C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AVIRONNER1          AVIRONNER2     
FEW XIV vibrare
AVIRONNER, verbe
[T-L : avironer ; GD : avironer1 ; AND : enviruner ; DÉCT : avironer ; FEW XIV, 389a : vibrare]

I. -

Empl. trans.

A. -

"Entourer (de)"

 

1.

"Entourer, environner"

 

-

[Sujet plur.] : Belle fut sa compaignie, car d'une part l'avironnoit sa seur Sapience et Verité, Prudence et Entendement, Conseil et Foy - Virtutes intellectuales -, d'autre part Force, Continence... (GERS., Concept., 1401, 393).

 

.

"Encercler" : Quant les Sarrasins apperceurent si grant navire venir vers eulx, si ne scorent que penser, car jamais n'eussent cuidié que telle puissance de crestiens feussent si prez de la. Et toutes foiz se mettent en arroy en reculant. Mais nos galees les vont avironnant tout entour, et commencent a faire getter leurs canons moult horriblement d'un costé et d'autre. (ARRAS, c.1392-1393, 89). ..[le] nepveu du cappitaine (...) voit l'ost des Sarrasins, ou il voit grant clarté de feux qui sont par les logeiz, et appercoit la cité si advironnee de Sarrasins qu'il ne scet quelle part traire pour entrer en la ville (ARRAS, c.1392-1393, 95). Dont fist cilx Agrappars tant de gens assambler Que Babilone fist otour avironner (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 109). Car quant Cornelius par male fortune se combatoit contre Hanibal au fleuve que on dist Tissinum, il fust moult avironnez de ses ennemys et très griefment navré. (LA SALE, Sale D., 1451, 151). Quant Jason se vey ainsy avironné de ces traytres et se senty chargié a tous lez, il fu tout esbahy. (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 233).

 

.

Au fig. "Environner, assaillir" : Les griefves doleurs de la mort M'ont avironné dur et fort. Et certes il dist verité Car par grant inhumanité Et par faulte d'entendement Les Juifs moult honteusement Nostre Saulveur en croix pendirent [Traduction du Psaume 17, 5] (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 155).

 

-

[Sujet "massif" (non comptable)] : L'eaue s'ensuit aprés, qui la terre avironne et deveroit aussy de toutes pars avironner quant est de la nature particuliere, se ce ne feust Nature universele qui ordonna qu'elle feust descouverte d'une part aussy comme la quarte partie de lui devers septentrion pour le salut des hommes et des bestes parfaictes, qui ne pourroient vivre ne demourer en l'eaue (...) Aprés l'eaue est l'air, qui la terre avironne et l'eaue tout autour. Et le feu est aussy aprés, qui avironne l'air de toutes pars et qui le lieu occupe jusques au ciel. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 3).

 

2.

Avironner qqn / qqc. de / par. "Entourer complètement qqn ou qqc. de" : ...excepté le corps du herbergement du dit priouré et des vergiers, des places, des courtilz, des vignes, des prez et des hayes, des ouseraies et des viviers, si comme ilz ont été monstrez et avironnez par les mètes et par les bournes (Cartul. Laval B., t.2, 1332, 170). ...1 hennap greneté, esmaillié, assis sur un trépié, d'un chastel avironné de 3 sergens d'armes (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 170). ...Grant erre Fu Susanne la amenee, De tous costez avironnee [var. enuironnee] De ses parens, de ses amis, A ses deus mortels anemis, Et aussi devant tout le pueple. (MACH., C. ami, 1357, 8). Et en brief temps fu faitte la forteresse, non pas une, mais deux fortes places, avant que on peust venir au dongon. Et sachiez que toutes les trois sont advironnees de fortes tours machicolees, et les voutes des tours tournees a ogives, et les murs haulx et bien crenellez. (ARRAS, c.1392-1393, 46). Et avoit une tour grosse, a trois lieues prez, que Julius Cesar fist faire. Et l'appelloit l'en pour lors la Tour Aigle, pour ce que Julius portoit l'aigle en sa banniere, comme empereur. Celle tour fist la dame avironner de grosses tours et de fors murs, et le fist nommer le Chastel Aiglon. (ARRAS, c.1392-1393, 79). ...tu [la France] as laissé les veufves vuidez, et as debrisé les pupilles, et pour ce tu es avironnee de lyens (JUV. URS., Loquar, 1440, 427). ...et au front estoit un tres riche affiquet d'un tres gros dyament avironné de trois gros balais et de trois grosses perles de IIIJ caras (LA SALE, J.S., 1456, 153). ...il estoit tant avironné de peuple qu'il ne savoit au quel entendre. (C.N.N., c.1456-1467, 468). Adoncq se mirent à chemin et chevaucherent jusques à ung petit champ, qui estoit advironné de buissons, hors de tous chemins et de tous passaiges ; et là se trouverent XXV chevaulx... (BUEIL, I, 1461-1466, 65). "Dieu te corone", c'est a dire advironne en coronant, "de la corone de grace et de misericorde" (Somme abr., c.1477-1481, 179). Ung tabernacle au grant cueur [de l']eglise Fut exposé comme l'on scet la guise, Avironné de mille luminaires (LA VIGNE, V.N., p.1495, 192).

B. -

[Un espace, un pays, une contrée...] "Faire le tour de, parcourir totalement" : Et combien que ce soit chose possible que pourroit auironner ainsi tout le monde, neentmoins de mil fois lune on nadreceroit droite voie de retourner vers son pays. (MANDEVILLE, Voy. L., p.1360, 334). ...en .III. manieres se puet avoir par mouvement un corps ou regart du centre ou du milieu du monde, c'est a savoir en approchant et en esloingnant et en avironnant. (ORESME, C.M., c.1377, 62). Nous sommes cy envoiez pour vous aidier. Lors desvoleppent le cuir en un luissel et le portent ou fons de la valee, au plus prez du rochier que ilz porent ; et y fichent un pel fort et gros, et puis y lient l'un des boux du cuir, et avoit ly uns un grant fais de paulx qu'il fichoit de lieu en lieu en avironnant le rochier ainsi qu'il trouvoit la trenché faicte ; et ly autres le suivoit en attachant le cuir aux paulx. Et en ce party avironnerent la montaigne, et, quant ilz revindrent au premier pel, il y ot grant foison de cuir de remenant, que ilz tirerent contreval la valee. (ARRAS, c.1392-1393, 34). ...auons si endroit mis aucunes choses, touchans ses marches, extraites d'un liure que fit vng frere mandeant, qui auironna iceluy pais (BÉTHENCOURT, Canarien G., c.1490, 87).

 

-

Avironner qqc. trois tours. "Faire trois fois le tour de qqc." : Et tant ala qu'elle [Mélusine transformée en serpent] vint a Lusegnen, et l'avironna trois tours, et crioit moult piteusement, et se lamentoit de voix femmenine (ARRAS, c.1392-1393, 260).

C. -

P. ext.

 

1.

[D'un lieu] "Contenir, circonscrire" : Se on le considere par comparoison au lieu, il est incirconscriptible, c'est a dire que nul lieu le puet contenir ne avironner. Comme dist Saint Ambroise : "La trinité n'a chose aucune qui le adevance par certaine determination, ne aucune chose qui le avironne tout autour par maniere d'un cercle, ne aucune chose qui soit determinee par mesure." (Somme abr., c.1477-1481, 131).

 

2.

[D'une chose] "Couvrir partout" : Quant Zechius et les autres oyrent ces nouvelles, ilz se leverent en leur estant, tercherent leurs yeux de larmes avironnés, leverent leurs faces en hault et requirent a Appollo qu'il voulsist ouvrir les huis et les fenestres de l'arche affin qu'ilz veissent le paiis. (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 179). ...[Le roi Oethés et Jason] furent tous effroyés quant ilz regarderent premierement le corps de Peleus, mis mort sus la table tout avironné de playes, secondement les deux filles, ayans fichees es cuers les espees dont s'estoient ochises (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 224).

II. -

Part. passé en empl. adj. au plur. "Disposés en cercle, entourant qqc." : Et nous tous qui la estions avironnez, regardans la difformee face du viz, du corps, des bras, des mains, des piez que icellui homme avoit. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 149).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre