C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BASTE1          BASTE2     
FEW I *bastare
BASTE, subst. fém.
[GD : baste2 ; FEW I, 277a : *bastare]

"Tromperie, ruse"

 

-

Donner la baste

 

.

"Jouer un mauvais tour" : Trois jours aprèz son entrée, il s'encquist de ceulx qui lui avoyent esté les plus contraires en Arras durant le siège. Pierrechon du Chastel fut accusé par aucuns envieux qui lui donnèrent la baste, se lui fit trenchier la teste ensamble à ung arbalestrier de la ville (MOLINET, Chron. D.J., t.1, 1474-1506, 190).

 

.

"Donner le change" : Quand la baterie fort espoantable fut comme cessée, les ennemis preparoient l'assault et, pour donner la baste, decepvoir et separer les assiegéz qui se tenoyent au lieu de ladite batterie, attendant l'aventure que Dieu leur vouldroit donner, une grosse bende d'iceulx se tira en aultre quartier, faindant volloir assaillir la ville, se devalèrent ès fosséz, firent sonner à l'assault (MOLINET, Chron. D.J., t.2, 1474-1506, 149).

 

-

Avoir la baste. "Être joué" : Tigres, griffons, pantheres, ours, liepars Et chiens de parcz ont peur d'avoir la baste, Voyant du cerf les cervotins espars En plusseurs pars, mais singes, loups, regnars Et minonnars, affin qu'on ne les batte, Luy tendent patte [au lion], autre l'acolle et flatte (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 279).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre