C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AVÉRER     
FEW XIV verus
AVERER, verbe
[T-L : averer ; GD : averer ; GDC : averer ; AND : averer ; FEW XIV, 331a : verus ; TLF : III, 1091b : avérer]

A. -

"Reconnaître qqc. pour vrai, pour réel ; prouver la réalité de qqc." : Mais il n'ot pas si tres noble victoire Ne tel eür Comme j'aray, se Morpheüs avoire Ce que je tieng qui sera chose voire. (MACH., F. am., c.1361, 177). ...considerées les denegacions dessus dites, adverées en après par la confession d'icellui (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 276). Et ceulx qui eschapperent s'en revindrent tout droit a leur hostel, ou ilz trouverent encores Albumasar. Sy le commencerent adonc trop fort a laidengier et a lui mettre sus qu'il leur avoit procuré le meschief et le dommage qu'ilz avoient eu pour averer ce qu'i' leur avoit dit, et le vouloient pour ce occirre. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 35). L'an mille quatre cent quarante neuf, le samedy dix-huictiesme jour d'avril, furent jugez et condamnez par la cour de parlement deux coquins et une femme coquine à estre pendus et estranglez ; et pour ce faire, furent levées deux potences de bois, pour plus manifester leur cas, qui estoit maulvaiz et dampnable, comme d'avoir crevé les deux yeulx à ung petit enfant estant lors en l'aage de deux ans ou environ, et d'avoir fait ce délict avec des espingles, qui estoit grant tyrannye ; et aussi d'estre larrons et actaints de plusieurs autres maléfices par eux avérez et recognus. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.2, c.1437-1464, 67). ...veu la différance et contrariecté dudit messire André et des tesmoings examinez en l'informacion faicte contre luy, a semblé aux dessusdiz et à moy que, pour avererer et actaindre la vérité des cas dont ledit messire André est chargié, seroit expédiant de recoller lesdiz tesmoings et de les confronter avec ledit messire André (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 548). ...je prie a Dieu (...) que la mauvaise envye qu'on a sur moy puisse icy estre averée et demonstrée (C.N.N., c.1456-1467, 383). : Si dist qu'il vouloit averer son ymaginacion. [Persuadé que sa femme le trompe, un mari revient chez lui, à l'improviste, pour constater le flagrant délit] (C.N.N., c.1456-1467, 444). ...il print furtivement une pièce de drap de gris, contenant trois aulnes ou environ et deux couvrechiez qu'il emporta oudit lieu de la Mothe et s'efforça de les vendre ; mais il ne peut trouver à qui, et fut ledit cas averé. (Doc. Poitou G., t.10, 1457, 19). Pour mieulx averer ses malices Dont il peut avoir a foison, Il soit mis en bonne prison, Par mon conseil, tres bien serré, Bien encepté et bien ferré Tant qu'il n'en saille de ce moys. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 771). Je vous prie que faictes tant que adverez le cas de ceulx qui vous ont voulu trahir jusques à la racine et que les pugnissiez si bien qu'il ne nous facent jamaiz mal. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 381).

 

-

Averer la verité de qqc. "Découvrir la vérité au sujet de qqc." : Sire, dist Remondin, grans mercis, et je croy que avant ce que je me parte de vous, je feray tant que je seray tout certain pour quel cause cilz inconveniens vint entre vostre frere et le nepveu du roy ; et ne suiz venus pour autre chose que pour en averer et savoir la verité. (ARRAS, c.1392-1393, 53).

B. -

"Réaliser, accomplir qqc." : Volentez vuet perceverer, Et vrais Desirs vuet averer A son pooir perseverance, En gardant adès reverance (MACH., D. Aler., a.1349, 331).

 

-

Averer une prophétie. "Réaliser, accomplir une prophétie" : De ses parolles divines maintenant sont lez cas commis, la paine executee, et la prophecie avoirie. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 55). Bien est avoiré sur vous le language du prophete, qui disoit : "Vous parlerés beaucoup, et il n'en sera riens ; vous conseillerés souvent, et voz conseilz seront vains, variables et dissipés ; et procederés en voz faitz comme l'aveugle qui va tastonnant a la paroy, et ne se scet a quoy affermer, ne en quel endroit il en est." (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 81). Et pourtant, mes freres en Dieu, Pour la prophecie adverer Et Dieu, nostre s[ire], honnorer, Comme chascun de vous desire, Il nous convient ung homme eslire Qui ou lieu de Judas soit mis. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1043).

C. -

"Faire savoir qqc., révéler qqc." : Chose est voire Et l'escripture si l'avoire. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 70). ...par quoy la vérité de leur entencion fut lors avérée et descouverte. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4, c.1425-1440, 57). Gracianus fut aussi environ ce temps, selon aucuns, excellant astrologien et fut lui qui advera la perverse heresie de Jehan Wicleff, Anglois et de Jehan Hus en Boheme (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 145 v°).

 

-

Averer que. "Faire savoir que" : Car il voult par prophecie averer Qu'il naisteroit une vierge sanz per, Qui fruit par fait divin conceveroit (Mir. st Val., c.1367, 171). ...il lui avoire (...) Que Troye et tout li heritages Et le royaume lui laira (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 91).

 

-

Averer si. "Savoir si" : ...pour le présent n'ay peu adverer ne savoir au vray si ledit du Bois leur devoit ou non, combien que de prime face semble apparoir par lesdiz papiers qu'il ne devoit riens (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 48).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre