Chron. D., p.1400, 226). La Court (...) a ordonné que la somme de XXXIJ libvres tournois soit baillée au capitaine du chastel de Confflans (BAYE, I, 1400-1410, 350). ...messire Guillaume de Beauchamp, pour lors capitaine de Calais (Bouciquaut L., 1406-1409, 54). De messire Girart Le Costre, à cause de sa mote de molin et 11 cens de terre hors Courtray, pour la Saint Jehan CCCC et vint, en deniers paiez à Wulfart de Ghistelle, capitaine du chastel de Courtray... (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 461). ...comme avez peu scavoir, nous avons nagueres donné l'office de cappitaine de nostre ville de Reins à nostre bien amé escuier d'ecuierie, Jehan de Suzaine (Lettres Louis XI, V., t.2, 1465, 353). Dedans n'y avoit que ceulx de la ville au commencement, sauf Loyset de Balligny, qui avoit quelque peu de gens d'arrière-ban et estoit capitaine de la ville. (COMM., I, 1489-1491, 235).

 

-

[Dans un cont. métaph.] : Que faut il plus a ung cuer amoureux, Quant assiegé l'a Dangier de Tristesse, Qu'avitailler tantost sa forteresse D'assez vivres de Bon Espoir eureux ? Cappitaine face Desir Songneux Qui, nuyt et jour, fera guet sans peresse (CH. D'ORLÉANS, Chans. C., c.1415-1440, 249).

 

3.

[Titres spécifiques]

 

a)

Souverain capitaine. "Chef de guerre investi de responsabilités majeures (commandement militaire d'une région, gouvernement de plusieurs compagnies...)" : Et envoia dedens Tournay monsigneur Godemar dou Fay souverain chapitainne et regard de tout le pays là environ. (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 184). ...Guillaume de Moullon, ung bien gentil escuyer et souverain capitaine de tous, gardant Aigrenoble. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 30).

 

Rem. Ph. Contamine, Guerre, État et société à la fin du Moy. Âge, 1972, 163, 208.

 

-

[Dans des textes littéraires] "Chef suprême" : ...Et ainsy, par despit de luy [le pape], Firent Mahomet Sarrazin Leur cappitaine souverein (BOUVET, Appar. Meun A., 1398, 50). Puis lui racompta comment Zephir traveilla les Rommains ains qu'ilz se combatissent, dont leur souverain capitaine, nommé Julicés, fut tant esbahi qu'il vouloit a paine retourner. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 56).

 

b)

Capitaine general. "Commandant en chef d'une armée royale" : ...Bouciquaut (...) capitaine général des pays de Languedoc (...) fist exécuter (...) quatre desdiz compaignons (...) et les autres fist appeler à ban (Ch. VI, D., t.1, 1416, 381). ...Barthelemy Coulon estoit ordonné cappitaine general pour aler contre le Turc (Lettres Louis XI, V., t.3, 1468, 215). Aussi seroit bon que le prince fist quatre cappitaines generaulx des rerebans en son pays et a chascun baillier son quartier a qui les particuliers cappitaines respondissent (Traité politique C., c.1492-1493, 170).

 

-

[En Bourgogne] "Officier désigné, à titre exceptionnel, pour commander l'armée en l'absence du duc de Bourgogne" : À messire Jehan de Neufchastel, seigneur de Montagu et de Fontenoy en Voyge, chevalier, conseillier et chambellan de mondit seigneur, garde et cappitaine general du pays de Bourgoingne ; la somme de trois cens soixante frans sur ce qu'il lui est et sera deu à cause de ses gaiges de ladicte cappitainerie, qui sont de 80 frans par mois (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1418, 102).

 

4.

"Chef de compagnies spécialisées"

 

-

Capitaine des archers/francs-archers : ...Jehan Petit, capitaine des archiers de mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 39). Robert de Clamorgan, cappitaine des francs archiers d'Alenson (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 607). Après ces choses, ledit de Bourgongne, en perseverant toujours en ses dyableries, foles obstinacions et mauvaistiez, comme devant avoit fait, le jeudi, XIe jour de juing oudit an LXXII, envoya devant la ville de Neesle, dedens laquelle y avoit de par le roy ung nommé le Petit Picart, qui estoit capitaine de cinq cens frans archers de l'Isle de France, qui estoient dedens ladicte ville. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 269).

 

.

Capitaine general des francs-archers. "Responsable des francs-archers dans une des quatre circonscriptions militaires" : ...nostre amé et féal conseiller et chambellan Yvon Dufort, chevalier, grant veneur de France et l'un des cappitaines generaulx des francs archiers de nostre royaume (Ordonn. rois Fr. P., t.18, 1474, 47).

 

5.

Loc. prov. : L'ost qui se maine par paoureux capitaine A bon effect voit on venir a paine. (Beufves Hant. I., c.1499-1503, 322).

 

6.

MAR.

 

a)

"Officier commandant un ou plusieurs navires" : Mahieu Quiefdeville, sergent d'armes, capitaine de la barge Saint Denis, dont Thomas Orient est maistre, pour les gaiges de 200 hommes pour un moys (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 46). Mais quant le cappitaine fut en la nave, merveilles fut la bonne chiere que lui et le pattron se firent ; et aussy feismes nous tous. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 158). Sur ce partirent les cappitaines des nefz (BUEIL, II, 1461-1466, 169).

 

b)

"Officier qui commande (sous l'ordre de l'amiral) l'ensemble des navires d'une flotte" : Sachent tous que je, Danoys de Laguillon, capitaine de cheste presente armee de la mer, ay eu et recheu de Thommas Fouques, garde du cloz des galiez du roy nostre seigneur a Rouen, du commandement de noble homme et puissant monseigneur Hue Querez, chevalier, amiraut du dit seigneur, les armeurez et artilleriez qui ensievent, pour distribuer a plusieurs personnes alans avec moy en la dite armee (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1336, 11). Carle Geny, capitaine des galees des Veniciens (Bouciquaut L., 1404, 280).

 

c)

Capitaine general de la mer et des rivieres. "Officier responsable de toutes les flottes du royaume" : Apparaulx de gallees bailliés et livrés a Jehan Tartarin, patron de la gallee Saint-Victor qui est du roy nostre seigneur, le marquedi 8e jour de may 1359, et cappitaine general de la mer et des rivieres du dit royaume (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1359, 148).

B. -

P. ext.

 

-

"Chef militaire, considéré comme participant au gouvernement d'un pays" : Par quoy il emmena avec lui treshonnorablement tous les roys et prefectz du païs ; et au peuple qui demoura il donna cappitaines qui estoient populaires, pour eulx gouverner. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 58). ...mais les princes, les seigneurs et les cappitaines, qui ont les citez et les grans peuples en gouvernement, ont charge pollitique ; car "poliz" en grec vault autant à dire que pluralité et "icos", gardien, qui est à dire gardien de pluralité. (BUEIL, I , 1461-1466, 16).

 

-

"Chef (non militaire)" : DIEU. Mes anges, voicy vostre sire [Jésus], Vostre roy, vostre capitaine Qui d'une region loingtaine Au jourduy vous est reverty. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1027).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre