C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
ACERTENER
  Tri :
6 exemples
 1 ...[les gouverneurs de la ville] prièrent humblement qu'il leur plust à remonstrer au duc leur tribulation de coeur en cestui cas, et l'acertener fiablement et sur leurs corps et sur leurs âmes, que de danger n'y avoit point, ne intention, ne pensement qui onques fust, mais estoient fausses mauvaises bourdes semées (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 410).
 2 J'ay plus chier, avec les Academians, de toutes choses doubter, se autre voie je ne treuve, que folement acertener et determiner par perilleuse simulacion de science ce que je ne sçay pas et qui m'est mucié et celé, et encore par especial en ycelle chose en la quelle pres que tout le monde me contrediroit en tele assercion et affermement. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 172).
 3 Et, se l'ordre des choses a venir puet estre muee, folie est de trop affermer et acertener la chose qui est incertaine de sa propre nature, par trop fol et hastif jugement la determiner. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 181).
 4 Par consequant, aucuns voudroient dire que la seignourie temporelle deveret souffire quant au gouvernement du monde, laquelle chose je ne diz mie pour l'acertener, mez pour cause de disputacion seulement. (Songe verg. S., t.2, 1378, 94).
 5 Or veult il destourner son cerf, Si prent son chien, qui est son serf, Et voit qu'il en a de bonne erre, Si ne se faint pas de le querre, Combien qu'il ne le vueille mie Trouver en ycelle fiie, Maiz bien le veult acertener, Affin qu'il le puisse trouver Plus tost quant le vendra querrir. (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 370).
 6 Se j'ay long temps vescu sans joye avoir Comme femme qui merencolïeuse Et pensive a esté main et soir, Desormais veuil je vie gracïeuse Et joyeuse demener, Car je puis bien et de vray acertener Que j'ay ami en tout honneur parfait (Recueil galant. V.-B., c.1350-1400, 151).
DMF 2020Jean-Loup Ringenbach
 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre