C.N.R.S.
 
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ANÉANTIR
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44 exemples
 1 La fussent des Françoiz tous aneantiz, Maiz Maugiz et ly sien les ont bien recueilliz (Renaut Mont. B.L. V., c.1350-1400, 59).
 2 Onques a elle n'abitay, Ja soit ce que je m'en ventay, Dont je menty. OSTES. Traistre, bien m'as anienti ; Par toy l'ay je perdue (Mir. Oton, c.1370, 383).
 3 Et les larmes anïentissent Le vent des souspirs et nourrissent Le cuer ou feu (MACH., D. Lyon, 1342, 195).
 4 Ceste mattiere seroit sanz quantité aussi comme .I. point indivisible. Et par consequant, elle seroit adnichilee et du tout anientie. (ORESME, C.M., c.1377, 252).
 5 Certes, sire, je seroie bien joyeuse se pouoie trouver navire qui vous y peust porter, mais tant a esté marchandise aneantie en ce païs que je ne sçay navire qui y aille. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 811).
 6 Mais li lieus fu si savoureus, Si biaus, si gens et si faitis, Que mes maus fu tous anientis (MACH., D. Aler., a.1349, 385).
 7 Cil trettieur, comme bien consilliet, ne voloient mies le roy lassier ne leur pourpos anientir (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 3).
 8 Pertes peut donner et victoires (...) Et estrangement a chief traire Choses qui semblent impossibles, Et anientir les possibles. (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 10).
 9 ...il vous est advenu comme a gens mauldis, qui, si maleureux comme vous estez, ne povez ensemble vivre ne durer, et destruisés vous mesmez et aneantissés voz oeuvres par voz debas et envies plus que par lez glaives de voz adversaires. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 81).
 10 Et saint Loys Roy, qui fist la rudesse Des Sarrasins souvent aneantir, En son vivant, par travail et vaillance ! (CH. D'ORLÉANS, Compl. C., 1433-p.1451, 260).
 11 ...parquoy le nom et bonne renommee qu'ilz avoyent acquise par avant ne fust aucunement perdue ou aneantie (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 154).
 12 Vous scavés qu'au pais de Gaule Nostre foy est fort anientie, Depuis qu'elle fut convertie Par saint Denis et ses sochons. (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 52).
 13 N'ose l'en plus les yeulz ouvrir, Pour regarder ce qu'on desire ? Dangier est bien estrange sire, Qui tant veult amans asservir. Vous lerrez vous aneantir, Amours, sans remede querir ? (CH. D'ORLÉANS, Chans. C., c.1415-1440, 235).
 14 ...[le roi Philippe VI renonce à un échange] nonobstant toutes autres choses par lesquelles l'en pourroit aniantir ou empescher nostre present don en aucune manere. (Doc. 1335. In : Bibl. Éc. Chartes 96, 1935, 60).
 15 ...voulons et accordons que les dictz previleges soient et demoeurent sainz et enthier selon leur fourme et teneur, sanz pour les dites reservacion ou exception estre aucunement empirié ne anienty (Hist. dr. munic. E., t.2, 1388, 138).
 16 Pucelle, les faultes de ce chevalier aneantissent les couvens qui sont entre moy et vous. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 910).
 17 ...entrerompt soudainement sa parole en la blasmant comme doubteuse et anneantie, comme contraire au bien commun (GERS., Réf. roy. G., 1405, 1153).
 18 Le tresor de celle seule bonté (divine) l'a si aneantie dedans elle qu'elle n'a nulz sentemens dedans ne dehors, en tant qu'elle ne fait plus nulles oeuvres ne pour Dieu ne pour elle (Disc. amour divine, 1470, 231).
 19 Ainsi luy monstre amour aneantissant quoy elle est [l'âme], c'est neant, quant est d'elle. Avecques son neant et sa condition et inclination de son neant, elle se voit et congnoist estre moins et pis que neant par la mauvaistie et forfaiture de sa forfaite et perverse volunté (Disc. amour divine, 1470, 222).
 20 ...jusques a ce que je seray et soye par amour aneantissant vrayement et parfaictement humilié et moy mesmes a moy mesmes de toutes choses aneantie (Disc. amour divine, 1470, 303).
 21 Par amour aneantissant, je sens et congnoys que je suis neant et moins que neant quant est de moy et de mes oeuvres et de tout quant que je fis oncques et que je pourroye faire (Disc. amour divine, 1470, 305).
 22 Je ne puis estre vrayement disciple d'amour divine sans premierement abneger, c'est a dire aneantir moy mesmes a moy mesmes par abdication de consolation et toute abjection de moy mesmes (Disc. amour divine, 1470, 305).
 23 Par amour deifient, Dieu a promis donner soy mesmes a ceux qui seront aneantifz a eulx mesmes totalement (Disc. amour divine, 1470, 221).
 24 Ce sont ceulx (...) qui de tele ligne sont issuz que naturelment convoitent anyentir du tout vostre generacion. (CHART., Q. inv., 1422, 18).
 25 Je suis moult esmerveillee et toute esbahie que je ne suis autrement parfondee en humilité et de toutes choses, mesmes de moy mesmes, en moy mesmes et a moy mesmes parfaictement aneantie (Disc. amour divine, 1470, 306).
 26 L'ame aneantye, franche, seure et paisible, qui a laissé son propre corps (...) est parfaictement assouvye de divine amour et amour de elle (Disc. amour divine, 1470, 8).
 27 L'ame aneantie de ceste parfaicte et parfonde humilité a pris fin du monde et le monde a pris congé et fin a elle. Et pour ce elle vit en Dieu (Disc. amour divine, 1470, 224).
 28 ...parfaicte humilité en vie aneantie contient et comprent en soy toute perfection (Disc. amour divine, 1470, 306).
 29 Vostre biauté fait tarir Toute autre et anïentir [var. amenrir] (MACH., R. Fort., c.1341, 127).
 30 ...et a aucunesfoiz veu que iceulx fermiers ou collecteurs menachoient les passans, traversans oudit port, de crier Haro sur eulx et de les faire aler à Rouen ou cas qu'ilz ne paieroient leurs travers. Enquiz quelles gens il a veu fermiers ou collecteurs aud. port, ou travers de Moulineaux ? Dit qu'il a bien memore qu'il y vit ung surnommé Moreau, qui y fut longuement, et n'a point souvenance qu'il y en ait veu d'autre, pour le temps que les chariotz, charectes et chevaulx y passoient. Et, quand led. Moreau fu trespassé, la chose commença à aneantir. (Commerce marit. Rouen F., Pièces justif., 1452-1453, 328).
 31 Pareillement et tout en ung mesmes, pren pour exemple ton frere, le duc de Calabre, lequel, plus grevé de fortune et moins retribué de vertu que nul vivant, se doibt plaindre de tous les deux et anientir soy meismes a paine de son hault vallereux courage nulle par sallairié (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 137).
 32 Item, se tu as tret ton faucon de la mue et ses grosses panes ne sont sonmees ou que il en y ait encore en tuel, ne li donne mie char lavee, mes li donne char d'oisiaux vis a bonne gorge et le tieng a l'air, ou autrement ses panes pourroient afautier et anientir. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 203).
 33 Ainsis est il de l'omme quant il vit A ce monde qui est mer de tourment, De jour en jour son corps anientit Par traveiller, par viellesce ensement (DESCH., Oeuvres Q., t.2, c.1370-1407, 50).
 34 Car cilz desirs me tient en son dangier Et me destreint adès si asprement Qu'anientir me fait tout et sechier Pour l'ardure qui m'alume et esprent. (MACH., L. dames, 1377, 94).
 35 Conforte toy en ce (...) que le bruit de tes ennemys n'est pas pardurable, quant souvent, aprez tous les effors de oultrage humain, de violens usurpateurs d'autruy regnes sont confundus et aneantis (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 141).
 36 Et de ce dit Job : Homme est de brieve vie plaine de misere et de povreté, legierement aneantist comme la fleur, et comme l'ombre de lieu en lieu s'en fuit, ainsi trespasse la vie de l'omme en briefveté et legierement. (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 26).
 37 ...a court de prince surviennent tousjours choses nouvelles. Et par ainsi demoura Beufvon et se aneantit leans, car le roy n'en tint comme gueres de compte, ja soit ce qu'il eust moult cousté. Et comme une chose ne peut pas tousjours durer, se userent ses vestemens si qu'il estoit nu et dessiré et luy veoit on prendre les pieces de ses vestemens et la chair blanche parmy, comme au filz du plus povre homme du monde. (Beufves Hant. I., c.1499-1503, 25).
 38 ...quant [l'estomac] retient la viande oultre sa neccessité, adonc il devient malade par trop grande replettion et fait devenir l'homme ydropique, et lors l'estomac s'enfle et tous les aultres membres deviennent gresles et chetifz ; et tout ce mal advient pour ce que l'estomac ne distribue pas la viande qu'il reçoit aux aultres membres du corps. Semblablement est du prince et seigneur convoiteux, lequel fait son payz pouvre et ses subjectz aneantir. (BUEIL, II, 1461-1466, 76).
 39 ...brief, il perdy tout apetit de boire et de mengier et ce qu'il veoit aux aultrez chanter, rire, danser et mener joye, ne luy estoit que contrarieté et desplaisance ; le roy, la royne le veoient aneantir de force, palir de couleur de plus en plus fort (Comte Artois S., c.1453-1467, 112).
 40 Mon pere, c'est unng grant desroy De ainsi aneyentir nous dieulx. Vous en pourés en tenps et lieu Recepvoir unng tresgrant dommage. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 141).
 41 Bien mal content, qui se voit ainsy deshonoré et adneanty (C.N.N., c.1456-1467, 195).
 42 Voulez vous nous anyentir Et du tout femmes interdire ? (ALECIS, Blas. faulses am. P.P., a.1486, 197).
 43 Et tant avoit le peuple diverty, Gasté, seduyt, destruyt, aneanty (LA VIGNE, V.N., p.1495, 131).
 44 N'onques vos cuers n'ot tenrour Dou plour Qui m'a tout anienti. (MACH., Ch. bal., 1377, 594).
DMF 2020Robert Martin
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