C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AUGMENTER     
FEW XXV augmentare
AUGMENTER, verbe
[T-L : augmenter ; GDC : augmenter ; AND : augmenter ; FEW XXV, 875a-881b : augmentare ; TLF : III, 920b : augmenter]

I. -

Empl. trans.

A. -

Augmenter qqc.

 

1.

"Accroître quantitativement"

 

a)

[Un territoire, une ville, un empire...] "Accroître (en superficie, en nombre d'habitants)" : Il furent donquez a Rome deus roys qui acreurent et augmenterent la cité, l'un par bataille (...) l'autre par pays (BERS., I, 1, c.1354-1359, 21.6, 34). Et selonc la meniere des autres roys, ses predecesseurs, lesquelz avoient augmenté et acreu l'empire de Rome des anemis receus et transferés en la cité, il [a transferé] a Rome tout le peuple de la dicte cité de Policare. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 33.1, 57). Ceste partie de l'ost creue et augmentee, on a derechief bataillé avecquez les Sabins. Mes outre ce que l'ost des Romains estoit efforchez et creus ont li Romain usé de cautele (BERS., I, 9, c.1354-1359, 37.1, 64). ...li rois li donna la conté de Pontieu, trop grant terre, et pour ce li aucgmenta il son hiretage (FROISS., Chron. D., p.1400, 301). Item, sera tenu le roy de augmenter la seigneurie dudit duc et de ses hoirs, soit masles ou fumelles, et lui délaissier le pays de Masconnoys et de Saint Gengon, avec toutes leurs appartenances, tant fiefz, arrière-fiefz, patronnages, confiscacions, comme autrement ; l'ommage seullement au roy réservé, que ledit duc sera tenu faire en parrye. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, 1450,,, 196). Et en ce temps pareillement Francio, fils du preux Hector, exillié et dechassé de Troye, par bonne fortune tant traveilla qu'il arriva au noble et fertile pays que l'on appelle France, où il augmenta celle belle cité de Lutesse qu'il fist nommer Paris, du nom de son oncle Paris de Troyes, et fist moult de biens au pays. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 18). Car jeunesse me faisoit faire Mains abuz en mon mestier. Voulent augmenter mon repayre, Prendre ay cuidé l'autruy denier. (Pass. Auv., 1477, 119).

 

-

Augmenter qqc. de qqc.

 

.

"Agrandir (une construction) (de tel élément)" : ...ladicte loge avoit et a esté augmentée d'une souppendue (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1442, 307).

 

.

"Accroître (une garnison) (d'effectifs supplémentaires)" : ...la Court a ordonné d'envoier ladicte garnison et de l'augmenter et acroistre de plus grant nombre de gens (FAUQ., I, 1417-1420, 322).

 

-

Inf. subst. : Maiz on en peut le poiz muer Par augmenter, ou minuer, Pour l'estat et mutations Des gens et leurs complexions, Quoy fault lesser à la savance De ceulx qui ont l'expérience Et qui particulièrement Veulent ouvrer et seurement. (LA HAYE, P. peste, 1426, 143).

 

b)

[Un organisme] "Agrandir en taille, en volume" : Et aussi se un corps a possibilité d'estre augmenté ou creu et il soit mué selon ceste possiblité et en tant comme tel, il ne vendra par ce en santé, mais en excés de magnitude ou de quantité ; et semblablement de chascun corps selon ce que l'un est transmué en qualité, l'autre en quantité, l'autre selon lieu. En ceste maniere, les choses legieres sont meues en haut, et les pesans en bas. (ORESME, C.M., c.1377, 678).

 

c)

[Un bien]

 

-

"Accroître le volume, la quantité" : ...pour augmenter et accroistre les biens de la dotation et fondement de la chapelle du chasteau de Montseures, au diocèse du Mans (Cartul. Laval B., t.2, 1386, 330). Dieu des cieulx, Glorïeux, Immensible et vertueux, Vueillés mon offre accepter. De tes yeulx Curïeux, Conduy mon fait en tous lieux Pour tous mes biens augmenter. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 103).

 

-

Augmenter qqc. de prix. "Rendre le prix de qqc. plus élevé" : ...ceulx de Gand envoyèrent quérir par toutes contrées, à huit à neuf lieues à la ronde, toutes les viandes dillicieuses qu'ilz peurent finer, tellement que l'on vendoit ung petit poucin deux patards ; tant toutes denrées de bouche en estoient à ce subject etraordinairement [l. extraordinairement] renchéries et augmentées de prix. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, 1458,,, 89).

 

d)

HÉRALD. Augmenter des armes. "Ajouter des éléments aux armoiries primitives (brisures, nouvelle marque d'honneur...)" : Et ainsy fut l'escu d'argent augmenté de cincq escuchons d'azur et de recief paré de cincq besans d'argent en chacun escu, comme dit est. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 38). Ce duc de Bourgoingne augmenta ses armes de pluseurs pieces pour les seignouries qui luy succederent de son temps ; et aussy acquist la conté de Namur, la duchié de Luxembourg et la conté de Chigny ; et porta escartelé de France [et] de Bourgoingne, [et] de Brabant contre Lembourg (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 105).

 

e)

"Accroître l'intensité sonore de qqc." : Mais quant ils perceurent que c'estoit Lyonnel du Glat, aincoires augmenterent ils leurs cris plus que devant. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 37).

 

f)

En partic. [L'obj. désigne un document, un discours, un texte...]

 

-

"Ajouter des éléments (à un testament)" : [De tout ce testament, je donne faculté à Jehan de Calaiz, notaire au Châtelet] De le gloser et commenter, De le diffinir et descripre, Diminuer ou augmenter, De le canceller et perscripre De sa main, et ne sceut escripre, Interpreter et donner sens A son plaisir, meilleur ou pire, A tout cecy je m'y consens. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 140).

 

-

DR. "Compléter (tacitement) (un acte)" : Item en debvon reliefs, treiziesmes, aides et sous aides coustumières, toutes et quantes fois que les cas s'offrent et adviennent. Et retenons a plus avant augmenter et fortiffier et desclarer cest présent adveu ou dénombrement, se mestier est, et le cas le donne. En tesmoing desquelles choses, cest présent adveu, bail ou dénombrement a esté signé et scellé du saing et scel de Jehan Lecesne, seneschal de ladite seigneurie (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1478, 324).

 

-

Augmenter une confession. "Revenir sur des aveux antérieurs dans une nouvelle confession" : ...et en augmentant les confessions cy-dessus escriptes, par elle autrefois [faites], et en corrigant et clerifiant icelles (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 303).

 

.

Augmenter + inf. passé. "Revenir sur des aveux en reconnaissant avoir fait (telle chose non avouée ou niée auparavant)" : Et oultre augmenta, en sadite deposicion et confession, avoir prins et emblé, en la chambre dudit connestable, ladite demie aulne de brunete qu'il avoit exceptez en sa confession non avoir prinse ne emblée. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 22).

 

-

[Un nombre] : Et dont en augmentant le nombre de mes ans et en diminuant de corps et de vie, le coer me croit et ravive en bon espoir que Dieu, se vous le servez devotement, vous donnera grace de retourner conquerre et vengier les tors fais à vous, à l'honneur, prouffit et gloire de ceste noble vostre maison arruinée, destruicte et grevée par vos ennemis privez et estranges. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 13).

 

2.

[Avec une idée à la fois quantitative et qualitative]

 

-

"Rendre plus grand, plus fort" : Je ne vouldroye deprimer vostre puissance mais l'augmenter de mon petit povoir, et ne fay doubte que ung prince comme vous specialment peut tailler ses subgetz et lever aides en certains cas, et mesmement pour deffendre le royaume et la chose publique. (JUV. URS., Verba, 1452, 270). Le roy feït l'opposite pour augmenter son auctorité et feït abbatre lesdictes murailles et les faire au rebours (COMM., II, 1489-1491, 279).

 

.

Augmenter qqc. à qqn : Avec vous farey residence Et pour vous augmenter plaisance, Demain merveilhes vous direy. (Pass. Auv., 1477, 253).

 

-

"Rendre plus nombreux, plus intenses" : Et tant fut illecq en prieres que la nuit vint, tant qu'il devint obscur par leans ; mais pour ce qu'il desiroit sçavoir l'exposition de son songe, il augmenta aincores ses prieres et tant en pria la deesse qu'en fin il ouy une voix mout terrible qui lui dist : "Tu morras." (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 130).

 

-

"Accroître (le bien public)" : Augmenter le prouffit publique, Eschiver toute chose oblique. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 217). ...et ainsi le sage prince, sanz user de simulacion soubz vesteure fainte, certainement tourna ses meurs en tous vertueux offices, et, pour mieulx parfornir l'affection de son noble courage, desira remplir sa noble court et conseil de preudes hommes sages et expers des estas neccessaires à pollicie et ordre de bien et sagement vivre, gouverner l'estat royal et augmenter la chose publique. (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 38). ...les Rommains faisoient ymages de divers metaulx, ars et curres triumphans a ceulx qui vertueusement se portoient pour accroistre la seigneurie rommaine et augmenter le bien publique de leur cité. (CHART., Q. inv., 1422, 17). Et, com tousjours le bien publique Doit estre augmentez et premis, Et lé privé darriere mis (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 40). ...et durant ce temps fut praticqué en ladicte Grange aux Marciers une paix qui fut telle que trente six hommes du royaulme de France debvoient avoir le regard pour augmenter le bien publicque, et en estoit le Roy contant: et, à la verité, ce fut soubtivement faict au Roy pour estre quicte de celle charge, et venir à paix avec les princes de son royaulme (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 28).

 

-

"Rendre plus éclatant, rehausser (la gloire, l'honneur...)" : Plourez, dames, plourez vostre servant, Qui toudis ay mis mon cuer et m'entente, Corps et penser et desir en servant L'onneur de vous que Diex gart et augmente. (MACH., L. dames, 1377, 206). Et pour ce que j'avroie bon mestier d'acquerre loz et pris pour augmenter ma renommee, je vous proumés que Holland sera par moy envahy (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 108). Come il soit ainsy que tous les temps de ma vye de tout mon ceur ay desiré savoir les haulx fais achevés et mys a fin par les haultes proeces et vertueux corrages de noz anchiens predecesseurs, et aussy que leur glore et bonne renommee ne soit estainte et mucee mais ausmentee, ay volu transmuer ceste presente histoire de langaige ytalyen en langue franchoise (Hist. seign. Gavre S., c.1456, 1). ...de plus en plus croist sa hardiesse et s'efforce de faire entreprinses pour augmenter son loz et accroistre son couraige. (BUEIL, I, 1461-1466, 61). ...afin que la gloire et louange que jadis acquirent nos anciens prédécesseurs ne soit esteinte, mais augmentée et ramentue pour donner exemple aux nobles et vertueux hommes du temps présent, j'ay voulu mettre et escrire les hauts faits et emprises très-vaillantes qu'en son temps fit et acheva messire Jacques de Lalaing (Faits Lalaing K., c.1470, 1). Celuy qui a sur le monde puissance Et qui de tous a vraye congnoissance Veille augmenter vostre bruyt en honneur ! (LA VIGNE, S.M., 1496, 241).

 

-

P. anal. [D'une chose] "Améliorer, accroître (une capacité)" : ...reume aussi peut augmenter l'appetit en affoiblissant les membres contentifz et en faisant aliener la fumee de l'estomac (GORDON, Prat., c.1450-1500, V, 4). La chair des volatiles est facile a digerer et par especial la chair de la perdris, a cause qu'il engendre sans cler et pur, enclin de augmenter et aguiser les operations de cerveau, c'est assavoir l'entendement, les cogitations, et la memoire. (Rég. santé corps C., 1480, 72).

 

3.

[P. méton. de l'obj.]

 

a)

"Accroître l'importance de qqc." : ...nous desirons garder et entretenir vosdiz privilleges et plustost les vous augmenter et accroistre que souffrir aucune chose vous en estre distraicte ou empeschiée (Lettres Louis XI, V., t.9, 1481, 40). ...je parleray (...) de la mort d'ung roy, par lequel vie ceste hystoire en pluseurs lieux est moult augmentée (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 184).

 

-

Augmenter qqc. de qqc. "Rehausser l'importance de qqc. grâce à qqc." : Et incontinent mist en besoigne massons et aultres plusieurs ouvriers en l'esglise et le fist augmenter de service et de messes et fist bel hospital et belle esglise. (Belle Maguel. C., 1453, 48).

 

-

Augmenter qqc. en qqc. : O le premier roy de tout le monde, de tes preux et vaillans devanciers, comme du roy Charles le Grant, Charles Martel, du roy Sainct Loys, du roy Phelippes le Bel, du roy Charles le Quint et tant d'aultres roys, mesmement du roy Loys ton feu pere, que Dieu absoille, de quoy la maison de France a esté augmentee en bruyt et en honneur, dont a bonne cause la dicte maison, ensemble tous autres chrestiennes doibvent et peullent bien faire hommaige, et adorer la tumbe ou sont et reposent les os du dict defunt, et avoir pour singulieres reliques. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 297).

 

.

P. ext. "Transformer une chose en une autre, plus grande, plus forte" : Le samedi du moys d'octobre unziesme Ains que partir, disna par bon stille. Puis s'en alla au giste ce jour mesme Dedens Vigeve, belle petite ville. Pour augmenter de louenge et de fame Sa bien venue en gloire supernelle, De Ludovic et aussi de sa femme Fut recueilly en pompe solempnelle. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 184).

 

b)

"Accroître la puissance, le prestige"

 

-

[...d'un état social, d'un empire, d'une institution...] : ...ains prie chascun que il me oïe parler, par quele [voye], par quelz meurz, par quelz hommes et par quelz artificez a l'ostel et es chans, c'est en pays et en guerre, l'empire de Rome a esté acquis et augmenté jusques au temps present (BERS., I, 1, c.1354-1359, Préf. 9, 2). ...Urbains V (...) regna (...) en grant prosperité et augmenta mout l'eglise et y fist pluiseurs biens (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 79). ...le Saint Siège que sains Pières et sains Paul avoient edifiiet et augmentet. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 48). ...l'empereur Constantin (...) donna à (...) l'Eglise toutes les dismes (...) et li donna encores pluiseurs biaus dons et grandes seignouries en augmentant nostre foy et l'Eglise. (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 231). ...le grant Charles de France regnoit, qui fut si grant conquerres et qui tant augmenta saincte Xpristienneté et la noble couronne de France et fu empereur de Romme, roy de France et d'Alemaigne, et gist à Aix-la-Capelle (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 9). C'est pitié pour nous tous que la loy mescreant Y est si augmentee ou temps de maintenant (Cip. Vignevaux W., p.1400, 203). Chils rois Phelippes aucgmenta grandement l'estat roial de France et ama a faire joustes et tournois et tous esbatemens. (FROISS., Chron. D., p.1400, 181). ...c'est a dire que ung chascun doit pensser a augmenter son pais, et mesmement ceulx auxquieulx la chose publicque est baillee en gouvernement, et que par ce son honneur est augmentee (JUV. URS., Prop. I, c.1438, 292). ...après que Visance, cité de Trace, qui maintenant est dicte Constantinoble, fut empliee et augmentee par l'empereur Constantin, premier de ce nom (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 225). ...on ne doit point revocquer en doubte que l'art de bataille ne soit la meilleure chose de toutes les autres choses, par laquelle liberté est retenue, richesse est acreue, les cités sont gardées et l'empire ou royaulme est augmenté. (BUEIL, II, 1461-1466, 258). Et grande vertu et merveilleux effais estoyent compris en cestuy empereur noble, car, quant il n'estoit en guerre sur les champs pour amender les infeaulx et augmenter la foy crestienne et exaulcer le non de Dieu, il augmentoit la foy crestienne en faisans euvres divines et faisant faire les offices des saintz martirs en establissant les festes et faisant reduyre en memoyre les euvres des saintes gens pour les enssuÿr, et aussy des mauvais pour les devoir eviter. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 184). Je laisse de peur de estre trop prolix, fors que iceulx susnommez personnages augmenterent si haultement la science de astrologie que chacun tendoit à y mectre ses enfans (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 27 v°). A quoy respondy que les roys de France avoient augmenté l'Eglise et acreüe et deffendue (COMM., III, 1495-1498, 128).

 

-

[...d'une dynastie] : Quant le roy d'Angleterre Edouart, qui oncle estoit des enffans de Guerles, vint premierement en Alemaigne devers le roy et empereur Loys de Baviere, et cilz empereur le institua à l'empire à estre son vicaire par touttes les marches de l'empire, si comme il est contenu ens ou commencement du premier livre, adont furent faictes les contes de Guerles ducs de Guerles, et les marquis de Jullers contes de Jullers pour augmenter leurs noms et descendant de degré en degré. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 152). Pour augmenter leur nom seigneurïal, Le roy servirent de cueur si cordïal Que nul vivant ne peult sur eulx remordre, Et si garderent l'armee de desordre Par tous les lieulx et pays qu'ilz passerent Pour les raisons qu'entre eulx contrepenserent, Et non sans cause, car en ung tel passaige Qui mal passoit ne se monstroit pas saige. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 150).

 

c)

"Donner plus de lustre (à une cérémonie)" : Le roy Lucidés et les huit chevalliers portoient tres grant honneur a tous les nobles hommes qui venoient illecq pour augmenter la feste. (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 172). Mais quant la chose fut affermee, la joye commença grande aval la sale et furent les nuepces augmentees pour le couronnement du nouvel roy, qui escheyrent tout sus ung jour. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 152).

B. -

Augmenter qqn

 

1.

"Accroître quantitativement (une collectivité)" : Ceste partie de l'ost creue et augmentee, on a derechief bataillé avecquez les Sabins. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 37.1, 64). ...et, pour ce, la Court a ordonné d'envoier ladicte garnison et de l'augmenter et acroistre de plus grant nombre de gens (FAUQ., I, 1417-1420, 322). C'est ung signe par qui Dieu leur enseigne Que augmenter veult leur generacion, Puis qu'ilz ont eu par repromission Enfant donné de Dieu le createur. (Myst. Viel test. R., t.2, c.1450, 81). [C'est Dieu qui parle] Vous luy dirés [à Adam], par bon usage, Qu'avec sa femme ait congnoissance Pour augmenter l'humain lignage Par tout, selon nostre ordonnance. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 79). Donc, pour l'exterminacion De mon fait mectre en ordonnance, Me convient par affection Augmenter le monde en avence. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 89).

 

2.

"Élever qqn en honneur, placer plus haut dans une hiérarchie" : ...car messire Bertran fut si vaillant homme que on le doit augmenter ce que on peult. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 9). ...me fut dit qu'il seroit augmentez et canonisiez [le cardinal Pierre de Luxembourg mort en odeur de sainteté]. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 184). ...il vous a prospéré, conservé et augmenté en grant honneur, gloire et fame, en tant que il vous a surmonté et mis jusques à la cheyre de Sainct Pierre (Passage Terre Sainte Piloti D., 1441, 6). ...supplians nostre benoist createur que en icellui estat et propos vous vuelle perseveramment garder et augmenter de bien en mieulx (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1447, 173).

 

-

Augmenter qqn en qqc. "Rendre plus important, accroître le statut de qqn grâce à qqc." : Ma seur, je pry Dieu qu'il luy plaise Te augmenter en biens singuliers Par million et par milliers. (Myst. Viel test. R., t.2, c.1450, 97).

II. -

Empl. intrans. ou pronom. "Devenir plus grand en taille, en volume, en intensité, en quantité, en qualité..."

A. -

[D'une chose] : ...de jour en jour ses oeuvres et magnificences se augmentoient (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 184). Et lors Costentin, meu au bien et relevement de l'Eglise, lui donna les possessions terriennez qu'elle tient, qui depuis s'est augmentee dez dismez et oblations courans, avecquez les sensives et offertes ecclesiaulx, qui est le droit patrimoine du crucefix qu'il acquist de son precieux sang, par sa tres douloureuse passion. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 57). Quelque maladie qu'on luy apportast ou denunçast, tousjours faisoit bailler clisteres. Et toutesfoiz si bien luy venoit en ses besoignes et afferes que chacun estoit content de luy, et garisoit chacun, dont son bruyt creut et augmenta qu'on l'appelloit par tout, tant es maisons des princes et seigneurs comme en grosses abbayes et bonnes villes. (C.N.N., c.1456-1467, 467). Se tu fais bien [à la court], je te asseure que, ainsi que tes biens augmenteront, ainsi croistront les envyes encontre toi, et auras des envyeux sans nombre. (BUEIL, I, 1461-1466, 49). Mais ce pendant son couraige doubla, sa force augmenta et cellui qui le persecuta, eut grandement à faire de son ayde. (BUEIL, I, 1461-1466, 76). ...au moïen de la pluye, ledit sel se augmente et croist et devient si très dur que nul acier trempé à peine le peut rompre. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 85 r°). ...et croy que la grandeur de leur Seigneurie vient de là, qui est digne de augmenter plus tost que de appetisser. (COMM., III, 1495-1498, 248).

 

-

Augmenter à qqn : Et comme la soif aux ydropiques en bevant leur croist et augmente, ainsi qui plus en avoit plus en convoitoit avoir. (CHART., Q. inv., 1422, 38).

 

-

Estre augmenté : Car en viellesse forche est debilitee et sapience est augmentee, et pour che dure elle plus que forche. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 86).

B. -

[D'une pers., d'une collectivité] "Croître, se développer" : Objettions font les desriseurs de nostre foy democquans nostre simplesse, et si dient que injure et contumelie faisons a Dieu comme nous affermons icelluy estre descendus ou ventre de femme et nés de femme, nouris et alimentés des subvencions de nature, et qu'il fut enfant croissant et augmentant (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 168).

 

-

"Accroître sa puissance" : Et pour vray, la plus grand partie des plus puissants eussent bien esté joieux, se ceulx qui avoient fait les offences (...) eussent esté pugnis. Car c'estoient gens de petit estat, qui ne désiroient aultre chose que de fort entretoullier les besongnes pour eulx augmenter, et avoir majesté sur les plus riches. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 284).

 

-

[D'une plante, ici dans un contexte métaph.] : Aprés, par multiplicacion de cultivement tant crut et augmenta tousjours en habondance de digneté ce noble estoc que les plantes ja montees et enbelies en leur force couronnerent le .IIIme. geton de leur venue et comme le plus auctorisié en firent leur roy. (CHR. PIZ., Avision R.D., 1405, 18).

 

.

[D'une ville] : Et à ce que icelle ville et vicomté de Chastellerault se puissent mieux en bref refaire et augmenter (...), avons nos ville et vicomté de Chastellerault unis, adjoins et mis par ces presentes à notre domaine et à notredite couronne de France (Ordonn. rois Fr. P., t.19, 1482, 80).

 

-

"S'élever, acquérir de la valeur" : S'il vit es boys, c'est pour noz cueur[s] matter ; Les gens baptise pour en bien profiter Et s'est mucé jusques a l'aage d'homme ; Comme prudent, il ne quiert se vanter ; S'il se humilie, c'est pour plus augmenter Et acquerir de merite grant somme. (MICHEL, Myst. Pass. J., 1486, 17).

 

-

S'augmenter en qqc. (choses concr. ou abstr.), en personnes : ...il se augmenta tres fort en compaignie, en tant qu'il prist par force le chastel de Refuge (JEAN DE SULTANIEH, Mém. Tamerlan M., 1403, 442). ...tu le doys savoir, car tu y as eu de grans dommaiges, et trop plus que moy, car je me suis augmentee de trop en pais et gens, et tu te es fort diminuee, comme tu confesses. (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 194). Quant aincy je veulx müer meurs, Puis que Dieu m'a donné respit, Si de corps suis ung peu petit, Augmenter me fault en virtus. (Pass. Auv., 1477, 117).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre