C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARSIN     
FEW XXV ardere
ARSIN, subst. masc.
[T-L : arsin ; GD : arsin ; AND : arsun ; FEW XXV, 145b : ardere]

A. -

"Incendie" : ...en ung noet, plusieurs pièces de fretin, demourées d'un arsin (Invent. mobilier Ch. V, L., 1379, 1391, 215). Mais Liege fut punie Par glave et par arsin... (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 315).

 

-

En partic. "Incendie criminel ; incendie causé par la guerre" : ...Et qu'il avoit juré Mahon et Appolin Qu'il aideroit Galaffre encontre son cousin, Soudant de Babilone qui lui fait let arssin. (Tristan Nant. S., c.1350, 205). ...dont si pesans, enormes et irrecuperables damaiges sont à dit paiis avenus pluseurs fois en homicides, arsiens, rapines et aultres diverses accidens, que... (HEMRICOURT, Patron Temp. B., c.1360-1399, 55). ...se aucuns en ont commis, pour le fait de la dite guerre ou autrement, comme dit est, soient crime de lese majesté, murtres, ravisemens et violemens de femmes, sacrileges, larrecins, pilleries, roberies, arsins, rançonnemens ou autres quelconques (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 181). Si disoient les dis relligieus, pour avoir leur conclusion, qu'il (...) avoient pluiseurs villes esquelles et es terroirs d'icellez il avoient toute juridiction haulte, moienne et basse, exepté trois cas, rat ["rapt"], murdre et arsin appartenans à Madame d'Artois et le souveraineté au Roy no sire (Hist. dr. munic. E., t.1, 1374,,, 387). ...au temps de la chevauchée qui fu naguaires faicte ou pais de Caux par le duc de Lencastre, nostre ennemi, la dicte ville de Sainte Genevieve fu arse et gastée en la moitie d'icelle ou environ, laquelle ville par avant lesdiz arsins faisoit des diz aides le nombre de cinquante quatre escuz par an (Mand. Ch. V, D., 1374, 558). ...ordonné fu que li dus de Normendie (...) venroit en la conté de Hainnau pour ardoir et bruir tout le pais et contrevengier les arsins que li contes de Hainnau et ses oncles et li Hainnuier avoient fait en la Tierasse et en Cambresis. (FROISS., Chron. D., p.1400, 373). Tant s'esploitta le seneschal Eminidus qu'il choisy a plain les fumees des arsins que fasoyent leurs anemys. (Hist. seign. Gavre S., c.1456, 81).

 

-

DR. "Exécution de justice qui consiste à incendier la maison du condamné ; incendie punitif" : Item que nos dis eschevins ou nom des bourgois de nostre dite ville useront doresenavant dou fait de l'arsin sur les forains, qui aront meffait ou mefferont sur les bourgois ou enfans de bourgois de nostre dite ville (Hist. Lille T., t.2, 1377, 407). Par le conseil des clercs de droit, par icelle nostre sentence ordinaire, laquelle nous affermons, en ces escrips prononçons et déclairons les procès, sentences et condemnations, arsins, défenses et exécucions faictes par l'évesque de Paris contre maistre Jehan Petit, et toutes choses qui de ce se sont ensuyes, estre de nulle valeur, et les adnullons et cassons. (Doc. 1415. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.3 c.1425-1440, 134).

B. -

P. ext. "Feu et fumée" : Et voient les quisines sur le sablon marin, Le fu et la fumée et quierre maint poucin, Char de buef et de viel, qui rendent grant arsin. (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 155).

C. -

P. méton.

 

1.

"Marque laissée par le feu" : Sire, regardés, sy verrés en ma joue les enseignes et l'arssin apparant que pour lors me feistes, en moy jettant ou feu, ou j'euisse esté ars et brulé se par ma mere n'euisse esté rescous (Hist. seign. Gavre S., c.1456, 212).

 

2.

"Arbre auquel on a mis le feu pour le faire mourir et tomber" (Éd.) : Et se lesdits religieux ou leurs gens prenoient et abatoient en ladicte forest un quesne vert, ilz en seront tenuz païer soixante soulz tournois d'amende, et si n'auront pas l'arbre, mes perdroit leur ferement, et semblablement du houx, l'arsin, charme et blanche espine en lande, le pommier et le mellier semblablement. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 171). Item, semblablement de l'archin, du charne, du houx et de la blanche [espine] en lande (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 182).

 

3.

"Endroit rempli de bois brûlé, amas de charbon" : Adont le ala jetter jus en ung puich qui estoit ès arsins de Lille, et là fu mors. (Hist. chron. Flandres K., t.1, c.1342-1383, 243). Adonc il le getta en un puis qui estoit en l'arsin des faulzbours, et là fut mort. (Chron. norm. 14e M., c.1369-1372, 6).

 

4.

"Sacrifices aux dieux (par le feu ?)" : Ainsy par faulce ypocrisie Seduit a sa loy peu prisie Cristiens, Juifz, Sarasins, Et paiens, qui font leur arsins De bestes, quant ilz font omaige. (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 375).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre