C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
AMENDISE
  Tri :
12 exemples
 1 Lors a prinse la lettre, devant tous la lisy : Aussi quant aux barons trestous requiert mercy Que par devers le roy veullent estre pour ly, Et la grant amendise a coy Regnaut souffry. (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 421).
 2 Lors se tourne monseigneur Jehan vers son prisonnier et luy dist : "Or cha, sire chevalier, ce poise moy que la chose ainsy va, c'est a sçavoir que vous eustes oncques la male voulenté, mais toutesvoies madamoiselle m'a donné la cause a en faire ma voulenté, dont je l'en remercye. Or regardez se vous voulez accepter l'amendise ainsy comme je l'ay bastie". (Jehan d'Avennes F., c.1465-1468, 137).
 3 En laquelle armée on fist porter au roy et au duc de Guienne la bende et ensaigne du conte d'Erminacq ; dont pluiseurs se donnèrent grant merveille que il avoit laissié son enseigne anchienne et que ses prédécesseurs avoient tousjours porté en armes ; c'est assavoir la blanche croix. Dont pluiseurs furent mal content, veu que [c'estoit] en son royaulme ; et veu aussi la bende du conte d'Erminacq, laquelle il portoit par condempnacion d'un pappe, en signe d'amendise de l'un de ses prédécesseurs, pour ung fourfait que il avoit commis contre l'Église. (LEFÈVRE ST-RÉMY, Chron. M., t.1, c.1462-1468, 159).
 4 Que lesd. maistres ne pourront tenir pour une fois que ung ou deux apprentiz dud. mestier, lesquels serviront par le temps de leur amandise, et paiera chacun apprenti pour une fois et pour sa bien venue aud. mestier la somme de trois gros au prouffit de lad. confrairie. (Anc. corp. dijonn. C., 1490, 218).
 5 ...les jugemens, condempnations et amendises en seront jugées par le bailli et frans hommes de l'eglise de Saint Bertin. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1469,,, 249).
 6 Item, demande satisfacion et amendise de ce que la cité a par force de menace et constraint ses subgetz de les non vouloir lasser, rappeller a Arles le Blanc de jugement ou santances de Mets pourtant que desdict appel il doit avoir la congnoissance ad cause de la seigneurie de ladicte Arle que luy appartient. (Doc. 1444-1445. In : Bibl. Éc. Chartes 102, 1941, 148).
 7 ...regardez a quelle paine Je me suis donnée et soubzmise Pour faire vous ent amendise. (Mir. mère pape, c.1355, 397).
 8 ...pour cas civilz l'en ne pourra doresenavant en nostredicte Chastellenie prendre à hostage (...) fors seulement les deux principaux ou les complices, lesquelz et non autre feront l'amendise du meffait, par ainsi qu'ilz ayent des biens assez (Ordonn. rois Fr. V., t.9, 1411, 586).
 9 Toutefois, le duc de Bourgongne, pour les grans affaires que pour lors avoit, ne fut point conseillé de les corriger [les Gantois en émeute], ne constraindre de faire amendises par sa puissance. Mais traictié fut faict avec eulx par ceulx de son conseil (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 37).
 10 ... estre alé a Lille ou il a esté present ou monseigneur de Bours fist l'amendise honnourable a Garin Courtois, provost de Beauquesne, en ensievant certaine condempnation sur ce nagaires donnee par mondit seigneur (Comptes argentier Ch. le Téméraire B.F.L., t.3/1, 1470, 382).
 11 Et qui se sent meffais ne se voist hontoiant De livrer amendise. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 461).
 12 Pour perte, pour dommage, ne le leray ester Qu'adés ne soye o lui et main et avesprer. De cy endroit vous doins quanqu'ay a gouverner, Babilone, Ermenie pourrés bien pocesser ; C'est en non d'amandise, nel devés reffuser. (Tristan Nant. S., c.1350, 577).
DMF 2020Edmonde Papin
Fermer la fenêtre