C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BRIGUE     
FEW Ø, ital. briga
BRIGUE, subst. fém.
[T-L : brigue ; GDC : brigue ; FEW, Ø ital. briga ; TLF : IV, 960a : brigue]

"Manoeuvre secrète pour obtenir un avantage, intrigue" : ...pour oster les dissencions et brigues, qui pourroient estre entre les dite dame et enfanz, d'une partie, et les autres enfanz au dit chevalier, d'autre, sur les parties et divisions de la terre au dit chevalier, sauf et retenu son usufruit ès dites choses (Doc. Poitou G., t.2, 1334, 111). Et que me feust il advenu fors que trebuschier en nouvelles brigues et nouviaux plaix si la corneille qui chanta sur le chesne a ma senestre ne le m'eust enseignié et avisé ? (FOUL., Policrat. B., I, 1372, 125). Il n'y convient brigues ne sors : Ilz [les vêtements de Jésus] sont tous miens selon raison. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 341). L'un a l'aultre desplaist, non cuydant ce, Et, pour ce, brigue S'ensuyt entr'eulx et chascun faict sa ligue. (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 85). Le roy respondoit que c'estoit le duc de Guyenne, son frère, qui vouloit eslargir ses limites et qui commançoit toutes ces brigues (COMM., I, 1489-1491, 223).

 

-

Entreprendre la brigue pour qqc. "Manoeuvrer en vue de qqc." : Entreprenez la brique et la meslee Pour expulser celle gent interdicte (LA VIGNE, Ress. chrest. B., App., 1495, 183).

 

-

Prendre la brigue pour qqn. "Se mettre en quête pour qqn" : FLATERIE. Nous empourtons le meilleur meuble Qui soit en toute sa maison. ENVIE. Je escoutoye se Bon Renon Prandroit point la brigue pour luy. PLUSEURS. A ! par le sanc bieu, sy hardy ? Encore n' est il pas sy beste. (Pouvre peuple H., c.1450-1492, 194).

REM. Empr. à l'ital. briga "lutte, querelle".
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre