C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ADOPTION     
FEW XXIV adoptio
ADOPTION, subst. fém.
[T-L : adopcion ; GDC : adoption ; FEW XXIV, 176b : adoptio ; TLF : II, 718a : adoption]

A. -

DR.

 

1.

"Acte juridique qui établit des rapports de parenté directe entre personnes non liées par le sang" : Adopcio. cionis : adopcion (Aalma R., c.1380, 10). Cognation legale, c'est une proximité provenant de adoption. Adoption est de personne extranee, estrange, en filz ou en nepveu assumption. Legitime, ilz sont deux especes. L'une est arrogation et l'aultre simple adoption. Cellui est arroginé qui est de son droit et qui n'a pere ne mere, ou se il a pere, il est emansipé et baillié et passe en la puissance de l'arrogant. (...) Cellui est filz adoptif qui est en la puissance de son pere, et il [...] passe en la puissance de l'adoptant. (Sacr. mar., c.1477-1481, 58).

 

2.

"Relation de parenté établie par l'adoption" : Chascuns prent pour sez enfans cure Et, deüst prester a usure, Pluseurs bleschent leur conscience Pour souvenir a leur semence, Voire pour ceulz de adoption. (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 87). Les especes de adoption sont trois. L'une est des descendans, la seconde comme venans du costé, la tierce qui comme affinité legale puet estre dicte. La premiere est attendue entre moy et le pere adopteur et ma fille ou ma niepce adoptee. La seconde est attendue entre mon filz naturel et ma fille adoptee. La tierce, c'est a scavoir legale affinité, est attendue entre moy et la femme de mon filz adoptif, et samblablement entre mon filz adoptif et ma femme. (Sacr. mar., c.1477-1481, 60).

 

3.

P. anal. RELIG. "Acte faisant des hommes les enfants de Dieu" : Nous sommes tous par creacion filz de Dieu, et le devons estre par gracieuse adopcion : dedit eis potestatem filios Dei fieri (GERS., Canticordum G., c.1425-1430, 120). Sy saches et entends bien, qu'en ensiévant ta pétition faite, je suis, comme je t'ai dit, ton âme raisonnable, créature formée à l'ymage de Dieu et de son semblant, à qui, après les angels et célestes créatures, nulle rien terrienne n'est semblable, nulle de telle dignité en création, nulle de telle adoption en la divine amour (...) (CHASTELL., Vérité mal prise K., c.1460, 264). [Le Saint Esprit] qui m'a faict (...) fille de Dieu par amoureuse et gratieuse adoption et espouse de Dieu par inseparable union de tres heureuse dilection (Disc. amour divine, 1470, 297).

 

-

Enfants de adoption de Jhesus Christ : ...les enfans de adoption de Jhesu Crist auront le nouyau. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 110).

 

Rem. Cf. aussi : ...il [Dieu] est pere de toutes choses par creacion, conservacion et gubernacion (...) il est nostre pere par adopcion de grace et de gloire (MONTFIQUET, Oraison dominicale, a.1485, f° b 7 v°).

B. -

Au fig.

 

1.

"Action de faire sien, de suivre qqc. ; résultat de cette action" : ...dont il s'ensieut que jeusnes jours persecutéz et hausteres en tribulation coustumierement traient glorieuses fins, et les mollés et doullés en adoption de ceur le contraire en viel eage [Éd., 331 : «parce que le coeur les adopte, s'y habitue»]. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 322). Aucunes choses supernaturelles furent faites en sa nativité, c'est assavoir, en pere et en mere en esperit de prophecie [var. et aucuns furent quant il fu né du ventre. C'est assavoir l'adopcion de l'esperit de prophete en pere et en mere] (BATALLIER, Lég. dorée D.-L., 1476, 548). [Var. ds VIGNAY, ms. BNF fr. 241, a.1348]

 

2.

Par adoption. "Par délégation, par désignation" : "L'ouvrier feable est digne d'avoir son loier." Et en cestui tournoy vous avez esté feable ouvrier en toutes chevaleries qui sont en vous. Et tous ceulx qui y ont esté tournoyans et regardans sont tenus de vous salarier en recommandant par tout vostre grant vaillance. Et nous, qui sommes comme chiefz de la feste par adopcion, ne voulons point que le loyer ne soit rendu a vostre bien fait. Or vous en venez avecq nous ou le sallaire des bien faisans est rendu. (Percef. III, R., t.3, c.1450 [c.1340], 14).
 

DMF 2020 - Synthèse Edmonde Papin

Fermer la fenêtre