C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ADMINISTRER     
FEW XXIV 165b administrare
ADMINISTRER, verbe
[T-L : amenistrer ; GD : amenestrer ; GDC : administrer ; AND : administrer ; FEW XXIV, 165b : administrare ; TLF : I, 692a : administrer]

I. -

[Idée de transfert (doubles constructions)]

A. -

Administrer qqc. / qqn (à qqn / à qqc.)

 

1.

[D'une pers.]

 

a)

"Procurer à une personne ce qui lui est nécessaire, les moyens dont elle a besoin" : En celuy an, comme li os romains eust serchié le païs de Samnie et li Samnicien leur eussent benignement administré vivrez et neccessairez, l'en leur rendi l'ancienne aliance (BERS., I, 9, c.1354-1359, 45.4, 84). Mais partout leur admenistrerent Chevaus assez qu'il chevauchierent (MACH., P. Alex., p.1369, 194). Et sont mieulx tenuz administrer tele souffisance a leur parens que a eulz meïsmes. (ORESME, E.A., c.1370, 458). Car douchement leur aministre Leur pourveance et leur pasture (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 84). Item, Johannet d'Orcival, qui bailla et administra audit Merigot fil pour refaire les cordes de ses arbalestres, qui estoient toutes rompues, et samblablement lui bailla et administra par nuit plusieurs vivres. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 179). ...li seneschaus (...) et li maires de la ville (...) lor amenistrerent ce que il lor besongnoit (FROISS., Chron. D., p.1400, 602). Rainmons de Copane (...) rechut les Englois liement et lor amenistra tout ce que il lor besongnoit (FROISS., Chron. D., p.1400, 603). Et car en ceste feste il y a aucuns grans seigneurs ou dames comme dessus est dist qui ont leurs maistres queux aux quelx ilz commandent que pour eulx se appareillent et apprestent aucunes choses, pour tant soit livré et administré audit maistre queux bien tost, amplement, a grant habundance et allegrement tout quanque il demandera et que luy sera mestier pour ledit son seigneur ou dame ou tous deux affin que il les puisse servir a son gre. (CHIQUART, Cuis. S., 1420, 135). ...pour le [ledit abbé] garder y sera commis maistre Gueroult Postel, demourant audit hostel de Saint Antoine, par lequel lui seront amenistrés ses vivres et necessités convenables (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1426, 93). ...ledit Hervé Paris envoia il qui parle audit lieu de Bruges et luy donna charge de dressier et mectre à point la maison que ledit Hervé Paris avoit louée paravant pour le fait de la compaignie desdiz Cuer, Varye et Hervé, et escripvit lors ledit Hervé audit Plat qu'il baillast et administrast audit qui parle tout ce qui lui seroit besoing (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 49). Ce dit jour vindrent nouvelles au roy que les gendarmes de son avantgarde avoient prié et requis aux habitans d'une petite ville, nommee Toustannelle, de leur faire ouverture et leur administrer vivres pour l'argent (LA VIGNE, V.N., p.1495, 272).

 

-

[Sans compl. précisant le bénéficiaire] : Et dist ung historiagraphe(s), que Orose nomme Antias, qu'il y ot mors .IIIIxx. mille (...) et XLm. de ceulx qui sivoient l'ost pour admenistrer la necessité humaine [ce qui est nécessaire aux hommes]. (LA SALE, Sale D., 1451, 160).

 

-

Administrer voie à qqn. "Indiquer à qqn le chemin" : Par quoy lesdis prisonniers (...) accorderent que icellui filz yroit en la compaignie desdis brigans en l'ostel dudit Vipart, et leur administreroit voye au mieulx que il pourroit fere. (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1426, 348).

 

-

"Mettre à la disposition de qqn une personne (pour faire qqc.)" : Et qu'on li ait admenistrez, Pour faire feste, menestrés. (MACH., J. R. Nav., 1349, 204). Et lor amenistra li abbés varlés pour aler la ou il les envoiierent (FROISS., Chron. D., p.1400, 79).

 

b)

P. anal. Administrer qqc. à qqc. "Apporter à une chose ce qui lui est nécessaire" : Et a l'edification de cestui precieux fondement de Saint Pol, c'estassavoir a l'incarnation du benoit fil de Dieu ou ventre de ceste benoite vierge, le Saint Esperit maistre masson, ceste benoite et souveraine vierge aminstra la prumiere pierre, qui est dite pierre angulaire, qui conjont lez deux paroirs en un ; elle aminstra aussi l'iaue et l'arene de nostre humanite, c'estassavoir sa propre char et son pur et precieux sanc, a l'edification (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 72).

 

c)

"Faire prendre, faire absorber (des aliments, des médicaments)" : Car la doulche ou souefve ou molle nourriture que nous aministrons aux enfans leur rompt tous les nerfs de pensee et de corps. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 164).

 

-

[Sans compl. précisant le bénéficiaire] : La tierce [regle] que on ne administre narcotiques ne choses constrictives (GORDON, Prat., c.1450-1500, IV, 8).

 

-

P. métaph. : ...ou se ilz les oyent [les bonnes amonitions], tantost les gettent et vomissent hors, et, qui pis est, persecutent ou hayent la misericorde des medecins espirituelz qui ceste viande leur veulent aministrer (GERS., Purif., 1396-1397, 59).

 

d)

Au fig. "Apporter qqc. de bénéfique" : ...la doulceur que Dieu donne et amenistre a cuer devot pour penance (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 206). ...en recongnoissant sa merveilleuse sapience en tant qu'il nous a refaiz et reparez aprés ce que pechié nous avoit deffait ; en recongnoissant finablement sa tres doulce bonté qui nous a administré et offert paix, grace et gloire pardurable, se a nous ne tient, c'est a dire, a nostre mauvaise voulenté. (GERS., Noël, p.1404, 293).

 

e)

En partic. "Enseigner (un savoir)" : Cils Jehans dont je vous parole, M'aprent et m'enseingne et m'escole Et m'amenistre ma matiere (MACH., P. Alex., p.1369, 180). Et quant il fu temps, on enmena l'espousee couchier en un tres merveilleusement riche paveillon, qui fu nouvellement tendu sur la fontaine. Et la livra ly contes de Poictiers et ly conte de Forestz aux dames. Et lors la contesse de Poictiers et les autres grans dames vindrent, qui l'enmenerent la dedens, et lui administrerent ce qu'elles devoient, combien qu'elle feust assez pourveue de sens. (ARRAS, c.1392-1393, 41).

 

f)

RELIG. Administrer un sacrement / les sacrements. "Conférer un sacrement, les sacrements" : ...celui trouver, Qui t'a, ou temps qui est oultré, Du saint autel admenistré Le sacrement. (Mir. st Lor., 1380, 163). Et savez comment il [Jhesucrist] a premierement souffert la crueuse mort pour nous racheter des paines d'enfer. Dont, veu qu'il nous a fait ceste grace, nous ne devons pas ressoingnier la mort ou l'adventure qu'il lui plaira a nous donner, pour soustenir les sains sacremens qu'il nous a administrez pour le salut de noz ames, combien que nous ayons a forte partie a faire, car noz ennemis sont bien dix contre un de nous. (ARRAS, c.1392-1393, 108). Premierement, il, comme bon catholique et vray christian, recommanda et recommande tres humblement et devotement son ame, quant de son corps departira, à Nostre doulx Sauveur Jhesu Crist, à la benoite glorieuse Vierge Marie sa doulce mere, à monseigneur saint Michiel l'archange, à monseigneur saint Pierre et saint Pol, et à monseigneur saint Merry, son patron, à tous sains et sainctes, et generalment à toute la benoite court et compaignie de Paradis, en requerant de Dieu le tout puissant son createur, pardon, indulgence et remission de ses pechiez et mesfaiz, et que par nous ou par nos menistres lui feussent administrez les sacremens necessaires de Saincte Eglise (Test. Parlem. Paris T., 1413, 564).

 

-

Au passif Estre administré des confesseurs. "Avoir reçu du prêtre les sacrements de pénitence et d'Eucharistie" : Puis le connestable, soy ruant à genoulx sur ung quarreau de veloux, jettant son regard vers l'eglise de Nostre-Dame de Paris, bien administré des confesseurs, plourant et faisant sa très devote orison et tendant le col soubz le trenchant de l'espée, fut decapité d'ung seul cop (MOLINET, Chron. D.J., t.1, 1474-1506, 134).

 

-

Part. prés. en empl. subst. "Celui qui administre les sacrements" : ...ne les gens d'eglise ne leur deussent point administrer les sacremens de saincte eglise, ne a ceulx qui le tollerent, consentent ou dissimulent et qui y pevent et doivent remedier, et s'ilz leur baillent, c'est a la dampnacion d'eulx et des administrans. (PH. DE VILLETTE, Sermon, 1414. In : C.J. Liebman, Romania 68, 1944-1945, 462).

 

g)

Administrer justice / raison à qqn. "Rendre, assurer la justice à qqn" : Ce jour, sur certain debat ou question meue entre aucuns subgez du roy de Portugal, d'une part, et le gouverneur et autres de la ville de la Rochelle, d'autre part, devant maistres Gieffroy de Peyruce et Symon de Nanterre, commissaires deputez à la dicte cause, de la sentence interlocutoire desquelx commissaires de la partie desdiz de la Rochelle a esté appellé ceans, les presidens et autres conseillers du Roy estans cedit jour en la Chambre de Parlement ont offert à Thuribié de Saint Faconde, escuier et message du roy de Castelle en ceste partie, fere et administré auxdictes parties bonne et brieve justice, et icelles parties oïr sommierement et de plain sur le principal, l'appellation mise au neant sans amende, et à cest appoinctement ont bien voulu obtemperer lesdiz de la Rochelle. (BAYE, I, 1400-1410, 242). Et exposa ceans ladicte creance ledit maistre Henry, disant en effect que lesdis de l'eschevinage de Gand se recommendoient humblement à la Court, et oultre, par protestacion de non vouloir entrer en procès, disoit que ladicte ville de Gand estoit notable ville, bien privilegiée par les contes de Flandres et les roys de France, qui leur ont donné de beaux privileges et prerogatives, confirmez par pluiseurs de leurs predecesseurs, et entre les autres drois ont jurisdiction haulte, moienne et basse sur leurs bourgois et subgiés, ausquelz ilz ont acoustumé de tous temps de administrer et faire raison et justice, et ont status, usages et coustumes gardé de tout temps (FAUQ., II, 1421-1430, 297). Pourquoy nous voullons auxdiz supplians bonne raison et justice en ceste partie estre admenistrée (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1424, 65). Laquelle [la justice] il faisoit moult bien administrer par tout son royaume aux pouvres comme aux riches (Rambaux Frise S., c.1450-1475, 86). ...pour garder les droiz de nostre couronne et souveraineté (...) et administrer justice audit evesque, feismes doulcement remonstrer à nostredit nepveu (...) qu'il ne voulsist entreprendre sur noz droiz de souveraineté, ne troubler et empescher indeuement ledit evesque en ses droiz (Lettres Louis XI, V., t.2, 1464, 212).

 

h)

Administrer qqc. à qqn à + inf. "Confier qqc. à qqn pour + inf." : Or est arbitre De ce debat que j'enregistre Et qu'a jugier lui administre. (CHART., L. Dames, 1416, 301).

 

2.

[D'un suj. personnifié ; avec un compl. désignant un bénéficiaire] "Causer, susciter qqc. chez qqn ; être la source de qqc. pour qqn" : Raison m'amenistra leësse, Joie, pais, solas et deduit (MACH., D. Aler., a.1349, 391). ...les doulz pensers savoureus Que souvenirs m'aministroit (MACH., Voir, 1364, 412). Et Souvenirs (...) Toute ma joie me toloit, Car il m'aministroit pensées Diverses et desordenées (MACH., Voir, 1364, 5173). ...et des choses presentes ou existentes, il ouvrera tousjours les tres meilleurs et tousjours fera tres bien selon les circonstances et la qualité des choses que fortune li administrera (ORESME, E.A., c.1370, 135). Car justice et equité regnoient ou paiis, paiz, concorde et amistié y avoient leur lieu, souffisance et charité administroient a chascun, grans et petis, ce que mestier leur estoit. (Percef. VI, R., c.1450 [c.1340], 592).

 

3.

[D'une chose ; sans compl. désignant le bénéficiaire] "Livrer, fournir, présenter" : Que sceuïst on qui fu Gauwains, Tristrans, Perchevaus et Yeuwains (...) Se ce ne fuissent li registre Qui yauls et leurs fes aministre ? (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 61). ...quant l'oeil la joie administre, En entrant, elle empesche d'istre Ce qui sejourne En la triste pensee mourne (CHART., L. Dames, 1416, 257). La horrible mortalité Dont est un pou touchié et dit, De laquele, sans contredit, Fut principale occasion Une faulse conjonction De Jupiter, Saturne et Mars, Avecquez autres maulx regars D'aucunes des autres Planètes Et éclipses lors eschéetes, Qui sont deffaulx espéciaulx De certains Corps Célestiaulx En administrant leur lumière Par commune forme ou manière (LA HAYE, P. peste, 1426, 24). Car en tel cas est le conseil, En quelque point soit le Soleil, De clorre tousdiz celle part Où le dangier a son esgart, Sauf par art céler ou vitrer Aucuns lieux, pour administrer Aucune clarté ou lumière En l'ostel par quelque manière (LA HAYE, P. peste, 1426, 78). Et jà soit ce que l'action De joie donne occasion Parfoiz de moisteur corporele, Ce néantmains est naturele Pour résister à pestillence, Pour le confort et allégance Que souvent administre et donne De sa nature franche et bonne Aux nobles cuer et esperiz (LA HAYE, P. peste, 1426, 111). Mais ce que mon vouloir propose Par la bouche qui est ministre, C'est vraye amour qui l'aministre Et dilection si ardente Que nature est insuffisante A ce que separer l'en puisse. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 580).

B. -

DR. Administrer qqn (à qqn). "Produire qqn comme témoin" : Cestui, comme aucuns recitent, fut commis à soy enquerir la verité d'une fontaine estant en Lorraine, juxte Montchastel, que l'on disoit puis n'avoit gueres estre muée en sang, et lui fut administrée une femme qui avoit lavée sa face en ladite fontaine, qui apparoissoit sanguinolente en plusieurs jours. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 110 v°).

 

-

Administrer (un) tesmoin. "Faire entendre en justice des témoins" : ...et pour ce a amenistré tesmoins, à ce que par la prise dudit Savoisy l'en l'y face justice. (BAYE, I, 1400-1410, 110). Ce fait, pour veriffier les articles dudit denombrement faisant mencion des ville, chastel et donjon dudit Chastel en Porcien, nous a ledit procureur produit et administré les tesmoings qui s'ensuivent : c'est assavoir Thiebault Gosset, aagié de L ans ou environ, Gobin de Lescluse, aagié de L ans ou environ, Jaquet du Jardin, (...) tous demourans en ladicte ville, lesquelx et chascun d'eulx nous avons fait jurer de dire et depposer verité (Comté Porcien R., 1464, 327-328).

II. -

[Idée d'exécution de qqc., de gestion, de service rendu]

A. -

Administrer qqc.

 

1.

"Faire fonctionner qqc. (un instrument, une machine), en assurer le service" : Et pour ce que li orloges ne poet Aler de soi, ne noient ne se moet, Se il n'a qui le garde et qui en songne, Pour ce li fault a sa propre besongne Un orlogier avoir, qui tart et tempre Diligamment l'aministre et attempre, Les plons relieve et met a leur devoir, Et si les fait rieuleement mouvoir, Et les roes amodere et ordonne, Et de sonner l'ordenance lor donne. (FROISS., Orl., 1368, 105). Et Cupido lors aministre Son arc et l'entoise et estent (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 69).

 

2.

"Exécuter qqc. (une tâche), assurer l'exécution de qqc." : Monstrées doncques à ceux d'Amiens et déclarées les choses, que selon la teneur de leur mandement estoient par eux à administrer, et reçus de eux ces sermens dessus dits, se départirent de là ensemble (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 167).

 

-

Administrer les ordonnances : Au matin, li roy se leverent, Et leurs gens qui aministrerent Leurs ordenances bien et biel. Tout sont levé ens ou chastiel, L'un apriès l'autre bellement. (FROISS., Méliad. L., t.3, 1373-1388, 240). ...[pour la solennité du couronnement d'Edouard III] furent toutes ordenances aministrees, qui apertenoient a estre et a avoir, tant d'abis que d'autres coses, pour le dit jone roi (FROISS., Chron. D., p.1400, 102).

 

3.

"Gérer (un bien)" : Ce jour, a esté ordonné que Ysabel La Fraimbaude, qui estoit en garde en la maison de maistre Guillaume Le Clerc, sera mise en l'ostel Robin Griveau, ne ycelle ne sera mariée, si non du consentement de ses parens de l'un et de l'autre costé, et seront gouvernez ses biens par ledit Robin jusques à ce que autrement en soit ordonné, et sera tenus Pierre de Brecourt, son oncle, rendre compte par devant maistres Guillaume de Celsoy et Guillaume Le Clerc des choses par lui administrées, et visiteront lesdiz commissaires les edifices d'icelle Ysabel, et iceulx visitez et le compte rendu et oy, se informeront des excès sommierement et de plain, vocatis evocandis, et l'information faicte en ordonneront et rapporteront à la Court, et cesseront aussi les procès pour occasion des choses dessus dictes commenciez es Requestes. (BAYE, I, 1400-1410, 197). La Court a ordonné que des biens de maistre Loiz Blanchet seront faictes IIJ parties, l'une sera pour le vivre de lui, de sa femme et de ses enfans, l'autre pour paier ses creanciers, et la tierce pour soustenir et laborer les heritages, et seront commissaires à ce faire ordonnez, qui de ce qu'averont administré rendront compte à ceulx que la Court ordonnera. (BAYE, I, 1400-1410, 260). ...et a fait ycellui Giles le serement de bien gouverner et administrer ledit prioré (FAUQ., II, 1421-1430, 229). Et semblablement la femme d'icellui de Beze pourra avec ledit coadjuteur, son filz aisné, gouverner et administrer ses propres rentes et heritages venans de son chief, et l'auctorise la Court quant à ce. (FAUQ., III, 1431-1435, 152).

 

4.

"Gérer (les affaires publiques [ici en conseils privés])" : Dont cesti fu li premiers de tous les roys Romainz qui abatit la coustume de fere les besoingnes par le conseil du senat, ains administra l'empire par conseilz privez et fit guerrez, pays, aliances et compegnies par soy quant et avecquez cui li pleut, sanz commandement du peuple, du senat. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 49.7, 83).

 

5.

"Exercer (une charge, une fonction)" : ...je, qui bien say que tu touz ceux ne pues estre creez censeur, ne souffreray pas que tu touz ceux administrez la censorie ! (BERS., I, 9, c.1354-1359, 34.25, 63).

 

-

Empl. abs. : Car, en aucunes dignités, c'est especial que, par seule election, il ont plain dret et puent administrer, conme il appiert en un patrice et en un consul, qui sont certaines dignités de Droit civil (...) et la cause si est pour ce que cez dignités sont prochaines du prince. Donques, se lez dignités maindres puent administrer par seule election, pour la prochaineté qu'il ont au prince, par plus forte raison le prince, par sa seule election, ou par succession sanz aucune election, pourra administrer. (Songe verg. S., t.1, 1378, 125). ...et [Jean Jouvenel] ne se vouloit pas consoner a ceulx qui administroient mal, il en fut mis hors (JUV. URS., Nescio, 1445, 481).

B. -

Administrer qqn

 

1.

"Prendre soin de qqn, l'assister, l'aider" : En ce temps, estoit le bon preudomme Zozimas, qui confortoit et aministroit souvent Marie l'Egipcïenne. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 246-247). ...il trouverent Jhesum qui pelerin estoit Et où sa mere le gardoit Dedens un bers que tout d'argent Li avoi[en]t fait bonne gent, Et où Joseph l'amenistroit Si com acoustumé avoit (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 149). Ton secours me soit hatif, mon Redempteur, je le requier en l'onneur de ton digne corps qui a heure de vespres fu despendu de la croix par tes bons amis, et pour la pitié de ta digne Mere, en reverence d'elle et pour les larmes qu'elle gitta, et aussi les autres qui t'aimoient, tu soies en mon aide, et en toutes tribulacions me reconfortes, me secuer et amenistre, me donnes pacience, gardes de mauvais conseil et temptacion d'ennemi, tu avec moy soyes. (CHR. PIZ., Psaumes allég. R., 1409, 148). ...grandement on le gouvernoit [l'enfant] et nourrissoit sans (...) que personne veist fors ceulx qui l'amenistroient et compaignoient. (Nouvelles inéd. L., p.1452, 8). Sy fut leur rassamblement piteux droit-cy, par espécial de la dame qui fléchie en terre devant lui, ploroit et lamentoit son mal, et se monstra toute curieuse de sa garison, comme qui estoit la plus supellative en oeuvres de charité qui vesquit lors, comme ses oeuvres ailleurs tesmoignent assez au lieu de sa demeure au bois dessusdit, là où par humilité non vue pareille, curoit et sollicitoit toutes manières de gens malades de propres mains, et les baignoit et remuoit leurs plaies sans en refuser nulles, les revestoit persévéramment de draps que mesme fit faire, leur donnoit argent et viande et les administroit comme une povre femme (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 443-444).

 

-

[D'un suj. personnifié] : La quele [Nature] ordonne et baille et livre Au monde ce dont il doit vivre Et aministre nuit et jour (...) Hommes, femmes, oisiaus et bestes (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 101).

 

-

Administrer qqn de qqc. "Prendre soin de qqn en le pourvoyant de qqc." : Ses bonnes soeurs, (...) la vindrent visiter, en la confortant et administrant a leur povoir de tout ce qu'elles sentoient que bon luy fust. (C.N.N., c.1456-1467, 139). O tres noble pasteur et bon gardien, vueulliez a moy descendre et me deffendre, car je te colloqueray moult honourablement et si te garderay nettement et, avecq ce, te serviray et administreray de toutes choses convenables. (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 126).

 

-

Au fig. : ...adfin que ygnorance soit admenistree de necessaire conseil pour hoster la maladie (LA SALE, Sale D., 1451, 98).

 

2.

"Servir qqn" : Dieu respondi d'umble maniere : "Fel Sathanas, va t'en arriere ! Tu dois a ton seignieur service. Au tempter te monstres trop niche ; Tu ne le dois pas assaier." Le fel se print a esmaier Et s'en parti tous confondus. Lors sont lez angelez descendus Et leur seignieur administerent ; La ou estoit le ramenerent. (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 105). ...car quant Jhesuchrist fust amené devant Pilate, il luy dist et respondi : "Mon royaume n'est mie de ce monde", et que il n'estoit pas venu pour estre administré mez pour administrer. (Songe verg. S., t.1, 1378, 25). Et, neantmoins, celluy qui estoit maistre et seigneur se monstret conme ministreur et serviteur par sa tres grant humilité : (...) "je suis ou millieu de vous conme celluy qui vous sert et qui vous aministre". (Songe verg. S., t.2, 1378, 38). On list a ce pourpoz que, ainsi que monseigneur saint Hilaire s'en alloit un jour pour disputer contre les hereticques, le dyable, en semblance d'un serviteur, lui portoit sa chappe et le servoit et administroit en moult de services. (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 150).

 

-

Part. prés. en empl. subst. "Celui qui apporte son aide à qqn, qui sert qqn" : Si ceste sentence est generale a tous les admintrans a Jhesucrist par foy et par oeuvre, comment est elle plus especialle de Marie... (BATALLIER, Lég. dorée D.-L., 1476, 767).

 

3.

"Servir, honorer (Dieu)" : Si quis michi ministraverit, honorificabo eum, etc. : celui qui m'amenistrera, c'est a dire qui de cuer me servira, dit Diex, celui honnorifiera mon pére. (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 228). C'est quant messe dire voulray Sanz vous point ne celebreray, Si que soiez touz jours si faiz Qu'avecques moy puissiez le fais Porter et vous a Dieu monstrer Dignes de li amenistrer A son autel. (Mir. st Lor., 1380, 130). Auquel [Adam] dist Dieu : "Pour la grande contricion et transfiguracion de ton cuer et pour la grande dilligence que tu as fait, je ne osteray point ma glore ne de ta semence ne a ceulx quy m'amenisteront." (Vie Adam et Eve F., a.1456, 386).

 

-

Empl. abs. : ...in habitacione sancta coram ipso ministravi (...) la vierge benoite conversa en trois habitacions saintes, esquelles merveilleusement elle administra devant son Dieu. (Mir. Berthe, c.1373, 155).

C. -

Administrer à qqn

 

1.

"Prendre soin de qqn, le servir" : Hé Dieux ! que me eusses tu establie au monde en l'estat d'une povre femme, afin que je te peusse perfaictement en ycelle a tout le moins perfaictement servir en administrant et faisant service a tes membres (ce sont le pouvres) pour l'amour de toy. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 26-27). Sy vous advertis que tous ceulx sur qui son art pouoit ouvrer cuidoient que ce fussent quatre ames autant reluisantes comme le soleil, qui administrassent a lui et lui tenissent son manteau ouvert. (Percef. III, R., t.2, c.1450 [c.1340], 109).

 

-

[D'un suj. personnifié] : Puisqu'artifice est le ministre Naturel, abreviateur, Lequel a Nature administre Et que l'artiste adviateur De l'euvre n'est deviateur, Merveille n'est s'il fiert a bonne Car en tout temps mesure est bonne. (CHAST., Temps rec. D., 1451, 105).

 

2.

"Servir, honorer (Dieu)" : De la necteté dist Nostre Seigneur ou Psaultier : "Cellui a moy aministroit ou me servoit, lequel en la voie necte cheminoit". (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 171).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Edmonde Papin

Fermer la fenêtre