C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ACCOMPLISSEMENT     
FEW II-2 complere
ACCOMPLISSEMENT, subst. masc.
[T-L : acomplissement ; GDC : acomplissement ; AND : accomplissement ; FEW II-2, 981a : complere ; TLF : I, 404a : accomplissement]

A. -

"Réalisation, exécution"

 

1.

[...d'un acte de volonté] : ...la premiere est que chose juste en commutacions est moienne entre gaaing et damage, et prent gaaing generalment pour acomplisement d'aucunes volentés et contre volenté d'autre et contre raison. (ORESME, E.A.C., c.1370, 289). Les lermes des femmes et les soubhais des hommes ne leur acquierent pas l'aide de Dieu ne l'accomplissement en leurs vouloirs (CHART., Q. inv., 1422, 13). La tierce [demande du Notre Père est attribuée] a l'acomplissement de sa droitturiere voulenté [de Dieu], par laquelle comme vraye regle et esquerre noz voulentés obliques sont radrecees (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 163). ...les chevaliers qui avoient juree la vengance du vaillant comte se mirent en une chambre pour avoir advis comment ilz parvendroient a chief et acomplissement de leurs veux a la confusion du desleal murdrier. (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 197). Par ton tarder mes yeux ne poevent voir leur regret, le desir de mon cuer, l'acomplissement de mes souhais, l'esperance de ma joye. (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 139). ...il est tout notoire et evident que ceulx qui par orgueil si entreprennent guerre sur autruy, sont souvent frustrez de leur intencion. Pour ce dit-on en ung proverbe : Tost voyons-nous l'orgueilleux surmonté. Et, s'il advient par aucune adventure qu'ilz parviengnent à l'acomplissement de leur desir et qu'ilz soyent hault eslevés et exaulcés en grant estat, neantmoins tousjours leur advient-il quelque esclandre et en la parfin mal adventure. (BUEIL, I, 1461-1466, 121). Pour Dieu, sire, ayez pitié de moy et de mes povres enfans et estandés vostre misericorde, et à tousjours mais ne cesserons de vous servir et de prier Dieu pour vous, auquel supplie que par sa grace, Sire, vous doint très bonne vie et longue et acomplisement de tous voz bons et haulx desirs. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 369).

 

-

En partic. [...d'un document écrit (testament, traité, lettres, ...)] "Mise en oeuvre, exécution des dispositions contenues dans ce document" : ...en atendant l'acomplissement des tretiés qui fait estoient (...) je demorrai dallés le roi (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 125). Les impétracions nécessaires pour l'accomplissement de cest traittié seront poursuis aux communs despens (Cartul. Laval B., t.2, 1394, 344). La Court (...) a ordonné que le temporel dudit abbé sera miz reaument et de fait en la main du Roy, et sera gouverné par bonnes et suffisantes personnes à emploier et convertir à l'entretenement et acomplissement de certein arrest ou accort par arrest du XIIe de decembre CCCCI. (BAYE, I, 1400-1410, 78). ...quant a la submission de Court de Ronme sur l'acomplissement du traictié de Calais (JEAN DE MONTREUIL, Traité Angl. III, G.O.O., 1416, 301). ...et que la Court delivre ou face delivrer à yceulx executeur et surroguez les biens de ladicte execucion pour l'acomplissement du testament et derreniere volenté dudit defunct. (FAUQ., III, 1431-1435, 150). Si vous supply, que de mon testament Que vous baillay a mon departement, Vous en faciez bon acomplissement, Trestout ainsi que l'escript le contient. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 47). Et si avoit oudit traictié de Calays ung article contenant que de toutes contencions et debas qui pourroient sourdre par l'accomplissement dudit traictié les parties s'en raportoient au dit et a l'ordonnance du pape (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 211). Nous les generaulx, conseillers du Roy (...) consentons (...) à l'enterinement et accomplissement d'icelles [lettres] (Ordonn. rois Fr. P., t.16, 1464, 262). ...l'entretenement et accomplissement d'icelles lectres (Ordonn. rois Fr. P., t.16, 1465, 333). Et s'il advenoit cy après qu'il y eust aucune deffaulte ou obmission en l'accomplissement d'aucuns des articles dessusdiz, ou aucune infraction ou atemptas faiz contre le contenu esdiz articles d'une part ou d'autre, ce non obstant ceste presente paix, traictié et accord seront et demourront valables (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 236).

 

2.

[...d'une action] : Quant est a la perfeccion ou acomplissement de tel accion en bien ou en mal, elle n'est pas senz vertu ou senz vice qui enclinent a ce. (ORESME, E.A.C., c.1370, 333). L'acomplissement de la response a ceste rayson appert plus a plein ou XXe chappitre (ORESME, C.M., c.1377, 174). Elle (...) luy exposa l'acomplissement de son entreprise (Comte Artois S., c.1453-1467, 139).

 

-

"Action de se livrer à [un combat, un fait d'armes]" : Vous manderés au roy le vostre convenent, Et que nous ne volons cest acomplissement (God. Bouillon R.B., t.3, c.1356, 391). Et est besoing, avant que je entre à l'accomplissement des armes, que je devise de l'estat des pompes et preparacions que fit le seigneur de Charny, chief et fournisseur de la despence du pas (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 291).

 

-

"Action d'effectuer [un paiement]" : L'acomplissement des paiemens et termes (Doc. Poitou G., t.3, 1348-1369, 37).

 

-

"Célébration" : Pour les trés singuliers desir et affection que nous avons à l'acomplissement du mariaige pieça encommencé entre (...) Jehanot de Chasteauvoir et Marguerite du Lau, lesquelx sont ou second grain de parentelle, (...) nous avons envoyé devers nostre saint pere le Pape pour en avoir dispence et absolucion ainsi qu'il appartient (Lettres Louis XI, C., t.1, 1438-1461, 154). Ung autre grant desir avoit le roy d'Angleterre : c'estoit à l'accomplissement du mariage du roy Charles huictième, qui règne au jour d'huy, avecques sa fille (COMM., II, 1489-1491, 77).

 

-

"Pratique" : Mais neent moins telz ont les vertus dedenz l'ame acquises par operacions dedenz, par bonnes cogitacions et par bons desiriers ; aussi comme l'acomplissement d'aucunes vertuz est acquis par excercitation ou operacions dehors. (ORESME, E.A.C., c.1370, 361).

 

-

DR. Faire accomplissement de justice, de droiture (à qqn). "Faire droit à, rendre justice à" : Volons et accordons que ladite prinse, faite de nous ou de nos officiers qui qui l'ait faite, soit mise incontinent en la main de nostre justice commune dou Chaine, pour faire acomplissement de justice (Trés. Reth. S.L., t.2, 1332, 17). Et après ce, Eudeline, aaigiée fille dudit feu Pierre, vint et fu presente par devant nous ; à laquelle, en la presence dudit Gautier, Jehan le Breton, son mari, et des autres tuteurs ou curateurs, demandasmes se elle, ledit Gautier, de la mort dudit feu Pierre vouloit ou entendoit à suir en aucune maniere, par voie de denonciation, d'accusation ou autrement, et que nous estions prest et apparillié de faire sur ce acomplissement de droiture. (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1342, 153). ...nous donnons en mandement au dit seneschal que, parties oïes en leurs justes raisons et deffenses, il leur face bon et brief acomplissement de justice. (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8). Et après ce que nostredit seigneur et père ala de vie à trespassement et que lesdiz compleignenz descenduz dudit André et de sesdictes filles ou d'aucuns de leur lignie ou autres par eulz nous requirent à grant instance que nous feissons veoir lesdictes enquestes, porveoir et puplier, et que sur ycelles leur vousissons fere acomplissement de droiture, et que lesdiz commisseres avoient mis lesdictes enquestes par devers nous et devers nostre conseil (...) et ce fait lesditz compleignentz ou autres pour eulz nous ont requis plusieurs foiz que nous leur feissons et façons droit sur lesdictes enquestes (Titres Bourbon H.-B., t.1, 1356, 471-472). ...adfin que li diz Pierres Cardons leur fust renduz et renvoyéz, pour d'icellui, comme de leur bourgois et subget, congnoistre et faire à le Loy de le dicte ville d'Arras raison et acomplissement de justice (Hist. dr. munic. E., t.1, 1377,,, 393). ...le roy nostredit seigneur, lequel avoit commandé, dit et ordonné audit mons. le prevost que (...) il feist audit Merigot, sur tout lui oy, bon et brief droit et acomplissement de justice, sanz aucun delay. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 182). Après lesquelles propositions, fut respondu par le roy de France (...) que de la mort du duc Jehan de Bourgongne, sur ceux qui si cruellement l'avoient occis, et des requestes contre eux présentées (...), il leur feroit (...) bon accomplissement de justice de toutes les choses dites et proposées, sans faillir. (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 197). Ouquel nostre procureur nous mandons et enjoingnons expressement que ainsy le face, en mectant lesdicts exposans hors de court et desdicts procès, (...) en faisant au surplus aux parties oyes bon et brief accomplissement de justice (Ordonn. rois Fr. P., t.16, 1463, 140).

 

3.

[...d'une construction, d'un livre] "Achèvement" : Et quant au surplus demourra la Chambre des Comptes (...) chargée de aviser et pourveoir à l'acomplissement de l'ouvrage desdiz pons (BAYE, I, 1400-1410, 251). A lui pour l'accomplissement d'un livre moral, pièça commenchié, tant pour ledit livre relier, comme pour l'enluminer et historier (...) XXIIII liv. (Comptes Lille L., t.1, 1427-1428, 250). ...l'acomplissement du barri ["muraille, fortification"] vieulx dudit lieu de Gardane (Comptes roi René A., t.1, 1459, 79).

B. -

"Fait de compléter"

 

1.

[Le compl. de nom est nombre] : Je ne pourroie trouver opinion par laquelle ilz [les élus] eussent ou deussent avoir certitude telle comme de savoir se ilz sont prins en gloire pour la reparacion [la reconstitution intégrale] ou pour l'acomplissement du nombre imparfait. [les élus occuperont, dans la Cité céleste, les places laissées vacantes par les anges déchus] (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 191). En aucunes choses est possession toute de vie sans terme comme ez benoiz angeles devant le jugement, car selon toute leur substance ilz ont vie benoite et sans terme, mais pas ensemble a une fois, mais successivement leurs joyes accroissent au regard de l'acomplissement du nombre des saulvéz, qui sera en la fin du monde. (Somme abr., c.1477-1481, 141).

 

2.

[...d'une durée] "Achèvement, fait d'atteindre le terme d'une période" : ...et vous prieray que m'aidez a jeuner une partie des jours qui restent a l'accomplissement de mon an (C.N.N., c.1456-1467, 576).

C. -

"Fait de se réaliser pleinement, parachèvement" : Je di que il ne s'ensuit pas, car meisme selon philosophie, Dieu est fin principal de Lui meisme et n'a mestier quant a l'acomplissement de sa perfection de quelcunque chose qui soit hors [Lui]. (ORESME, C.M., c.1377, 362).

 

-

"Degré le plus élevé, état de perfection" : Qui a en soy conmencement de purté parvenir peut a acomplissement de bonté. (Mir. prev., 1352, 230). Nous disons que chascune chose est parfaite parce que elle a commencement et moien et fin ou acomplissement. (ORESME, C.M., c.1377, 48).
 

DMF 2020 - Synthèse Jean-Loup Ringenbach

Fermer la fenêtre